نکات مهم در خرید میلگرد


خرید میلگرد به‌عنوان یکی از مقاطع فولادی پرمصرف، نیازمند داشتن پیش‌آگاهی از یک سری نکات مهم است. از آنجایی ‌که خریدوفروش میلگرد در حجم بالا انجام می‌شود، در نتیجه هرینه زیادی برای تهیه آن لازم خواهد بود.

بهتر است قبل از اقدام به خرید میلگرد درباره نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد، به اندازه کافی اطلاعاتی کسب کنید تا از صرف هزینه‌های نابه‌جا جلوگیری کرده باشید. در ابتدای کار باید شناخت کلی درباره میلگرد و کاربردهای آن داشته باشید تا برحسب نیاز خود و با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود، بهترین خرید را انجام دهید. بدین منظور با سایت صنعت تجارت پردیس آذربایجان همگام باشید تا تمامی نکات لازم را به ‌دست آورید و با آگاهی هرچه تمام‌تر، خرید خود را انجام دهید.

نکات مهم برای خرید میلگرد

میلگرد محصولی است که در حجم و وزن بالا خرید و فروش شده و از جمله مصالح گران‌قیمت محسوب می‌شود؛ بنابراین باید نکات لازم در این زمینه را مد نظر قرار گیرد تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و خریدی به‌صرفه را تجربه کنید. نکات مهمی که در خرید میلگرد باید مورد توجه قرار گیرد، در نظر گرفتن نوع میلگرد، ابعاد، نوع آج، استاندارد بودن وزن آن، بسته‌بندی و دیگر نکاتی است که به تفصیل توضیح داده می‌شود.

در نظر گرفتن نوع میلگرد

با توجه به نوع کار و نیاز خود، باید نوع میلگرد را انتخاب کنید و بر اساس نوع آن، قیمت‌ها را سنجیده و خرید میلگرد را انجام دهید.

میلگرد آجدار

زمانی‌که نام میلگرد به تنهایی به‌کار می‌رود، منظور میلگرد آجدار است. میلگرد آجدار در اکثر مواقع کاربرد فراوانی دارد. از آنجایی‌که بتن، مقاومت کششی پایینی در مقابل نیروهایی که بر آن وارد می‌شود دارد، از میلگرد آجدار برای جبران این کشش پایین استفاده می‌شود. اطلاع از قیمت میلگرد آجدار، نقش موثری در هزینه‌های تمام شده یک پروژه خواهد داشت؛ بنابراین قبل از خرید میلگرد باید از نوع آن و قیمتی که در بازار دارد، اطلاعات کافی کسب نمود.

میلگرد ساده

همان ‌طور که از نام این میلگرد مشخص است، بر روی سطح آن فرورفتگی یا آجی وجود ندارد. این نوع میلگرد جزو گرید A1 به حساب می‌آید. از استاندارد ISIRI 3132 برای ساخت آن استفاده می‌شود و در پروژه‌های صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر مقاومت و استحکام

میلگرد کلاف

این نوع میلگرد به‌صورت کلاف سیم تولید می‌شود و در زمینه‌های مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. برای تعیین قیمت میلگرد کلاف، جنس و سایز آن در نظر گرفته می‌شود. در اکثر مواقع، قیمت کلاف آجدار از نوع ساده آن بیشتر است. سایز میلگرد کلاف از 5/5 تا 16 تغییر پیدا می‌کند. اغلب، میلگردهای بالای 12 میلی‌متر را باید به‌صورت سفارشی از کارخانه‌ها تهیه کرد.

ابعاد میلگرد

میلگردها با توجه به استانداردهای مختلف در قطرها و طول‌های متفاوتی تولید می‌شوند. معمولا قطر میلگردها بین 6 تا 60 میلی‌متر است؛ اما قطرهای 6 تا 32 میلی‌متر، جزو قطرهایی به‌شمار می‌روند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تولید آن‌ها نیز معمول‌تر است. در اکثر مواقع قطرهای بزرگ‌تر، در صورت سفارش مشتری تولید می‌شوند. نکته مذکور در رابطه با طول میلگرد نیز صادق است. طول رایج در میلگرد، طول 12 متر است؛ ولی در صورت نیاز و به سفارش مشتری، کارخانه‌ها طول‌های بزرگ‌تر از 12 متر را هم تولید می‌کنند. همان ‌گونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، قبل از خرید میلگرد باید نکاتی را در نظر گرفت که توجه به ابعاد میلگرد از جمله این نکات مهم است.

روش‌های تشخیص سایز میلگرد

  • تشخیص سایز با کنترل چشمی
  • تشخیص دادن سایز میلگرد با انگشتان دست
  • شابلون اندازه‌گیری
  • اندازه‌گیری سایز میلگرد به کمک وزن آن
  • استفاده از کولییس برای تشخیص سایز میلگرد
  • کمک گرفتن از ریسمان

نوع آج میلگرد

از کشش یا نورد شمش فولادی در دمای بالا، میلگرد که نوعی مقطع فولادی است، تولید می‌شود. با استفاده از قالب‌های آج‌زنی روی میلگرد، آج شکل می‌گیرد. بر اساس آج روی آن‌ها، تقسیم‌بندی متفاوتی برای میلگرد انجام می‌شود. همان‌طور که در مقاله بررسی عوامل موثر در نوسان قیمت میلگرد بیان شد، مقاطع فولادی آجدار در سه گروه A2 – A3 – A4 دسته‌بندی می‌شوند. در عملیات خاموت‌زنی از میلگردهای A2 استفاده می‌شود. مقاطع A3 در ستون یا دیوار به‌صورت طولی و مقاطع A4 در کارهای صنعتی و سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین زمینه کاری شما، در انتخاب نوع آج میلگرد تاثیرگذار خواهد بود و این مورد از جمله نکاتی است که در خرید میلگرد باید به آن توجه کنید.

مقاله پیشنهادی  بررسی جامع فرق میلگرد a2 و a3

بررسی استاندارد بودن وزن میلگرد

در هنگام خرید میلگرد معمولا مقدار مورد نیاز به‌صورت شاخه‌ای بیان می‌شود. وزن میلگرد برای محاسبه هزینه ارسال، لازم است که محاسبه شود. از جمله نکات مهم دیگر که هنگام خرید میلگرد باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی استاندارد بودن وزن میلگرد بر اساس استانداردهای موجود است. برای اینکه بدانیم وزن میلگرد مورد استفاده استاندارد است یا نه، باید در ابتدا طول و وزن دقیق میلگرد مورد نظر خودمان را اندازه‌گیری کنیم. سپس به محاسبه وزن میلگرد به ازای یک متر طول آن بپردازیم. در نهایت با استفاده از جدول استاندارد حداکثر و حداقل قطر میلگرد، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که آیا وزن میلگرد مورد استفاده ما استاندارد است یا خیر.

انواع استاندار میلگرد

انواع استاندار میلگرد

انواع استاندار میلگرد

شناخت انواع استانداردهای میلگرد و تفاوت‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد، از نکات بسیار مهمی است که هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه شود.

در سال‌های اخیر یک استاندارد داخلی با نام (ISIRI3132) برای تولید میلگرد رایج شده است. تمامی تولیدکنندگان موظف هستند که این استاندارد را موقع ساخت میلگرد رعایت کنند.

استانداردهای رایج دیگری که وجود دارند، به شرح زیر هستند:

  • JIS G3112 ژاپن
  • DIN 488 آلمان
  • BS4449 انگلستان
  • ANSI/AWS D1.4 ایالات متحده
  • ISO 6935 سازمان جهانی استاندارد

موقع خرید میلگرد باید به استانداردی که برای تولید آن استفاده شده است، دقت شود.

خواص مکانیکی میلگرد (آزمون کشش و خمش)

روش تولید، میزان ناخالصی‌هایی که در میلگرد وجود دارد و نحوه سرد کردن آن از جمله عواملی هستند که بر روی ویژگی‌های مکانیکی میلگرد، شکل‌پذیری و جوش‌پذیری آن تاثیرگذارند. یکی از ملاک‌های انتخاب میلگرد، مقدار تنش تسلیم آن است که موقع خرید میلگرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

حداکثر نیرویی که به میلگرد وارد می‌شود و میلگرد در برابر این نیرو به‌صورت دائمی تغییرشکل نمی‌دهد، ، تنش تسلیم گفته می‌شود. به عبارت دیگر، میلگرد خاصیت برگشت‌پذیری خواهد داشت که خاصیت الاستیک گفته می‌شود. در صورتی‌که مقدار نیرو زیاد شود، میلگرد دیگر به حالت اولیه خود برنخواهد گشت که به این خاصیت برگشت‌ناپذیری، خاصیت پلاستیک گفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی  معرفی اجمالی بهترین میلگرد برای تیرچه

بیشترین نیروی کششی که جسم قبل از اینکه بشکند، می‌تواند آن را تحمل کند، مقاومت کششی نام دارد که به آن استحکام کششی (Tensile Strength‌) نیز گفته می‌شود. برای افزایش خاصیت کششی میلگرد می‌توان از عملیات آلیاژسازی، کار سرد و یا عملیات حرارتی استفاده کرد. در تست کشش و افزایش طول نسبی، میزان انعطاف‌پذیری و یا شکننده بودن میلگرد مشخص می‌شود.

مهم‎ترین عناصر آلیاژی میلگرد که ترکیب وزنی آن‌ها روی حد تسلیم، شکل‌پذیری و جوش‎پذیری میلگرد تاثیر چشمگیری خواهند گذاشت، می‌توان به کربن، فسفر، منگنز، گوگرد و سیلیسیم اشاره کرد.

توجه به بسته‌بندی میلگرد

بسته‌بندی مقاطع فولادی به دو صورت کلاف و شاخه‌ای انجام شده و به بازار ارائه می‌شوند. میلگردهای کلاف و مفتولی به دور یک قرقره پیچیده می‌شوند و موقع انبار کردن فضای کمتری را اشغال می‌کنند. میلگردهای شاخه‌ای، با ضخامت‌های بالا، در تناژهای 2 تا 5 تنی بسته‌بندی می‌شوند.

خرید میلگرد را با آگاهی انجام دهید!

میلگرد که از کشش یا نورد شمش فولادی در دمای بالا تولید می‌شود، از مقاطع فولادی پرمصرف در صنایع گوناگون است. در خرید میلگرد باید همواره نکاتی را در نظر داشت و بر اساس آن بهترین انتخاب را کرد. با توجه به اینکه میلگرد در وزن و حجم بالا خرید و فروش می‌شود ضروری است که قبل از خرید، اطلاعات جامعی درباره آن کسب نموده و با دانش هر چه بیشتر، بر اساس زمینه مورد استفاده، تصمیم‌گیری کرد. قبل از خرید میلگرد باید نوع، ابعاد و نوع آج آن را با توجه به هدف مورد نظر تعیین کرد. همچنین وزن میلگرد باید از لحاظ استاندارد بودن، بررسی شود. میزان تنش تسلیم و نیروی کششی آن، باید مورد آزمون قرار گیرد. همچنین نوع بسته‌بندی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

با مراجعه به سایت صنعت تجارت پردیس آذربایجان، نکات مهم در خرید میلگرد را به ذهن بسپارید تا خریدی هوشمندانه داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *