بهترین میلگرد برای شناژ + جزئیات و ویژگی‌ها

بهترین میلگرد برای شناژ

یافتن بهترین میلگرد برای شناژ یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در تهیه مصالح ساخت‌وساز هر نوع سازه‌ای انجام می‌گیرد. اگر در زمینه خرید و فروش فولاد فعالیت داشته باشید و یا به عنوان یک مهندس ناظر، مسئولیت یک پروژه بر عهده شما باشد، حتما با میلگرد مناسب شناژ آشنا هستید و از اهمیت آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ایمن‌سازی سازه‌ها آگاهید! میلگرد مناسب شناژ یکی از اساسی‌ترین عوامل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به خصوص در زمان زلزله است و انتخاب نمونه مناسب آن، برابر ایمنی بیشتری به سازه ما می‌بخشد.

از این جهت، کسب اطلاعات درباره بهترین میلگرد برای شناژ اهمیت بسزایی در صنعت معماری و عمران پیدا می‌کند. همچنین قیمت و جنس‌های متفاوت این محصول، اهمیت انتخاب بهترین نوع آن را بیشتر کرده است. اگر شما نیز در خصوص یافتن بهترین میلگرد برای شناژ دچار سردرگمی هستید، با این مقاله تخصصی از وبلاگ صنعت تجارت پردیس آذربایجان همراه باشید که درباره نقش میلگرد مناسب شناژ، ویژگی‌های آن و همچنین جزئیات مربوط به بهترین نمونه آن برای شناژ آماده شده است.

کاربرد بهترین میلگرد برای شناژ در ساخت‌وساز

کاربرد بهترین میلگرد برای شناژ در ساخت‌وساز

کاربرد بهترین میلگرد برای شناژ در ساخت‌وساز

بتن به عنوان ماده‌ای که از استحکام فشاری بالایی برخوردار است، به عنوان اصلی‌ترین ماده سازنده پایه‌ها استفاده می‌شود و مقاومت خوبی در برابر دما و رطوبت از خود نشان می‌دهد؛ اما این عنصر در هنگام قرار گرفتن در معرض نیروهای کششی نظیر زلزله، چندان قوی عمل نمی‌کند. همین موضوع سبب شده تا ما به دنبال مسلح سازی بتن به وسیله بهترین میلگرد برای شناژ باشیم. میلگردهای شناژ با قرار گرفتن در مهم‌ترین بخش یک سازه، یعنی فونداسیون، به استحکام کششی بتن کمک می‎کنند؛ چراکه وظیفه اصلی آن‌ها، اتصال پی یا فونداسیون‌های عمودی به یکدیگر است.

البته شکل قرارگیری میلگردها نیز نقشی اساسی در ایجاد استحکام و دوام بیشتر ساختمان ایفا می‌کنند. این میلگردها باید در عمقی به اندازه 5 الی 6 اینچ در داخل بتن قرار گرفته و موقعیت آن‌ها در مرکز یا کمی بالاتر از دال باشد. توجه داشته باشید که عدم قرارگیری میلگردهای شناژ در موقعیت درست منجر به تخریب کار خواهد شد. میلگردهایی که به شکل رکاب یا قلاب هستند، عموما برای شناژ مناسب‌تر به نظر می‌رسند و به واسطه قرارگیری در انواع فرم‌های متفاوت بتن، اشکال گوناگونی دارند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر مقاومت، کاربرد و شکل

ویژگی‌های بهترین میلگرد برای شناژ ساختمان

در انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ موارد بسیاری ایفای نقش می‌کنند. وجود نسخه‌های متفاوت و اشکال گوناگون از میلگرد که هر کدام با ترکیبات سازنده خاص و در جنس‌های مختلف ساخته شده‌اند، باعث شده تا شما کمی در خصوص خرید بهترین میلگرد برای شناژ دچار سردرگمی شوید؛ به همین منظور در این قسمت به توضیح ویژگی‌های بهترین میلگرد شناژ از نظر شکل، نوع، قطر و جنس پوشش می‌پردازیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان فولاد پردیس آذربایجان در تماس باشید.

  • شکل بهترین میلگرد برای شناژ

شکل بهترین میلگرد برای شناژ

شکل بهترین میلگرد برای شناژ

اولین موضوعی که در خصوص شکل بهترین میلگرد برای شناژ به آن برمی‌خورید، دوراهی خرید میلگرد ساده و یا آجدار است! به طور قطع میلگردهای آجدار نمونه مناسب‌تری برای شناژ هستند؛ چراکه مواد بتن به خوبی بر سطح میلگردهای صاف نمی‌چسبند و با لغزیدن از روی آن، مقاومت سازه را دچار مشکل می‌کند. هرچه فرورفتگی‌ها و شیارهای سطح میلگرد بیشتر باشد، از نظر شکل و ساختار بیشتر به استانداردهای بهترین میلگرد برای شناژ نزدیک می‌شود.

  • نوع بهترین میلگرد برای شناژ

اگر به دنبال خرید میلگرد سری به بازار آهن‌آلات و فولاد بزنید، با انواع میلگرد مناسب و شناخته‌شده در بازار روبه‌رو می‌شوید؛ اما خواهید دید که همگی آن‌ها نمونه مطلوبی برای استفاده در شناژ سازه به حساب نمی‌آیند. نمونه‌های شناخته‌شده به عنوان بهترین میلگرد ساختمانی شامل نمونه‌های فولاد کربن، گالوانیزه، اپوکسی، فایبرگلاس، استلنس، اروپایی و غیره می‌شوند.

نوع بهترین میلگرد برای شناژ

نوع بهترین میلگرد برای شناژ

ایران کشوری زلزله‌خیزی بوده و عمل شناژ برای کم کردن آسیب‌پذیری در این مواقع انجام می‌شود و به همین علت، نمونه میلگرد اروپایی به علت سازگاری با محیط‌های با احتمال زلزله‌خیزی پایین، از شانس کمتری برای استفاده در منطقه جغرافیایی ایران برخوردار است. میلگردهای گالوانیزه و فولادی ضدزنگ در این شرایط نسبت به بقیه بهتر عمل می‌کنند؛ چراکه زنگ‌زدگی و خوردگی از نخستین آسیب‌هایی است که میلگردها به آن دچار می‌شوند و ضدزنگ بودن این میلگردها آن‌ها را به بهترین میلگرد برای شناژ تبدیل می‌کند. البته ناگفته نماند که قیمت این میلگردها بالا بوده و پیشنهاد می‌شود که با نظر کارشناسان به خرید آن‌ها بپردازید.

  • قطر بهترین میلگرد برای شناژ

قطر بهترین میلگرد برای شناژ

قطر بهترین میلگرد برای شناژ

اندازه میلگردها بر اساس میزان قطر آن‌ها تعیین شده و به صورت شماره بر روی آن‌ها هک می‌شود. میزان قطر میلگردها و نسبت شماره‌گذاری را به این صورت انجام می‌دهند که برای مثال میلگرد شماره 2 دارای یک هشتم اینچ قطر به علاوه یک هشتم اینچ قطر و در مجموع یک چهارم اینچ قطر است و به ترتیب میلگرد شماره 3 دارای سه هشتم اینچ و میلگرد شماره 4 دارای یک دوم اینچ قطر می‌باشد. به صورت کلی، میلگردهای با شماره سایز 3، 4 و 5 به عنوان بهترین میلگرد برای شناژ پایه‌های منازل و سازه‌های مسکونی به شمار می‌آیند و هرچقدر سازه شما بزرگ‌تر باشد، به میلگردهای قطورتری برای انجام شناژ نیازمند خواهید بود.

  • جنس پوشش بهترین میلگرد برای شناژ

جنس پوشش بهترین میلگرد برای شناژ

جنس پوشش بهترین میلگرد برای شناژ

میلگردهای موجود در بازار، در برخی نمونه‌ها دارای پوشش‌های خاصی بر روی سطح خود هستند که عموما به منظور تقویت خواصشان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال پوشش اپوکسی به منظور مقاوم ساختن میلگرد در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی روی میلگرد فولاد کربن کشیده شده و آن را به نوع جدیدی از میلگرد به نام میلگرد اپوکسی تبدیل کرده است. با این وجود، پوشش اپوکسی نیز چندان قوی نیست و احتمال خراشیدگی آن وجود دارد. بازالت سبز رنگ نیز از دیگر پوشش‌هایی است که بر روی میلگرد اعمال می‌شود تا با حذف خوردگی و زنگ‌زدگی شدید، میلگرد را به بهترین میلگرد برای شناژ تبدیل کند. (منبع: civil engineering talks)

مقاله پیشنهادی  تاثیر وزن میلگرد و جدول اشتال میلگرد در ساخت و ساز

بهترین میلگرد برای شناژهای متفاوت

از آنجایی که در صنعت ساخت‌وساز و معماری، انواع خاصی از شناژ کردن با توجه به نوع سازه و موقعیت جغرافیایی انجام می‌گیرد، لازم است بهترین میلگرد برای شناژهای متفاوت را بشناسیم. شناژها عموما به چهار شکل افقی، عمودی، مورب و مخفی اعمال می‌شوند که هرکدام از آن‌ها نوع و شکل خاصی از میلگرد را نیاز دارند. شناژ افقی معمولا در سازه‌های ضدزلزله بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ارتعاشات وارد شده به نقاط اصلی پی ساختمان کم شده و نیرو به سمت زمین هدایت شود.

بهترین میلگرد برای شناژهای متفاوت

بهترین میلگرد برای شناژهای متفاوت

بهترین میلگرد برای شناژ افقی، میلگرد آجدار و قلاب‌دار شماره 15 است که عرضی در حدود 35 سانتی‌متر دارد؛ البته عرض آن تا 60 سانتی‌متر نیز افزایش می‌یابد. بهترین میلگرد برای شناژ عمودی که عموما برای ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود، از نوع شماره 20 است و باید عرض حداقل 20 سانتی‌متری داشته باشد؛ هرچند مقدار مناسب آن 25 سانتی‌متر است. در شناژ مخفی نیز از میلگردهای شماره 16 و با حداقل عرض 10 سانتی‌متر استفاده می‌شود.

اگر در خصوص انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ بر اساس مشخصه‌هایی نظیر شکل، جنس پوشش و قطر میلگرد حرفه‌ای نباشید، احتمال سردرگمی شما در بین این حجم از اطلاعات وجود خواهد داشت؛ از این رو توصیه می‌شود برای دریافت مشاوره حرفه‌ای‌تر و اطلاع از قیمت روز میلگرد با شرکت پردیس آذربایجان در ارتباط باشید.

با استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ، از خطرات زلزله دور بمانید!

با استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ، از خطرات زلزله دور بمانید!

با استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ، از خطرات زلزله دور بمانید!

با به کار بردن بهترین میلگرد برای شناژ کردن پایه‌های یک ساختمان، در واقع اقدامی اساسی در خصوص ایجاد مقاومت بیشتر در برابر خطرات احتمالی انجام می‌گیرد. این قطعه که در انواع متفاوتی از جنس‌ها، سایزها و شکل‌های گوناگون تولید می‌شود، استفاده گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز دارد. بهترین میلگرد برای شناژ میلگردی است که از لحاظ شکل، قطر، ترکیبات سازنده و همچنین جنس پوشش ممتاز عمل کند. به صورت کلی یک نمونه میلگرد مناسب برای شناژ باید آجدار بوده، سایزی برابر با شماره 3، 4 و 5 داشته باشد، نوع آن فولادی و یا گالوانیزه باشد و همچنین در صورت داشتن پوشش، اپوکسی و یا بازالت سبز رنگ در آن به کار رفته باشد.

مقاله پیشنهادی  بررسی روش های تولید میلگرد

با توجه به نوع شناژ پایه‌های پی، نوع بهترین میلگرد برای شناژ با هم تفاوت دارد؛ به طوری که برای شناژ افقی، عموما میلگردهای آجدار و قلابدار شماره 15 با حداقل عرض 35 استفاده می‌شود و برای شناژ عمومی، میلگردهای شماره 20 با حداقل عرض 25 مناسب‌تر هستند. در حالت کلی انتخاب بهترین میلگرد برای شناژ سازه شما تنها به عهده کارشناس مجموعه بوده و پیشنهاد می‌شود بدون مشورت با مهندسین ناظر، میلگرد خریداری نکنید. به علاوه، در صورتی که بخشی از سوالات شما در مقاله پاسخ داده نشده، می‌توانید با مراجعه به سایر مقالات میلگرد پردیس سفلچگان، اطلاعات خود را در این رابطه تکمیل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *