بهترین میلگرد برای ساختمان دو طبقه

میلگرد برای ساختمان دو طبقه

از مهم‌ترین مباحثی که در ابتدای هر پروژه ساختمانی مورد توجه مهندسان قرار می‌گیرد، برآورد هزینه‌های مربوط به مقدار مصالح لازم برای به پایان رساندن سازه است. میلگردها از اصلی‌ترین مصالحی هستند که وجود آن‌ها برای ساخت یک بنا ضروری تلقی می‌شود؛ بنابراین مهم است که برای مثال بدانیم میزان میلگرد برای ساختمان دو طبقه چه مقداری است. بررسی پروژه‌های معماری از جنبه‌های گوناگون نظیر زمان مورد نیاز، نیروی کار و ماشین‌آلات و مخصوصا میزان مصالح مورد استفاده، از نخستین گام‌های ساخت یک سازه است که به صاحب ملک و مهندسین دید صحیحی درباره روند کار می‌دهد و آن‌ها را از میزان بودجه به شکل تقریبی آگاه می‌کند.

اگر شما نیز تصمیم دارید یک پروژه ساختمانی را شروع کنید و درباره میزان میلگرد برای ساختمان دو طبقه سوالاتی دارید، با این مقاله از وبلاگ صنعت تجارت پردیس آذربایجان همراه باشید تا شما را با دلیل ضرورت تعیین میزان مصالح و نحوه محاسبه مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه آشنا کنیم.

مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه چگونه به دست می‌آید؟

مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه چگونه به دست می‌آید؟

مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه چگونه به دست می‌آید؟

مصالح ساختمانی مورد استفاده برای یک سازه شامل شن، سیمان، میلگرد، آجر و غیره می‌شود. تعیین و محاسبه میلگرد برای انواع ساختمان‌ها از مراحل مهم در تخمین میزان مصالح مورد نیاز یک پروژه معماری است. محاسبه مصالح مورد نیاز یک سازه را متره می‌گویند و فردی که عموما در جایگاه مهندس و متخصص به محاسبه میزان مصالح می‌پردازد، با نام مترور شناخته می‌شود.

متره به دو روش متره باز و متره بسته صورت می‌گیرد تا میزان انواع میلگرد برای ساختمان دو طبقه به دست آمده و نتیجه نهایی محاسبات در جدول صورت وضعیت درج شود. مهندس مترور در متره بسته، از جدول فهرست بهای هر سال استفاده می‌کند. در این روش، مهندس متراژ ساختمان مد نظر را در ردیف مربوط به خودش ضرب می‌کند تا میزان میلگرد نهایی به دست آید.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد + خرید بهترین میلگرد از کارخانه

در مقابل، در متره باز مهندس مترور ملزم است تا میزان هزینه نهایی هر بخش از ساخت‌وساز را به صورت جداگانه و بدون توجه به فهرست بها حساب کند. متره باز شامل محاسبات میلگرد برای ساختمان، دستمزد کارگران و استهلاک ماشین‌آلات مورد استفاده در تمام بخش‌ها می‌شود. متره باز به دلیل بیشتر بودن عملیات محاسباتی، سخت‌تر از متره بسته انجام می‌گیرد. بعد از انجام عملیات متره و به دست آمدن میزان مصالح مورد استفاده، نوبت به برآورد قیمت می‌رسد.

نحوه محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان

نحوه محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان

نحوه محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان

به صورت کلی ساختمان‌ها به دو دسته ساختمان بتنی و فلزی تقسیم می‌شوند. اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌های بتنی، بتن و میلگرد است. برای اینکه میزان میلگرد برای ساختمان دو طبقه خود را که دارای اسکلت بتنی است محاسبه کنید، نیاز دارید ابتدا میزان بهترین میلگرد مورد استفاده در اجزای اصلی ساختمان نظیر سقف، فونداسیون و ستون‌ها را به صورت مجزا به دست آورید و سپس میزان میلگرد مورد نیاز را در تعداد طبقه ضرب کنید.

فونداسیون یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک سازه است که به دلیل تحمل وزن ساختمان، به استحکام و مقاومت بسیار بالایی نیاز دارد. میلگردهایی که در فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از میلگردهای طولی، عرضی و تقویتی که هرکدام روش خاص خود را برای محاسبه دارند. (منبع خارجی)

  • میلگرد طولی و عرضی مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه

میلگرد طولی و عرضی موردنیاز برای ساختمان دو طبقه

میلگرد طولی و عرضی موردنیاز برای ساختمان دو طبقه

برای محاسبه میلگردهای طولی و عرضی از فرمول‌های زیر به ترتیب استفاده کنید. البته ابتدا باید عرض و طول محوری که قرار است برای آن میلگرد استفاده شود به دست آورید و میزان خم و کاور مورد نیاز را نیز بدانید.

(2*طول کاور) – (2*طول خم) + طول محور = طول میلگرد طولی

(2*طول کاور) – (2*طول خم) + عرض محور = طول میلگرد عرضی

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد در ساختمان سازی + استانداردها

توجه داشته باشید که فرمول‌های بالا برای محاسبه طول یک میلگرد طولی یا عرضی است و برای اینکه میزان کل میلگرد برای ساختمان دو طبقه را به دست آورید باید مقدار به دست آمده را در تعداد میلگردهای لازم برای هر محور در قسمت بالا و پایین ضرب کنید.

برای به دست آوردن تعداد میلگرد عرضی هر محور، باید اندازه محور را بر فاصله بین میلگردهای عرضی تقسیم کنید تا تعداد به دست آید. همچنین بعد از به دست آمدن میزان میلگرد مورد نیاز برای یک محور، باید آن را طبق جدول اشتال در مقطع میلگرد ضرب کنید تا وزن نهایی حاصل شود.

  • میلگرد تقویتی مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه

میلگرد تقویتی موردنیاز برای ساختمان دو طبقه

میلگرد تقویتی موردنیاز برای ساختمان دو طبقه

محاسبه میزان میلگرد نوع تقویتی بسیار آسان‌تر است. در این مرحله شما باید تعداد و طول میلگرد مورد استفاده را در نظر گرفته و طبق جدول اشتال در وزن هر میلگرد ضرب کنید؛ چرا که میلگردهای تقویتی عموما با یک طول مشخص در ردیف بالا و پایین محور و بدون خم استفاده می‌شوند.

به علاوه، وزن میلگرد مورد استفاده برای ستون‌هایی که در بناهای بیش از یک طبقه قرار دارند، به 12 الی 18 کیلوگرم بر مترمربع می‌رسد که البته اگر سقف ساختمان به صورت دال دو طرفه ساخته شده باشد، ممکن است به 60 الی 80 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد نیاز داشته باشیم. میزان میلگرد مورد نیاز در سقف نیز وابسته به نوع سقف است.

اگر سقف ساختمان به صورت دال بتنی توپر باشد، میلگرد موردنیاز برای ساختمان دو طبقه 10 الی 16 کیلوگرم بر مترمربع است؛ در حالی که سقف تیرچه بلوکی به اندازه 5 الی 7 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد نیاز دارد و در سقف‌های کامپوزیتی این مقدار به 8 الی 12 کیلوگرم می‌رسد. محاسبه تعداد انواع میلگرد در ساختمان سازی، با چنین روش‌‍‌هایی ممکن خواهد بود.

چه مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه نیاز است؟

چه مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه نیاز است؟

چه مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه نیاز است؟

میزان میلگردی که برای به کارگیری در ساختمان دو طبقه نیاز است، به موارد بسیاری نظیر اندازه ستون‌ها، مساحت بنا، نوع سقف مورد ساخت و بسیاری از معیارهای دیگر بستگی داشته باشد. به صورت کلی پیش‌بینی می‌شود که برای یک سازه بتنی با تیرچه بلوک در دو طبقه، برای هر مترمربع 40 الی 55 کیلوگرم میلگرد نیاز است؛ به عنوان مثال اگر اندازه ساختمان 100 مترمربع در قسمت بنا باشد، در جمع 4000 الی 5300 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد برای ساختمان دو طبقه نیاز داریم.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای فونداسیون + نحوه محاسبه اندازه میلگرد

توجه داشته باشید که میزان هزینه پایانی پروژه وابسته به نوع میلگرد و قیمت روز میلگرد می‌تواند تغییر کند. چنانچه در خصوص قیمت میلگرد مورد نظر خود سوالی داشتید می‌توانید از راه‌های ارتباطی با اعضای تیم شرکت تجارت پردیس آذربایجان در ارتباط باشید.

با محاسبه میلگرد لازم برای ساختمان، هزینه‌های آتی پروژه را پیش‌بینی کنید!

با محاسبه میلگرد لازم برای ساختمان، هزینه‌های آتی پروژه را پیش‌بینی کنید!

با محاسبه میلگرد لازم برای ساختمان، هزینه‌های آتی پروژه را پیش‌بینی کنید!

محاسبه میزان مصالح مورد استفاده برای شروع یک پروژه، یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود؛ چرا که به صاحب پروژه و مهندسین دیدگاهی کلی برای ادامه پروژه و چالش‎‌‌های احتمالی می‌دهد. برای به دست آوردن مقدار میلگرد برای ساختمان دو طبقه و تمام مصالح ساختمانی مورد نیاز، یک مهندس مترور باید بر اساس متره باز یا بسته عمل کند و طبق جداول قیمت آن‌ها را در جدول صورت وضعیت یادداشت کند.

برای به دست آوردن مصالح و میلگرد برای ساختمان دو طبقه باید توجه داشت که میلگرد در قسمت فونداسیون، سقف و ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردهای طولی، عرضی و تقویتی از میلگردهایی هستند که در قسمت فونداسیون استفاده می‌شوند و مقدار آن‌ها از طریق فرمول‌های خاص قابل محاسبه است.

برای اطلاع از میزان میلگرد سقف و ستون‌ها نیز باید دقت کرد که سقف‌ها از چه نوع و ستون‌ها در چه اندازه ساخته می‌شوند؛ اما به صورت کلی برای یک ساختمان بتنی دو طبقه بین 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد برای هر مترمربع لازم است. چنانچه هنوز در خصوص میزان میلگرد برای ساختمان دو طبقه با ابهاماتی رو‌به‌رو هستید، می‌توانید از بخش تماس با ما با کارشناسان کارخانه میلگرد سفلچگان تماس حاصل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *