انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

اصلی‌ترین کاربرد میلگرد، در ساختمان‌سازی و افزایش مقاومت ساختمآن‌ها است. این دسته از مواد برای افزایش مقاومت بتن به کار گرفته می‌شوند تا ساختمان از نظر استحکام به حد قابل قبولی دست پیدا کند. میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد فولادی، علاوه بر ساختمان‌سازی، در صنعت نیز کاربردهای مختلفی دارد. برای دسته‌بندی میلگردها از فاکتورهای متفاوتی می‌توان استفاده کرد. یکی از متداول‌ترین نوع دسته‌بندی که برای میلگردها به کار گرفته می‌شود، شکل ظاهری آن‌ها است.

با دسته‌بندی میلگرد از نظر شکل ظاهری، می‌توان تفاوت‌های مکانیکی آن‌ها را نیز مشخص کرد؛ چراکه سازندگان علاوه بر شکل ظاهری، برای خواص مکانیکی هر نوع میلگرد نیز تفاوت‌هایی قائل می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، همراه ما در این مقاله از مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان باشید.

کاربردهای میلگرد

کاربردهای میلگرد

کاربردهای میلگرد

اصلی‌ترین کاربردی که برای میلگرد در نظر گرفته شده، در شکل ظاهری آن خلاصه شده و مربوط به ساختمان‌سازی می‌شود. بتن دارای مقاومت فشاری فوق‌العاده بالایی است و به همین خاطر از آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

استفاده از این ماده در ساختمان باعث شده تا مقاومت کششی این نوع سازه‌ها در خطر باشد؛ چراکه بتن برخلاف مقاومت فشاری، مقاومت کششی بسیار پایینی دارد و نمی‌تواند در مقابل بارهای سنگین مقاومت کند و ممکن است سازه در مقابل نیروهای وارد شده بر اثر زلزله از بین برود. دقیقا به همین خاطر از میلگرد برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

میلگرد را به عنوان افزایش دهنده مقاومت کششی بتن‌ها درون این مواد قرار می‌دهند و به این ترتیب، سازه در مقابل نیروهای کششی از خود مقاومت نشان خواهد داد. یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در مقاومت کششی ساختمان تاثیر دارد، نوع میلگرد است؛ چراکه انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری تاثیر زیادی در چسبندگی این قطعه به بتن و مقاوم سازی ساختمان دارد.

میلگردها با عوض شدن شکل ظاهری‌شان، در خواص مکانیکی نیز تغییر نشان می‌دهند. در همین راستا اکثر افراد میلگردها را بر اساس شکل ظاهری دسته‌بندی می‌کنند. شرکت پردیس آذربایجان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی قطعات فولادی در ایران، انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را با خواص فوق‌العاده و قیمت خوبی به بازار عرضه می‌کند و در صورت نیاز می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

معرفی انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

معرفی انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

معرفی انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را می‌توان به دو نوع آجدار و ساده دسته‌بندی کرد. میلگرد ساده، همان‌ طور که از نام آن پیداست، دارای سطحی صاف و سیقلی است. به دلیل خواص مکانیکی خاص آن، از میلگرد ساده بیشتر در صنعت استفاده می‌شود. هر چند می‌توان انتظار داشت که این دسته از میلگرد را در برخی سازه‌ها استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی  مروری بر جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی

دسته دوم نیز میلگردهای آجدار هستند. این دسته از میلگردها را با اشکال مختلفی آجدار می‌کنند. نوع آج می‌تواند تاثیر زیادی در چسبندگی به بتن داشته باشد. در ساختمان‌سازی نیز از انوع میلگردهای آجدار در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

در حالت جزئی‌تر می‌توان انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم کرد. در هنگام خرید میلگرد نیز اکثرا از این 4 نام برای شناخت و خرید میلگرد استفاده می‌شود. به همین خاطر قصد داریم تا انواع میلگرد را با گریدهای مختلف معرفی کنیم.

  • میلگرد A1

میلگرد A1

میلگرد A1

میلگرد A1 همان میلگرد ساده است. این دسته از میلگردها دارای سطحی صاف هستند و کاربرد صنعتی دارند. میلگردهای A1 دارای مقاومت کششی بسیار پایینی در مقایسه با دیگر نوع میلگردها هستند و به همین خاطر به این دسته از میلگردها، میلگردهای نرم نیز گفته می‌شود.

به دلیل انعطاف‌پذیری و شکل پذیری بالا، از این دسته مواد می‌توان در صنعت استفاده نمود. میلگردهای A1 در رده مقاومتی 240 قرار می‌گیرند. میزان کربن پایین این دسته از میلگردها باعث شده تا آن‌ها دارای خواص شکل پذیری بهتری بوده و بیشتر در صنایع جوشکاری و آهنگری استفاده شوند.

از دیگر خواص مکانیکی میلگردهای A1 می‌توان به تنش جاری شدن 220 نیوتن بر میلی‌متر مربع و تنش گسیختگی 380 میلی‌متر مربع اشاره کرد. این دسته از مواد هنگام گسیختگی به میزان 25 درصد تغییر شکل پیدا می‌کنند.

  • میلگرد A2

میلگرد A2

میلگرد A2

میلگردهای A2 اولین نوع از میلگردهای آجدار هستند. این دسته از مواد در میان میلگردهای آجدار نرم‌ترین حالت را دارند. هر چند نسبت به میلگردهای A1 سختی بیشتری دارند که دلیل آن نیز میزان کربن بیشتر است. به این نوع از میلگردها در میان انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، میلگرد نیمه سخت نیز گفته می‌شود.

نوع آج استفاده شده در میلگردهای A2 از نوع ساده است. در طبقه بندی‌های دیگر به این نوع میلگرد، میلگردهای S340 نیز گفته می‌شود. همچنین آج به‌کاررفته در این دسته از میلگردها به صورت مارپیچی است. یک سری خطوط به صورت موازی در مسیر طول میلگرد استفاده شده و یک سری دورپیچ به شکل مارپیچ روی این خطوط وجود دارد تا شکلی کاملا مارپیچی به آن‌ها بدهد.

مقاله پیشنهادی  تمام آنچه که باید درباره میلگرد کلاف حرارتی بدانید!

زاویه مارپیچ آج‌ها نیز 45 درجه در نظر گرفته می‌شود. به دلیل استحکام بالاتر نسبت به میلگردهای ساده، این دسته از انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را نمی‌توان در کارهای جوشکاری استفاده نمود و به همین خاطر توصیه می‌شود تا حد امکان از میلگرد A2 در جوشکاری استفاده نشود.

از نظر خواص مکانیکی، این نوع میلگرد دارای تنش جاری شدن 300 و تنش گسیختگی 500 نیوتن بر میلی‌متر مربع است. در هنگام گسیختگی نیز می‌توان انتظار تغییر شکل 19 درصدی را داشت.

  • میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد A3 پرکاربردترین نوع میلگرد در بین انواع میلگردهای ساختمانی است. در این نوع میلگرد از آج‌هایی به شکل جناقی یا هشتی شکل استفاده شده است تا بیشترین میزان چسبندگی را داشته باشند. همان ‌طور که انتظار می‌رود، از نظر استحکام کششی میلگردهای A3 استحکام بیشتری نسبت به دو نوع میلگرد قبلی از خود نشان می‌دهند.

همین عامل باعث شده تا این نوع میلگرد از بین انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، به سمت تردی بیشتری برود و به همین خاطر استحکام بالای این دسته از میلگردها باعث شده تا کمی ترد باشند. میلگرد نوع A3 بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد. هر چند به این دسته از میلگردها نیز میلگردهای نیمه سخت گفته می‌شود. جوش پذیری این دسته از میلگردها بسیار پایین است و توصیه می‌شود اصلا جوشکاری روی آن‌ها انجام نشود.

این نوع میلگرد دارای 39 درصد کربن است. استحکام بسیار بالای این نوع میلگرد نیز به دلیل استفاده از این میزان بالای کربن نشات می‌گیرد. تنش جاری شدن میلگرد A3، 400 نیوتن بر میلی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن 600 نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

به دلیل استفاده از کربن بسیار بالا و انعطاف پذیری بسیار کم، نباید از این نوع میلگرد در جوشکاری استفاده نمود. در ساختمان‌سازی نیز از میلگرد نوع A3 به صورت طولی استفاده می‌شود. میلگردهای A2 نیز در جهت عرضی به کار گرفته می‌شوند. در حالت کلی به دلیل استفاده زیاد، بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی را می‌توان میلگرد نوع A3 دانست.

  • میلگرد A4

میلگرد A4

میلگرد A4

آخرین گرید از انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، A4 است. این نوع میلگردها دارای استحکام کششی بسیار بیشتری هستند. میلگردهای A4 را می‌توان جزو مواد سخت دانست. در تقسیم بندی‌های استاندارد، میلگرد A4 در دسته S500 قرار می‌گیرد. در بین انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، میلگردهای A4 دارای آج‌های مرکب هستند.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد ایرانی + مقایسه بهترین‌های بازار

دلیل استفاده از این نام، ترکیب آج‌های جناقی و آج‌های مارپیچی در این دسته از میلگردها است. این آج‌ها در جهت طول میلگرد پخش شده‌اند تا تشخیص آن‌ها راحت‌تر باشد.

هرچند این دسته از مواد دارای استحکام فوق‌العاده بالایی هستند، اما نمی‌توان در همه جا از آن‌ها استفاده نمود. این مورد هم به خاطر تردی بسیار بالای آن است. استحکام فوق‌العاده بالا باعث شده تا این مواد به سمت تردی پیش بروند؛ پس انعطاف‌پذیری میلگردهای سخت یا A4 نسبت به بقیه میلگردها در پایین‌ترین حد قرار دارد.

میلگردهای A4 دارای استحکام کششی 650 الی 700 نیوتن بر میلی‌متر مربع هستند. استحکام تسلیم آن‌ها نیز در حدود 500 نیوتن بر میلی‌متر مربع قرار دارد و از این نظر می‌توان انتظار داشت که میلگردهای A4 بیشترین استحکام کششی را از خود نشان دهند.

از نظر جوش پذیری نیز این دسته از مواد به هیچ وجه جوش پذیر نیستند. انعطاف پذیری آن‌ها نیز به دلیل تردی زیاد، در کمترین حد قرار دارد. قیمت روز میلگرد آجدار A4 نیز نسبت به بقیه میلگردها بیشتر است.

تاثیر شکل ظاهری میلگرد در استحکام و امنیت سازه شما

تاثیر شکل ظاهری میلگرد در استحکام و امنیت سازه شما

تاثیر شکل ظاهری میلگرد در استحکام و امنیت سازه شما

میلگردها با انواع شکل ظاهری به تولید می‌رسند. دلیل اصلی تولید میلگرد با شکل‌های ظاهری مختلف، ایجاد چسبندگی‌های متفاوت با بتن است که در بین انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، جنس و نوع میلگرد نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ به طور مثال میلگردهایی که شکل ظاهری صاف و بدون آج دارند، میلگردهای انعطاف پذیری محسوب می‌شوند و می‌توانند در صنایع نیز به کار گرفته شوند. در مقابل، میلگردهای آج دار بر حسب گرید، شکل ظاهری و سختی متفاوتی خواهند داشت. صنعت تجارت پردیس آذربایجان در این راستا میلگردها را با انواع گریدها و شکل‌های ظاهری مختلف تولید و عرضه می‌کند. چنانچه سوالات تخصصی در این حوزه دارید که پاسخ آن را در این مقاله نیافتید، از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموع ارتباط برقرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *