بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

با توجه به کاربرد میلگرد در ساخت آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها، انبارها و بسیاری سازه‌ها، غالب افراد آشنایی نسبی با این فولاد تقویت شده دارند و جالب است بدانید که از میلگرد منحصرا در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود و انواع میلگرد متناسب با اندازه، شکل و همچنین کاربردهای متفاوتی که دارند در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقیقا به همین علت است که هنگام خرید میلگرد، حتما باید از تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی آگاه باشید تا با انتخاب میلگرد درست، متحمل زیان نشوید.

با توجه به چنین اهمیتی، ما این مقاله از بلاگ صنعت تجارت پردیس آذربایجان را به بررسی دقیق تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم قصد دارید با کسب اطلاعات کافی در این حوزه از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری نمایید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی ماهیت میلگرد صنعتی و ساختمانی

بررسی ماهیت میلگرد صنعتی و ساختمانی

بررسی ماهیت میلگرد صنعتی و ساختمانی

برای آن که بررسی درستی از تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی داشته باشیم و با دید بازتری دست به انتخاب بهترین میلگرد بزنیم، در قدم اول باید با ماهیت این میلگردها آشنا شویم. در ادامه به بررسی تفصیلی ماهیت میلگرد صنعتی و ساختمانی خواهیم پرداخت:

  • میلگرد ساختمانی

کاربرد اصلی میلگرد ساختمانی را باید در استحکام‌بخشی به سازه و افزایش مقاوت بتن جستجو کرد. غالبا میلگردهای ساختمانی از نوع آجدار هستند و وجود این آج‌ها موجب چسبندگی بهتر بتن به این محصول فولادی می‌شود. در میان انواع میلگرد عموما میلگردهای A2 و A3 کاربرد بیشتری در ساختمان‌سازی دارند. میلگردهای A1 به دلیل نداشتن آج و میلگردهای A4 به دلیل قیمت بالایی که دارند، کمتر در ساختمان‌سازی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

هرچند که بتن خود دارای استحکام خوبی است و به راحتی نمی‌شکند؛ اما اگر به بخش مرکزی آن فشار وارد شود، به راحتی خواهد شکست و دقیقا به همین علت است که از میلگردهای ساختمانی کمک گرفته می‌شود تا این فشار به وسیله میلگرد جذب و خنثی گردد.

  • میلگرد صنعتی

میلگرد صنعتی

میلگرد صنعتی

میلگردهای صنعتی نیز همچون میلگردهای ساختمانی از فولاد ساخته می‌شوند و از این منظر نمی‌توان به تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی پی برد. در میان انواع میلگرد، میلگردهای نوع A1 که دارای ظاهری صاف و بدون آج هستند، عموما در صنعت کاربرد دارند. از قابلیت این نوع خاص از میلگردها می‌توان به مقاومت کششی بسیار بالا تا میزان 360 مگاپاسکال اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای شناژ + جزئیات و ویژگی‌ها

غالبا خاستگاه اصلی استفاده از چنین میلگردهایی در صنایع خودروسازی، تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، صنعت تولید پیچ و مهره و سایر اتصالات است. هر چند استفاده از میلگرد ساده در صنایع رایج است؛ اما علاوه بر این میلگرد، گاهی از برخی میلگردهای آجدار نیز برای استفاده به منظورهای خاص در صنایع نیز کمک گرفته می‌شود.

بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

حال که به طور کلی با ماهیت میلگردهای صنعتی و ساختمانی آشنا شدید، بحث از تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی ساده‌تر خواهد شد. تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از جهات مختلفی نظیر قابلیت جوشکار، شکل ظاهری، ترکیبات شیمیایی، قطر و سایز قابل بررسی است که در ادامه به مطالعه تفصیلی هر یک از این عوامل می‌پردازیم:

تفاوت در جوشکاری

تفاوت در جوشکاری

تفاوت در جوشکاری

به هنگام صحبت از تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی، توجه به قابلیت جوشکاری اجتناب‌ناپذیر است. اصولا ما در صنایع مختلف به میلگردهایی نیاز داریم که از قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار باشند تا راحت‌تر بتوان جوشکاری را بر روی آن‌ها انجام داد و دقیقا به همین علت است که غالبا در صنایع از میلگردهای دارای سطح صاف و یکدست، بیشتر استفاده می‌شود.

در طرف دیگر ماجرا، میلگردهای آجدار مورد استفاده در ساختمان‌سازی قرار دارند که به دلیل داشتن چنین آج‌هایی، دارای انعطاف کمتری هستند و قابلیت جوشکاری پایین‌تری در مقایسه با میلگردهای A1 دارند.

  • تفاوت در قیمت

اگر جزو آن دسته از مصرف‌کنندگانی باشید که همواره به بررسی قیمت روز میلگرد می‌پردازند، مطمئنا تاکنون متوجه تفاوت رنج قیمت این دو نوع میلگرد شده‌اید. علت چنین مسئله‌ای را باید در کاربرد خاص و متنوع میلگردهای صنعتی جستجو کرد. غالبا میلگردهای صنعتی به صورت سفارشی و متناسب با ویژگی‌های موردنظر کارفرما تولید می‌شوند و به همین علت دارای قیمت بالاتری در مقایسه با میلگردهای ساختمانی هستند. ناگفته نماند که هرچه در تولید چنین میلگردهایی از مواد اولیه باکیفیت‌تری استفاده شود، قیمت آن‌ها بالاتر می‌رود.

  • تفاوت در شکل ظاهری

تفاوت در شکل ظاهری

تفاوت در شکل ظاهری

میلگردهای ساختمانی به منظور ارتقاء سطح استحکام بتن، باید دارای آج باشند و به همین علت برای مصارف ساختمان‌سازی از میلگردهای نوع A2، A3 و A4 استفاده می‌شود؛ اما در صنعت چندان نیازی به آج میلگردها نداریم و به همین علت در مصارف صنعتی از میلگردهای صاف و بدون آج A1 استفاده می‌شود.

  • تفاوت در قطر و سایز

میلگردهای صنعتی و ساختمانی دارای طول مشابهی هستند؛ ولی عامل قطر و سایز از مواردی است که موجب تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی شده است. عموما میلگردهای ساختمانی دارای سایزی ما بین 8 الی 32 میلی‌متری هستند؛ ولی میلگردهای ساختمانی غالبا در سایزهای بالاتر از 32 میلی‌متر تولید می‌شوند. به بیان ساده‌تر، میلگردهای صنعتی در مقایسه با میلگردهای ساختمانی دارای وزن و قطر بیشتری هستند.

  • تفاوت در خواص مکانیکی

تفاوت در خواص مکانیکی

تفاوت در خواص مکانیکی

برای تعیین خواص مکانیکی انواع میلگرد باید به نوع آلیاژ به‌کاررفته در تولید آن‌ها و همچنین درصد ترکیبات شیمیایی آن‌ها توجه شود. از خواص مکانیکی مهم که موجب تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی شده است، می‌توان به مواردی نظیر استحکام کششی و ویژگی خمش و میزان انعطاف آن‌ها اشاره کرد؛ به عنوان مثال در ساختمان‌سازی از میلگرد به منظور جبران ضعف کششی موجود در بتن بهره می‌گیریم و این نوع میلگرد باید دارای سختی و استحکام بالایی باشد، ولی چندان نیازی به قابلیت خمکاری و همچنین انعطاف بالای آن نداریم. در طرف دیگر ماجرا میلگردهای صنعتی قرار دارند که حتما باید دارای خواص مکانیکی نظیر قابلیت خم شدگی و ماشین‌کاری بالا باشند.

  • تفاوت در ترکیبات شیمیایی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر ترکیبات شیمیایی نیز در نوع خود قابل توجه است. عموما برای تولید میلگردهای ساختمانی از آلیاژ St37 بهره برده می‌شود. البته ناگفته نماند که این نوع از میلگردها می‌توانند از نوع غیرآلیاژی نیز باشند که برای تولید چنین میلگردهایی از عناصری همچون گوگرد، کربن، فسفر، سیلیسیم و منگنز استفاده می‌شود؛ ولی میلگردهای صنعتی منحصرا از نوع میلگردهای آلیاژی هستند که در تولید آن‌ها از کمترین مقدار کربن (در حدود 0.22 مطابق استاندارد) استفاده می‌شود و عناصری نظیر وانادیوم، نیکل، مولیبدن و کروم نیز در تولید آن کاربرد دارند.

  • تفاوت در کاربرد

تفاوت در کاربرد

تفاوت در کاربرد

از میلگردهای ساختمانی برای اهدافی نظیر تقویت سازه در برابر تنش‌های محیطی ناشی از زلزله و آتش‌سوزی، ارتقاء مقاومت کششی بتن و به طور کلی تقویت فونداسیون و سازه استفاده می‌شود؛ ولی کاربرد میلگرد صنعتی در ساخت اتصالات صنعتی مثل تولید پیچ و مهره، خودروسازی و تجهیزات کشاورزی خلاصه می‌شود.

مقاله پیشنهادی  فرق میلگرد A3 و A4 + بررسی ویژگی‌های هریک

انتخاب مناسب‌ترین نوع میلگرد با درنظرگرفتن تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

انتخاب مناسب‌ترین نوع میلگرد با درنظرگرفتن تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

انتخاب مناسب‌ترین نوع میلگرد با درنظرگرفتن تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگردها متناسب با اهدافی که برای استفاده آن‌ها در نظر گرفته شده، به میلگردهای ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این میلگردها متناسب با ویژگی‌های خاص خود، باید در موقعیت متناسبی مورد استفاده قرار بگیرند؛ در غیر این صورت ممکن است ضررهای غیرقابل جبرانی را به شما تحمیل نمایند. به طوری کلی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را می‌توان در عوامل مختلفی نظیر کاربرد، شکل، ابعاد، خواص مکانیکی، قیمت، ترکیبات شیمیایی و قابلیت جوش‌پذیری آن‌ها جستجو کرد.

ناگفته نماند که در صورت انتخاب اشتباه میلگرد علاوه بر اینکه هزینه‌های بیشتری به شما تحمیل می‌شود، ممکن است به دلیل شکننده بودن میلگرد انتخابی شما، سازه استحکام خود را از دست بدهد و به همین علت توصیه کارشناسان مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان این است که حتما قبل از انتخاب میلگرد از مشاوره کارشناسان متخصص در این حوزه بهره ببرید. اگر در ارتباط با تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی سوالی دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده، می‌توانید سوال خود را طریق بخش تماس با ما مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *