مروری بر جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی

مروری بر جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی

اگر به دنبال جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی هستید، حتما درباره ضرورت وجود میلگرد در سازه‌ها اطلاعات دارید. با توجه به اینکه انواع میلگردها را در استانداردهای 6 و 12 متری در واحدهای تولیدی می‌سازند، این سوال برای ما پیش می‌آید که چگونه می‌توان این مقطع‌های دایره‌ای با طول زیاد را به صورت کاربردی در گوشه‌ها و خم‌های یک سازه به کار برد؟ در این شرایط خم کاری میلگرد به کمک ما می‌آید.

خمکاری میلگرد یکی از ضروری‌ترین مراحل ساخت‌وساز است. مهندسان و معماران هرروزه برای قراردهی میلگردهای متفاوت در ساختمان آن‌ها را خم می‌کنند و به شکل‌های مختلف در می‌آورند. کسب اطلاعات درباره جزئیات خم کردن میلگرد می‌تواند به مهندسان نگرش جدیدی درباره نحوه استفاده از میلگرد در بنا را بدهد و با شناخت محصولات حاصل از خم کاری و شیوه‌های خم کاری میلگرد استانداردهای امنیت و زیبایی را بهبود ببخشند. در این مقاله از صنعت تجارت پردیس آذربایجان قصد داریم شما را با جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی آشنا کنیم.

خم کاری میلگرد یعنی چه؟

خم کاری میلگرد (Rebar Bending) به مجموعه فرایندی گفته می‌شود که در آن سعی می‌کنیم یک میلگرد را با وارد کردن نیروهای متفاوت تغییر شکل دهیم؛ بدون اینکه هیچ گونه شکستگی یا آسیبی در آن اتفاق بیفتد. فرآیند خمکاری میلگرد در اصل شامل وارد کردن نیروهایی در جهات متفاوت به یک بخش یا نقطه از میلگرد است که آن را وادار به تغییر شکل می‌کند. در این پروسه و اعمال نیرو، سطح بیرونی میلگرد دچار کشش می‌شود. همچنین نوع خم کاری میلگرد وابسته به محل استفاده آن است.

مقاله پیشنهادی  معرفی مناسب‌ترین نوع میلگرد برای سقف

بعد از خمکاری، میلگرد به چه شکل‌هایی در می‌آید؟

بعد از خمکاری، میلگرد به چه شکل‌هایی در می‌آید؟

بعد از خمکاری، میلگرد به چه شکل‌هایی در می‌آید؟

بعد از اینکه نحوه استفاده از انواع میلگرد و محل جای‌گذاری آن مشخص شد، عموما بعد از خم کاری میلگردها به چند شکل مشخص در می‌آیند. میلگرد خرک، میلگرد رکابی، میلگرد سنجاقک، میلگرد ادکا، میلگرد راستا (یا سیتکا) و میلگرد خاموت از اشکال مختلف و حاصل خم کاری هستند که هرکدام ظاهر منحصربه‌فرد و کاربرد مجزایی دارند.

میگلرد خاموت که به آن میلگرد برشی یا عرضی می‌گویند، برای جلوگیری از شکستن زودهنگام ترک‌های ایجاد شده در زمان انجام برش‌های خالص استفاده می‌شود. این نمونه از میلگرد رایج‌ترین نمونه خمکاری میلگرد است. میلگرد خرک عموما در شبکه‌های متوالی و افقی استفاده می‌شود که این شبکه‌ها با فاصله معینی از هم قرار گرفته‌اند.

مقاومت راستا یا سیتکا برای جبران مقاومت‌های کششی مورد نیاز بتن در سازه‌های بتنی به کار گرفته می‌شود. میلگرد ادکا نیز کمک می‌کند تا در تکیه‌گاه تیره‌های یک سره سازه، تحمل لنگرهای منفی بیشتر شود و به این ترتیب مقاومت در برابر نیروی برشی افزایش یابد.

میلگرد سنجاقک نیز تقریبا مانند میلگرد ادکا عمل می‌کند و برای مقاومت برشی بهره‌برداری می‌شود؛ با این تفاوت که در ستون‌ها و برای همپوشانی میلگردهای طولی به کار می‌رود. در خم کاری میلگردها اگر انتهای میلگردها را باز بگذارند، تبدیل به میلگرد رکابی خواهد شد که برای در امتداد هم نگه داشتن میلگردهای طولی و عمودی به کار می‌رود.

روش های خم کاری میلگرد

روش های خم کاری میلگرد

روش های خم کاری میلگرد

خم کاری میلگرد محصولات متنوعی ارائه می‌دهد و با این کار، کاربرد بهترین میلگرد در سطح معماری افزایش می‌یابد. امروزه تکنیک‌های زیادی با توجه به نیاز معماران در صنعت برای خم کردن میلگرد استفاده می‌شود که اعم از روش دستی یا ماشینی می‌شوند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب روش مناسب برای خم کاری میلگرد، قطر میلگرد است. باید با توجه به ابعاد میلگرد از دستگاه‌ها یا شگردهای متنوعی برای خم استفاده کنیم تا مقطع آسیب نبیند. به صورت کلی اگر میلگرد مورد نظر ما قطری برابر با 12 میلی متر داشته باشد، روش‌های خمکاری میلگرد را می‌توان به شکل زیر نام برد:

  • خم کردن میلگرد به روش دستی
  • استفاده از صفحه خم کاری میلگرد
  • بهره بردن از میز خم کاری میلگرد
  • خم کاری میلگرد با استفاده از برق
  • به کارگیری آچار خم کاری میلگرد
  • خم کاری میلگرد به روش هیدرولیکی

(منبع خارجی)

استاندارهای خم کاری میلگرد

مانند هر فرآیند ساخت‌وسازی، خم کاری میلگرد نیز یک سری استانداردها را شامل می‌شود. رعایت این استانداردها به معماران و مهندسان کمک می‌کند تا در ایمنی بیشتری به ساخت‌وساز بپردازند. استانداردهای خمکاری میلگرد عموما طبق استاندارد ACI آمریکا تهیه و تنظیم می‌شوند. طبق این استاندارد میلگرد، به عنوان مقطع اصلی برای ساختمان‌سازی، حتما باید شکل‌دهی و خم کاری شود.

در این فرآیند از قلاب خم استفاده می‌کنیم که قطر این ابزار هم توسط همین استاندارد تعیین می‌شود. عموما خم کاری میله در زوایای 90 و 180 درجه انجام می‌شود. به صورت کلی استانداردهای لازم برای انتخاب قطر قلاب به شرح زیر است:

  • اگر میلگرد سایزی بین 10 الی 25 میلی متر داشته باشد، قطر قلاب باید حداقل 6 برابر اندازه میلگرد باشد.
  • اگر میلگرد سایزی بین 29 الی 36 میلی متر داشته باشد، قطر قلاب باید حداقل 8 برابر اندازه میلگرد باشد.
  • اگر میلگرد سایزی بین 43 الی 57 میلی متر داشته باشد، قطر قلاب باید حداقل 10 برابر اندازه میلگرد باشد.
مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد صنعتی + کاربردها و قیمت

با خمکاری میلگرد، میلگرد را به یک ابزار همه کاره در معماری تبدیل کنید!

با خمکاری میلگرد، میلگرد را به یک ابزار همه کاره در معماری تبدیل کنید!

با خمکاری میلگرد، میلگرد را به یک ابزار همه کاره در معماری تبدیل کنید!

میلگرد اصلی‌ترین قطعه‌ای است که در معماری از آن در مقدار بسیار زیاد استفاده می‌شود؛ اما برای استفاده بهینه و درست نیاز داریم آن را به اشکال مختلف در بیاوریم تا با کاربردهای مورد نیاز ما سازگار شود. به این تغییر شکل میلگرد، خم کاری میلگرد می‌گویند که با ابزارهای متفاوت و با استفاده از شیوه‌های متعدد انجام می‌گیرد. شیوه‌های خم کاری میلگرد شامل دو تقسیم‌بندی دستی و ماشینی می‌شود.

همچنین محصولات نهایی بعد از خم کاری میلگرد با یکدیگر متفاوت هستند؛ برای مثال میلگردهای ادکا، راستا یا سیتکا، خاموت، خرک، رکابی و سنجاقک از نمونه‌های محصولات نهایی در خم کاری میلگرد است. از طرفی استانداردهای مهمی در این فرآیند وجود دارد که رعایت آنها شاخص‌های ایمنی و امنیت سازه را ارتقا داده و ساختمان را به مجموعه مورد اعتمادتری برای بهره برداری تبدیل می‌کند.

چنانچه هنوز درباره جزئیات خمکاری میلگرد سوالاتی در ذهن شما هست، می‌توانید در بخش کامنت‌های وبسایت شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان آن را مطرح کنید یا از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *