تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

میلگرد یکی از محصولات فولادی است که همواره به دلیل کاربردهای متعدد و نقش کلیدی که در استحکام‌بخشی به بتن دارد، مورد توجه پیمانکاران و فعالان حوزه ساختمان‌سازی قرار می‌گیرد. میلگرد دارای سطح مقطع دایره‌ای شکل است که غالبا در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. میلگردها با توجه به ویژگی‌های مختلف، در دسته‌های متنوعی قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها به دلیل برخورداری از وزن سبک‌تر ولی کیفیت مرغوب‌تر، دارای قیمت بالا‌تری هستند و برعکس برخی دیگر هرچند که وزن سنگین‌تری دارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. این مقاله از صنعت تجارت پردیس آذربایجان را به بررسی تفاوت میلگرد سبک و سنگین اختصاص داده‌ایم؛ بنابراین اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد سبک

میلگرد سبک

میلگرد سبک

احتمالا به هنگام بررسی قیمت روز میلگرد، با میلگردهایی تحت عنوان «میلگرد سبک» مواجه شده‌اید! میلگرد سبک به میلگردهایی اطلاق می‌شود که وزنی کمتر از میزان وزن استاندارد تعیینی دارند. به بیان ساده‌تر، در جدول موسوم به اشتال و استانداردهای متنوع تولید میلگرد موجود در جهان، بازه وزنی مشخصی برای تولید میلگرد استاندارد در نظر گرفته شده و به میلگردی که به لحاظ وزنی به بخش پایانی این بازه نزدیک باشد، میلگرد سبک گفته می‌شود.

در بحث قیمت و بررسی قیمت میلگرد، میلگردهای سبک قیمتی بالاتر از میلگردهای سنگین دارند و همین مسئله سبب شده تا در بحث تفاوت میلگرد سبک و سنگین، مسئله کیفیت میلگردهای سبک مورد توجه قرار بگیرد. در ارتباط با این مسئله که سبک بودن وزن میلگرد موجب کاهش کیفیت آن می‌شود یا خیر، جواب قاطع و دقیقی در دست نیست؛ چراکه در بحث کیفیت میلگرد، عواملی نظیر خواص شیمیایی و مکانیکی میلگرد آجدار، تاثیر بیشتری در کیفیت میلگرد دارند.

به طور کلی در تولید این نوع خاص از میلگردها، دقیق‌ترین پارامترها و استانداردهای روز جهان مورد توجه قرار می‌گیرد و به همین علت کیفیت این میلگردها بالاست. ناگفته نماند که متخصصان حوزه ساخت‌وساز غالبا توصیه می‌کنند که بهتر است از این نوع میلگردها برای تقویت سازه و حفاظ استفاده شود.

مقاله پیشنهادی  شکستگی میلگرد و عوامل دخیل در آن

معرفی میلگرد سنگین

میلگرد سنگین

میلگرد سنگین

وزن این نوع میلگرد به بخش‌های بالایی بازه وزنی استاندارد جهانی نزدیک‌تر است. به طور کلی اگر یک معیار و فرمول کلی برای تعیین سبک یا سنگین بودن میلگرد ارائه شود، این معیار مقدار عددی وزن هر آرماتور خواهد بود و هرچه وزن میلگرد بیشتر باشد، اندازه آن پهن‌تر بوده و سنگین‌تر است. کاربرد اصلی میلگرد سنگین در پروژه‌های ساختمانی سنگین خلاصه می‌شود که سختی بیشتری دارند.

در بحث تعیین قیمت شاید چنین تصور کنید که چون تولید میلگرد سنگین به لحاظ رعایت مولفه‌های استانداردی دارای پیچیدگی کمتری است، تعداد تولیدکنندگان آن نیز در مقایسه با میلگرد سبک بیشتر است و قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.

اما چنین تصوری درست نیست! هرچند که عامل قیمت در تفاوت میلگرد سبک و سنگین دخالت دارد؛ ولی اگر وزن یک شاخه میلگرد سبک با وزن یک شاخه میلگرد سنگین مقایسه شود، قیمت یک شاخه میلگرد سنگین، بیشتر خواهد بود. علت این تفاوت قیمتی را نیز می‌توان در فرمول به دست آوردن قیمت انواع میلگرد جستجو کرد که قیمت هر شاخه میلگرد برابر است با حاصل ضرب وزن شاخه مورد نظر در قیمت میلگرد به کیلوگرم.

عوامل دخیل در تفاوت میلگرد سبک و سنگین

عوامل دخیل در تفاوت میلگرد سبک و سنگین

عوامل دخیل در تفاوت میلگرد سبک و سنگین

در بحث انتخاب بهترین میلگرد، شناخت و بررسی دقیق تفاوت‌های موجود در میان انواع میلگردها، دید خوبی در اختیار خریداران و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و به همین علت ما در این بخش از مقاله کارخانه پردیس آذربایجان قصد داریم تا به بررسی دقیق عوامل موثر در ایجاد چنین تفاوتی بپردازیم:

  • تفاوت در کاربردها

در بحث تفاوت میلگرد سبک و سنگین نمی‌توان به راحتی از کنار تفاوت کاربرد این نوع از میلگردها عبور کرد. اصولا از میلگرد سبک به منظور تقویت آهن و همچنین حفاظ سازه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود و این در حالی است که میلگرد سنگین در سازه‌هایی استفاده می‌شود که به استحکام و مقاومت بالاتری نیاز دارند. با توجه به وزن و ابعاد این نوع میلگرد، میزان سختی آن بالا بوده و احتمال شکنندگی کاهش پیدا می‌کند و قادرند فشار بیشتری تحمل کنند.

  • تفاوت در فرایند تولید

تفاوت در فرایند تولید

تفاوت در فرایند تولید

پیچیدگی و راحتی فرآیند تولید از پارامترهای دیگری است که موجب تفاوت میلگرد سبک و سنگین شده است. در تولید میلگردهای سبک، از قالب‌های کوچک استفاده می‌شود و به طور کلی تولید این قبیل میلگردها به دقت بالاتری نیاز دارد؛ اما برای تولید میلگردهای سنگین از قالب‌های بزرگ‌تری استفاده می‌شود و به دلیل سادگی فرآیند تولید این قبیل میلگردها، در تولید آن‌ها به دقت کمتری نیاز است.

  • تفاوت در استحکام

اصولا با توجه به وزن کمتر میلگردهای سبک، احتمال شکنندگی این میلگردها پایین بوده و از آن‌ها در خم‌کاری بهره می‌برند؛ اما میلگردهای سنگین به دلیل داشتن میزان کربن بیشتر، غالبا شکننده‌تر از میلگردهای سبک هستند.

  • تفاوت در استاندارد و گرید

تفاوت در استاندارد و گرید

تفاوت در استاندارد و گرید

به لحاظ استانداردی نیز میلگردهای سبک و سنگین در دسته‌های متفاوتی جای می‌گیرند. به طور کلی اگر بخواهیم میلگردهای تولیدی در ایران را با استاندارد قدیمی روسی GOST طبقه‌بندی نماییم، با چهار نوع میلگرد A1، A2، A3 و A4 مواجه خواهیم شد.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد آجدار + کاربرد و نحوه تشخیص

اصولا میلگردهای عاری از آج دارای وزن سبک‌تری هستند و به همین علت میلگرد A1 که به صورت ساده و بدون آج تولید می‌شود، در دسته میلگردهای سبک قرار می‌گیرد و میلگرد A2 نیز با وجود آن که آج دارد، اما به دلیل ساده بودن آج‌های آن، می‌توان آن را نیز در دسته میلگردهای سبک قرار داد. در طرف دیگر ماجرا، میلگردهای A3 و A4 به دلیل برخورداری از آج‌های نسبتا پیچیده، وزن سنگین‌تری دارند و طبیعتا در دسته میلگردهای سنگین جای می‌گیرند.

  • تفاوت در وزن و ابعاد آن‌ها

با نگاهی به نام این میلگردها می‌توان به راحتی متوجه این واقعیت شد که اصلی‌ترین تفاوت میگرد سبک و سنگین را باید در وزن آن‌ها جستجو کرد. میلگردهای سبک دارای وزن کمتر و میلگردهای سنگین دارای وزن بیشتری هستند. این مسئله وزن در ابعاد و سایز این میلگردها نیز موثر است.

هنگامی که وزن یک میلگرد بالاتر می‌رود متناسب با آن، سایز این میلگرد نیز افزایش می‌یابد و دقیقا به همین علت است که به لحاظ ظاهری، میلگرد سنگین، ظاهری پهن‌تر از میلگرد سبک دارد. این ضخامت بیشتر بر روی میزان مقاومت میلگردهای سنگین، تاثیر مثبتی داشته و مقاومت آن‌ها را بالاتر برده است.

  • تفاوت در قیمت

تفاوت در قیمت

تفاوت در قیمت

اگر با یک فعال حوزه ساختمان‌سازی ارتباط دارید، متوجه شده‌اید که این قبیل افراد همواره پیگیر قیمت روز میلگرد هستند و دائما انواع میلگرد را با توجه به ویژگی‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. یکی از عوامل موثر در تفاوت میلگرد سبک و سنگین، تفاوت آن‌ها به لحاظ قیمتی است.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد و مفتول در جنس، هزینه و روش تولید

نکته قابل توجه در مسئله ارزش میلگردها، قیمت بالاتر میلگردهای سبک در مقایسه با قیمت میلگردهای سنگین است که علت آن را باید در کیفیت چنین میلگردها و همچنین پیچیدگی خاص تولید آن‌ها و تعداد کمتر تولیدکنندگان میلگرد سبک جستجو کرد. این تفاوت میلگرد سبک و سنگین به لحاظ قیمتی سبب شده تا غالب افراد تمایل بیشتری به استفاده از میلگرد سنگین داشته باشند.

کدام یک از انواع میلگرد سبک یا سنگین بهتر است؟

کدام یک از انواع میلگرد سبک یا سنگین بهتر است؟

کدام یک از انواع میلگرد سبک یا سنگین بهتر است؟

در پاسخ به این سوال باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد هریک از این دو نوع میلگرد به خوبی بررسی شود. اصلی‌ترین تفاوت چنین میلگردهایی به تفاوت آن‌ها در وزنی که دارند بازمی‌گردد و همین تفاوت وزنی است که موجب تفاوت موارد مصرفی ، قیمت، ابعاد و حتی استحکام آن‌ها شده است. به طور کلی میلگرد سبک، همان طور که از نام آن پیداست، دارای وزنی سبک‌تر است.

البته این پایین بودن وزن موجب افت کیفیتی این دسته خاص از میلگردها نشده است. میلگردهای سنگین نیز به دلیل دارا بودن وزن بیشتر، از استحکام بالاتری برخوردارند. اگر در ارتباط با تفاوت میلگرد سبک و سنگین سوالی دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید یا از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *