تمام آنچه که باید درباره میلگرد کلاف حرارتی بدانید!

تمام-آنچه-که-باید-درباره-میلگرد-کلاف-حرارتی-بدانید!

گاهی بی‌توجهی به روندی که مواد و مصالح در تبدیل به سازه یا محصول طی می‌کنند، باعث ایجاد خسارت‌های زیادی می‌شود؛ اما نگران نباشید! همیشه یک راه آسان برای جلوگیری از دردسرهای بزرگ وجود دارد. میلگرد کلاف حرارتی نمونه‌ای از میلگردهای کلاف است که از ریزش سقف و از هم گسیختگی سازه جلوگیری به عمل می‌آورد. این میلگردها اغلب در سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند و مانع ترک خوردن بتن در زمان سخت شوندگی می‌شوند.

معماران و مهندسان با مطالعه رفتار مواد طبیعی دریافته‌اند که سیمان در ترکیب با آب تا زمان خشک شدن، ترک‌های آسیب‌زایی در سطح سازه ایجاد می‌کند؛ از این رو استفاده از میلگرد کلاف حرارتی بیش از پیش معنا پیدا کرده است. صنعت تجارت پردیس آذربایجان با در نظر گرفتن اهمیت به‌کارگیری مصالح کاربردی و ضروری، تصمیم دارد در این مقاله شما را با مفهوم و کاربرد میلگرد کلاف حرارتی آشنا کند و درباره سایز انواع آن، روش جایگزین کردن و همچنین قیمت این نوع اقلام اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهد.

میلگرد کلاف حرارتی چیست؟

میلگرد کلاف حرارتی چیست؟

در صنعت فولاد و ساخت مصالح فولادی، میلگردها عموما در دو دسته شاخه و کلاف تولید می‌شوند. شاخه و کلاف هر کدام استفاده خاص خود را دارند و در شرایط خاصی در سازه‌ها به کار می‌روند. این مصالح، کلاف‌های به هم پیچیده‌ای از جنس آلیاژ فولاد هستند که در شکل‌ها، سایزها و ترکیبات مواد اولیه گوناگون تولید می‌شوند. میلگرد کلاف حرارتی نیز یکی از اشکال استفاده از این میلگردهای کلاف است.

میلگرد کلاف حرارتی یا Thermal reinforcement steel bar نوع خاصی از میلگرد نیست و این نوع میلگردها اصولا فرقی با میلگردهای دیگر بازار ندارند و تنها به‌واسطه نوع استفاده به این نام مشهور شده‌اند. میلگرد کلاف حرارتی جلوی انبساط و انقباض بیش از حد بتن را در زمان سخت شوندگی می‌گیرد و مانع این می‌شود که با ایجاد حفره‌ها یا فشار به قسمت‌های دیگر سازه، ساختمان دچار ضعف در مقاومت شود.

این نوع میلگرد استفاده بسیار زیادی در معماری دارد و عموما در جای‌جای سازه به کار گرفته می‌شود. میلگرد کلاف حرارتی را با نام آرماتور حرارتی نیز می‌شناسند و کاربرد این نوع مصالح بیشتر مربوط به سازه‌های بتنی است که در سقف آن‌ها از تیرچه و بلوک استفاده شده باشد.

مقاله پیشنهادی  بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

کاربرد میلگرد کلاف حرارتی

برای اینکه یک سازه در امن‌ترین شکل ممکن ساخته شود، مشکلات زیادی در مسیر آن وجود دارد که معمار و کارگران را به دردسر می‌اندازد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود در معماری سازه‌های بتنی، امکان ترک برداشتن و باز شدن بتن در جای‌جای سازه است. بتن به دلیل خاصیت و ساختاری که دارد، در زمان سخت شوندگی وارد فرآیند هیدراسیون می‌شود.

فرآیند هیدراسیون فرآیندی است که در آن سیمان همراه با آب واکنش نشان داده و با توجه به شرایط محیطی می‌تواند منبسط یا منقبض شود. این انبساط و انقباض نتایج بسیار فاجعه‌آفرینی برای سازه به همراه خواهد داشت. حرکت بیش از حد بتن باعث می‌شود سازه به مرور زمان دچار سستی شده و در اثر کوچک‌ترین تکان‌های حاصل از بلایای طبیعی ریزش کند. در این شرایط میلگرد کلاف حرارتی، بهترین میلگرد است که به کمک معماران می‌آید.

دال‌های بتنی بخشی از سازه هستند که وزن بارهای عمودی سازه را تحمل می‌کنند. معماران میلگردهای کلاف حرارتی را در یک سوم بالایی دال بتنی و به صورت چپ، راست و همچنین عمود بر تیرچه‌ها قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود در زمان سخت شدن بتن، به دلیل وجود میلگرد کلاف حرارتی، تغییرات زیادی در ترکیب سیمان و آب به وجود نیاید.

سایز انواع میلگرد کلاف حرارتی

سایز-انواع-میلگرد-کلاف-حرارتی

از میان انواع میلگرد تولید شده در واحدهای تولیدی سراسر کشور، میلگرد کلاف حرارتی از آن دسته مصالحی است که در قطرهای مقطع بسیار کوچک‌تر نسبت به نمونه میلگردهای معمولی ساخته می‌شود. این میلگردها عموما سطح مقطعی دایره‌ای شکل و بین 5.5 تا 16 میلی‌متر دارند. البته ناگفته نماند که سایز 12 به بالاتر این نوع از محصولات به‌صورت سفارشی برای سازه‌های خاص تهیه و تولید می‌شوند.

میلگردهای کلاف حرارتی با سایز بین 5.5 تا 8 میلی‌متر بیشتر برای ساخت انواع سیم‌ها استفاده می‌شوند و با نام وایر یا مفتول در بازار مصرف شهرت دارند. نحوه ساخت این نوع از میلگرد کلاف حرارتی به این صورت است که در کارخانه‌ها، نورد مفتول با استفاده از نورد شمش یا بیلت طراحی و تولید می‌شوند. از طرفی، نمونه‌هایی از میلگرد کلاف حرارتی که در صنعت کاربرد دارند از نوع سطح مقطع 16 میلی‌متری و کلاف عرضی هستند.

مقاله پیشنهادی  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا استفاده از میلگرد کلاف حرارتی ضروری است؟

در پاسخ اینکه آیا استفاده از میلگرد کلاف حرارتی برای سازه مفید است یا نه باید گفت که نظرات مختلفی در این خصوص وجود دارد. گروهی از معماران و مهندسان معتقدند وجود میلگرد کلاف حرارتی در سازه به امنیت هرچه بیشتر آن کمک می‌کند و بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها و زحمت به‌کارگیری آن‌ها، وجود این نوع مصالح در بنا الزامی است.

در مقابل، گروهی نسبت به وجود میلگردهای کلاف حرارتی در جبهه مخالف ایستاده‌اند و اعتقاد دارند وجود آن برای سازه هیچ نکته مثبتی به همراه ندارد و یکپارچگی دیافراگم سقف سازه را با مشکل مواجه می‌کند؛ در نتیجه سازه در برابر تکان‌های زلزله آسیب‌پذیرتر می‌شود. همچنین معتقدند استفاده از میلگردهای کلاف حرارتی باعث افزایش هزینه‌ها و اتلاف وقت و انرژی می‌شود. همین موضوع سبب شده در استفاده از میلگرد کلاف حرارتی، فاکتورهای زیادی تاثیرگذار باشند؛ برای مثال، گاهی شرایط جوی و جغرافیایی محل ساخت‌وساز به گونه‌ای است که تغییرات زیاد دمایی باعث انبساط و انقباض بیشتر بتن در زمان سخت شوندگی می‌شود. در این موارد وجود میلگرد کلاف از الزامات است.

از طرفی، گاهی در بتن‌ریزی‌های مختلف در موقعیت‌های مکانی گوناگون، معماران می‌توانند از موادی نظیر دیرگیر، خنک کننده بتن و روان کننده بتن استفاده کنند تا روند خنک شدن و سخت شدن بتن را سرعت ببخشند. به همین ترتیب، بتن شانس کمی برای هیدراسیون و ایجاد ترک دارد و نیازی به میلگرد کلاف حرارتی نیست.

روش‌های جایگزین میلگرد کلاف حرارتی

روش‌های-جایگزین-میلگرد-کلاف-حرارتی

در میان گروه معماران و مهندسان، گاهی افراد ترجیح می‌دهند از آرماتور و میلگرد کلاف حرارتی در سازه استفاده نکنند؛ اما چگونه می‌توان هم‌زمان و بدون استفاده از این مصالح، امنیت سازه را حفظ کرد و مانع ترک برداشتن بتن در زمان سخت شوندگی شد؟ روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • استفاده از روان‌کننده‌های قوی

باعث می‌شود بتن مورداستفاده در سازه تا زمان خشک و سخت شدن، ترک کمتری بردارد؛ چرا که مواد به حالت روان‌تر پروسه خشک شدن را طی می‌کند.

  • کاهش میزان آب نسبت به سیمان در ترکیب بتن

این مورد بر روی کم شدن ترک‌های سخت شوندگی تاثیر خواهد داشت. این کار باعث می‌شود روان شدن بتن افزایش پیدا کند و با کمترین ترک، این ماده به مرور زمان سخت شود.

  • استفاده از بتن‌های الیافی

استفاده-از-بتن‌های-الیافی

این راهکار راه‌حل خوبی برای خلاصی از ترک‌های بتن به نظر می‌رسد. این بتن‌ها با در اختیار داشتن ساختار فلزی، کارکردی مانند میلگرد کلاف حرارتی از خود نشان می‌دهند. عموما مهندسان عمران از این روش‌ها استفاده می‌کنند و معتقدند به‌ دلایل مختلفی میلگرد کلاف حرارتی تاثیر خود را از دست می‌دهد؛ برای مثال راه رفتن مکرر کارگران بر روی سطح کارشده با میلگرد منجر به ایجاد فرورفتگی و از بین رفتن خاصیت میلگرد می‌شود.

مقاله پیشنهادی  مروری بر جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی

قیمت میلگرد کلاف حرارتی

میلگردهای کلاف حرارتی مانند دیگر میلگردهای موجود در بازار، در نمونه‌های متفاوتی عرضه می‌شود که هر کدام وابسته به کارخانه تولیدکننده و نوع ترکیباتی که دارند، از کیفیت متفاوتی برخوردارند. در تعیین قیمت میلگرد موارد بسیاری تاثیرگذارند؛ برای مثال، سایز قطر میلگرد از پراهمیت‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت آن است. در حال حاضر، میلگرد کلاف حرارتی تولید شده در واحدهای تولیدی سطح کشور، با توجه به کیفیت و مرغوبیت مواد به کار رفته در آن‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوتی قرار می‌گیرند.

استفاده از میلگرد کلاف حرارتی؛ ضامن امنیت در ساخت‌وساز

میلگرد کلاف حرارتی یکی از مصالح مهم و کاربردی در صنعت معماری است که به شما کمک می‌کند اجزا ساختمان را با امنیت بیشتری در کنار هم قرار دهید. این محصول باعث می‌شود بتن ریخته شده، تا زمان سخت شدن منبسط نشود و ترک برندارد و به این ترتیب حفره‌ها و فاصله‌های کمتری میان اجزای بتن ایجاد می‌شود و سازه در برابر تکان‌ها و فشارها مقاومت بیشتری خواهد داشت. میلگردهای کلاف حرارتی عموما در سایزهای 5.5 تا 16 میلی‌متر تولید می‌شوند و به نسبت سایز، استفاده‌های گوناگونی دارند.

به صلاح دید مهندس معمار یا عمران از میلگرد کلاف حرارتی در سازه استفاده می‌شود؛ اما راه‌هایی نظیر استفاده از روان کننده‌های قوی، بتن‌های الیافی و کم کردن میزان آب به نسبت سیمان، برای کمتر شدن ترک بتن مفید خواهد بود. چنانچه در خصوص میلگرد کلاف حرارتی ابهاماتی در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید با کارشناسان فولاد پردیس آذربایجان در تماس باشید یا سوالات خود را از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *