انواع میلگرد در بتن +مشخصات فنی

انواع میلگرد در بتن

امروزه استفاده از انواع میلگرد در بتن با توجه به استانداردهای امنیت در ساختمان‌سازی و معماری، از اهمیت زیادی برخوردار است. میلگردها در اصل پروفیل‌هایی توپر و با سطح مقطع دایره‌ای شکل هستند که به اشکال متفاوت و روش‌های گوناگون تولید و به دست مصرف کنندگان می‌رسند.

این قطعه ضروری با قرارگیری در بتن، استحکام آن را بالا برده و آن را در برابر نیروهای کششی و حوادث‌های ناگوار مقاوم می‌سازد. هرچند که تشخیص بهترین نمونه میلگرد برای استفاده در سازه، کاری تخصصی بوده و مسئولیت آن به عهده کارشناسی پروژه است، اما شناخت انواع میلگرد در بتن و جزییات مربوط به اشکال و نمونه‌های مختلف آن برای شما مفید واقع شده و شما را در ساخت‌وساز ایمن یاری خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات مفید در خصوص انواع میلگرد در بتن و تفاوت آن‌ها از لحاظ شکل ظاهری، گرید مورد استفاده و روش تولید و همچنین آشنایی با نکاتی که در استفاده از انواع میلگرد در بتن حائز اهمیت‌اند، با این مقاله تخصصی که توسط مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان آماده شده همراه باشید.

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

بتن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساخت‌وساز، یک ماده مقاوم در برابر فشار است که آن را برای استفاده در سازه‌های دارای ستون و قوس‌ها بسیار مناسب می‌کند؛ اما بتن با وجود چنین ویژگی‌ هنوز در موقعیت‌هایی نظیر قرار گرفتن در برابر فشارهای کششی ضعف دارد.

مقاومت پایین در برابر نیروی کششی و شکنندگی بتن باعث شده تا معماران نتوانند از این ماده به صورت خالص در محیط‌هایی استفاده کنند که در خطر وقوع زلزله و نیروهای کششی است و به همین خاطر نیاز است تا با قرار دادن میلگرد، ضعف ذاتی بتن برطرف شود.

بعد از مسلح کردن بتن به فولاد که در اصل به شکل میلگرد در آمده، مشاهده می‌شود که به شکل قابل توجهی سازه در برابر حوادث طبیعی از استحکام بیشتری برخوردار می‌شود؛ از این رو مهم است درباره اینکه انواع میلگرد در بتن از کدام نمونه‌اند و چه تاثیری بر روی استانداردهای مد نظر در معماری دارند، اطلاعاتی داشته باشید.

به صورت کلی فولادی که برای میلگرد مورد استفاده در بتن استفاده می‌شود، باید فولاد نرم و فولادی با تنش جاری شدن بالا (تنش جاری شدن میلگرد یا تنش تسلیم میلگرد در واقع حداکثر نیروی قابل تحمل میلگرد تا مرحله تغییر شکل آن است) باشد و ممکن است ویژگی‌های بسیاری نظیر شکل ظاهری، روش تولید و همچنین مشخصات ابعادی و درصد مقامت در برابر فشارهای متفاوت در تعیین بهترین میلگرد برای استفاده در بتن تاثیرگذار باشند.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد ایرانی + مقایسه بهترین‌های بازار

پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از ویژگی‌های دقیق میلگرد مناسب پروژه خود، با کارشناسان مجموعه کارخانه میلگرد سفلچگان در ارتباط باشید.

انواع میلگرد در بتن از لحاظ شکل ظاهری

انواع میلگرد در بتن از لحاظ شکل ظاهری

انواع میلگرد در بتن از لحاظ شکل ظاهری

میلگردها مصالحی هستند که می‌توانند به واسطه ویژگی‌های گوناگون خود، در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار بگیرند. شکل ظاهری میلگرد از مهم‌ترین ویژگی آن‌هاست و میلگردها را به سه دسته‌بندی مجزا تقسیم می‌کنند. انواع میلگرد از لحاظ شکل ظاهری به سه دسته میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد آجدار پیچیده دسته‌بندی می‌شوند.

  • میلگرد ساده

میلگردهای ساده میلگردهایی هستند که بدون داشتن هیچ گونه فرازونشیب بر روی بدنه میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میلگردهای صاف در واقع برای استفاده در بتن مسلح چندان مناسب نیستند، مگر اینکه در قسمت خاموت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند؛ چراکه سطح صاف روی آن‌ها بدون ایجاد هیچ اصطکاکی، کمکی به افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی نمی‌کند.

  • میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار برخلاف میلگرد ساده بر روی بدنه خود برآمدگی‌هایی دارد که اتفاقا به منظور ایجاد درگیری و اصطکاک بیشتر با بتن و بالا بردن میزان مقامت آن، بر روی میلگرد ایجاد شده‌اند. در اصل ایجاد آج‌ها در طول فرایند نورد و در هنگام ساخت این میلگردها اتفاق می‌افتد.

  • میلگرد آجدار پیچیده

آخرین نمونه از انواع میلگرد در بتن، میلگرد آجدار پیچیده نام دارد که حاصل پیچاندن میلگردهای آجدار است که به میلگرد کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن آج، با در هم پیچیدگی طول میلگرد، مقاومت بتنی که در آن قرار می‌گیرد را بیشتر کند.

انواع میلگرد در بتن از لحاظ روش تولید

انواع میلگرد در بتن از لحاظ روش تولید

انواع میلگرد در بتن از لحاظ روش تولید

میلگردها با توجه به نوع ساخت و تولید در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار می‌گیرند؛ چراکه هر روش تولید، خاصیت‌های مختلفی را در محصول نهایی به وجود می‌آورد. انواع میلگرد در بتن به صورت کلی در چهار روش تولید می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • تولید به شیوه نورد گرم
  • تولید به شیوه نورد سرد
  • تولید به شیوه ترمکس (فناوری QST)
  • تولید به شیوه آلیاژسازی (میکروآلیاژ سازی)

هر کشور با توجه به شرایط اقلیمی خود، مواد اولیه، بودجه و تجهیزات در دسترس یکی از این چهار روش را بر تولید انواع میلگرد در بتن انتخاب می‌کند و در کشور ما ایران نیز دو روش تولید میلگرد به شیوه ترمکس و شیوه آلیاژسازی برای ساخت این مصالح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر درباره شیوه تولید میلگرد مورد استفاده خود کنجکاو هستید، لازم به ذکر است که بسیاری از کارخانجات تولید فولاد و میلگرد در ایران از یک سری علامت اختصاری به منظور مشخص کردن شیوه تولید محصول استفاده می‌کنند و با درج آن‌ها بر روی بدنه میلگرد، شما به راحتی به آن‌ها دسترسی دارید.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد ساده و آجدار + کاربرد و نوع تولید

انواع میلگرد آجدار مصرفی در بتن

انواع میلگرد آجدار مصرفی در بتن

انواع میلگرد آجدار مصرفی در بتن

به صورت کلی اگر بخواهیم میلگردهای آجدار را در انواع میلگرد در بتن از نظر ویژگی‌های ظاهری و تفاوت آج‌ها با هم مقایسه کرده و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم، این دسته‌بندی شامل سه گروه میلگردهای گرید A2، A3 و A4 می‌شود. در واقع مشخصه‌ای که این دسته‌بندی بر اساس آن صورت گرفته، مقدار مقاومت میلگردها در برابر نیروی کششی آن‌هاست که به آن مقاومت مشخصه فولاد نیز می‌گویند.

  • میلگرد A2

میلگرد نوع A2 یا میلگرد نیمه سخت با آج ساده در واقع یک محور طولی است که آج‌هایی به صورت مارپیچ به دور آن ایجاد شده‌اند و از لحاظ دسته‌بندی در رده S340 قرار دارند. تنش جاری شدن و تنش گسیختگی این میلگرد به ترتیب 3000 و 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است و این میلگرد در بین انواع میلگرد در بتن، در خاموت‌ها و کمرکش‌های دیوارهای برشی استفاده می‌شود.

  • میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد سخت با آج پیچیده یا گرید A3 مقاومت بیشتری نسبت به نمونه میلگرد قبلی دارد و آج‌های آن به صورت هشتی شکل در طول محور آن قرار گرفته‌اند. این میلگرد دارای تنش جاری شدن و تنش گسیختگی به ترتیب 4000 و 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است و به علت داشتن تنش نسبتی پلاستیکی در حدود 14 درصد، میلگردی خشک به حساب می‌آید.

  • میلگرد A4

نمونه دیگر انواع میلگرد در بتن، میلگرد گرید A4 است که جزو محصولات سخت به شمار می‌آید و در آئین نامه از لحاظ مقاومتی در رده S500 قرار دارد. ناگفته نماند که میلگردهای آجدار، خصوصا گرید A3، بیشترین استفاده در انواع میلگرد در بتن را دارند.

این مقایسه نشان می‌دهد، همان گونه که میلگردهای آجدار از لحاظ ظاهری با هم تفاوت دارند، این تفاوت به وضوح در میزان استحکام و مقاومت آن‌ها نیز مشاهده می‌شود و به طبع هرچه چنین ویژگی‌های موثری در امنیت نظیر استحکام و مقاومت در محصول پررنگ‌تر باشند، قیمت روز میلگرد نیز از این ویژگی‌ها تاثیر گرفته و جا‌به‌جا خواهد شد.

نکاتی که باید در استفاده از انواع میلگرد در بتن مد نظر قرار داد!

نکاتی که در استفاده از انواع میلگرد در بتن باید مد نظر قرار داد!

نکات مهم در استفاده از میلگرد

شناختن نمونه‌های انواع میلگرد در بتن زمانی کامل می‌شود که شما به عنوان مصرف کننده با برخی نکات ضروری در شیوه استفاده این میلگردها آشنا باشید. در این قسمت تیم تجارت پردیس آذربایجان تصمیم دارد تا شما را با برخی از این نکته‌ها آشنا کند:

  • به صورت اکید توصیه می‌شود که برای حفظ امنیت بیشتر در سازه خود، از میلگردهای آجدار به جز در قسمت خاموت‌ها استفاده کنید.
  • میلگرد مورد استفاده باید عاری از هرگونه زنگ‌زدگی باشد. در صورت زنگ‌زدگی، ابتدا باید با وسیله‌ای مانند برس یا روش سند بلاست (ماسه پاشی) زنگ زدایی شود و به شرطی که قطر میلگرد پس از زنگ زدایی بیش از 0.5 میلی‌متر کاهش پیدا نکند، استفاده از آن بلامانع است.
  • برای استفاده از انواع میلگرد در بتن، تمامی آن‌ها باید تمیز، نو و بدون هیچ آلودگی نظیر چربی، ذرات بتن و غیره باشند؛ چراکه هرگونه آلودگی باعث کاهش درگیری بین میلگرد و بتن شده و از استحکام سازه می‌کاهد.
  • تمامی مشخصات انواع میلگرد در بتن نظیر شکل، قطر، اندازه، محل نصب و تعداد میلگردها باید بر اساس نقشه‌های اجرایی باشد و طبق نشریه 55 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجرا شود.
مقاله پیشنهادی  مروری بر مفهوم بندیل میلگرد و جزییات بسته بندی آرماتور

با استفاده از انواع میلگرد در بتن، استحکام و امنیت سازه را از آنِ خود کنید!

با استفاده از انواع میلگرد در بتن، استحکام و امنیت سازه را از آنِ خود کنید!

با استفاده از انواع میلگرد در بتن، استحکام و امنیت سازه را از آنِ خود کنید!

میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مصالحی است که امروزه در صنعت معماری و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل‌های توپر و دایره‌ای توانسته‌اند با قرارگیری در کنار بتن و مسلح سازی آن‌ها، به صورت قابل توجهی استحکام سازه را بالا برده و ساختمان را در برابر حوادث طبیعی نسبت به گذشته ایمن‌تر کنند.

انواع میلگرد در بتن به واسطه ویژگی‌های گوناگون، در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. میلگردها از لحاظ شکل ظاهری به سه دسته میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد آجدار پیچیده تقسیم می‌شوند که با استفاده از فرازونشیب‌هایی بر روی بدنه میلگرد که به آج معروف است، از هم جدا شده‌اند.

در این بین انواع میلگردهای آجدار، سه گرید A2، A3 و A4 را تشکیل می‌دهند که هرکدام از آن‌ها وابسته به شیوه تولید و مواد اولیه دارای میزان مقاومت، میزان تنش جاری شدن و میزان تنش گسیختگی متفاوتی هستند. همچنین انواع میلگرد در بتن به چهار روش معروف تولید به شیوه نورد گرم، تولید به شیوه نورد سرد، تولید به شیوه ترمکس (فناوری QST) و در نهایت تولید به شیوه آلیاژسازی (میکروآلیاژ سازی) ساخته می‌شوند.

به صورت کلی، انتخاب بهترین میلگرد برای استفاده در بتن عملی تخصصی است که به عهده مهندس و کارشناس پروژه است؛ اما اگر سوالاتی در خصوص انتخاب انواع میلگرد در بتن داشتید، می‌توانید به مقالات دیگر شرکت پردیس آذربایجان مراجعه کرده و یا با متخصصین این مجموعه از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *