بهترین میلگرد ساختمانی + انواع و کارکرد هر یک

بهترین میلگرد ساختمانی+ انواع میلگرد و کارکرد هریک

میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای ساختار اسکلتی ساختمان، از نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری در میزان مقاومت سازه برخوردار است. استفاده از مصالح مناسب از دغدغه سازندگان و بهره‌برداران ساختمآن‌ها و سازه‌های مسکونی، تجاری، گردشگری و غیره است و غالب افراد از میزان اهمیت امنیت در زندگی انسانی و سلامت منابع آگاه هستند؛ از این رو شناخت بهترین میلگرد ساختمانی و جزئیات مربوط به کیفیت و خرید آن برای هر کسی که به نحوی با آهن و فولاد سروکار دارد، لازم است. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در زمینه میلگرد هستید، با این مقاله که توسط مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان در خصوص شناخت ویژگی‌های بهترین میلگرد ساختمانی، انواع میلگرد، کارخانه‌های برتر تولیدکننده میلگرد و قیمت روز آن فراهم آورده شده، همراه شوید.

تاثیر بهترین میلگرد ساختمانی در مقاومت سازه

همه افرادی که به نوعی در حوزه ساخت‌وساز نقش دارند و حتی کسانی که در بازار آهن و فولاد فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، به خوبی با میلگرد آشنا هستند و می‌دانند که بهترین میلگرد ساختمانی تا چه اندازه در استحکام یک مجموعه تاثیرگذار است. میلگرد که به نام آرماتور نیز شناخته می‌شود، در اصل به عنوان یک قطعه که مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهد، در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود.

تاثیر بهترین میلگرد ساختمانی در مقاومت سازه

تاثیر بهترین میلگرد ساختمانی در مقاومت سازه

میلگردها از نظر نحوه تولید به چند گروه میلگرد ساده، آجدار و آجدار پیچیده تقسیم شده و در واقع هدف از اضافه کردن آج بر روی میلگرد، افزایش میزان درگیری و بالا بردن اصطکاک در بتن است. این قطعه حیاتی در سایزهای متفاوت و با قطر 6 الی 60 میلی‌متر تولید می‌گردد که البته نمونه‌های 6 تا 32 میلی‌متری آن نیز در بازار موجود است؛ اما برای تهیه نمونه‌های قطورتر باید آن‌ها را از یک کارخانه تولید فولاد و میلگرد تهیه کرد.

انواع میلگردهای ساختمانی

همان طور که میلگردها از لحاظ ظاهری در گروه‌های متفاوتی قرار می‌گیرند، از نظر نوع ترکیبات سازنده نیز انواع میلگرد شامل فولاد کربن، اپوکسی، اروپایی، گالوانیزه، فایبرگلاس و استلنس می‌شوند. در ادامه اطلاعات جامع‌تری از هریک از این قطعات در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

  • میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن که به نام میلگرد سیاه و یا نوار سیاه نیز مشهور است، به علت استحکام کششی بالا به عنوان یکی از نمونه‌های بهترین میلگرد ساختمانی در ایران شناخته می‌شود؛ البته باید توجه داشت که به علت مقاومت نه چندان زیاد در برابر رطوبت، برای مناطق شرجی و مرطوب نظیر مناطق شمالی کشور مناسب نیست و با زنگ‌زدگی باعث ترک خوردن بتن‌های اطراف شده و استحکام سازه را تضعیف می‌کند.

  • میلگرد اپوکسی

میلگرد اپوکسی همان میلگرد نوار سیاه است که سطح آن با نوع خاصی از روکش به نام روکش اپوکسی پوشانده می‌شود. استحکام این نوع میلگرد به اندازه میلگرد فولاد کربن است؛ با این تفاوت که روکش اپوکسی آن، میزان مقاوت میلگرد را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی چند برابر افزایش داده و باعث بهبود خواص میلگرد می‌شود.

  • میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی

از آنجایی که هر میلگرد با توجه به نوع آب‌وهوا و شرایط زمین‌شناسی هر منطقه برای ساخت سازه استفاده می‌شود، می‌توان گفت که میلگرد اروپایی به عنوان بهترین میلگرد ساختمانی برای ساخت‌وساز در ایران به حساب نمی‌آید! کشورهای اروپایی عموما به دلیل زلزله‌خیزی پایین، از نوع خاصی از میلگرد استفاده می‌کنند که به روشی متفاوت از بقیه میلگردها ساخته می‌شود. میلگرد اروپایی را به شیوه ترمکس می‌سازند و پس از شکل گیری مواد مذاب، بلافاصله از لوله‌های آب سرد عبور داده شده و سرد می‌شوند و به همین علت، مقاومت بخش بیرونی میلگرد نسبت به بخش مرکزی بیشتر است.

  • میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه از دیگر نمونه‌های بهترین میلگرد ساختمانی به حساب می‌آید که درجه مقاومت آن را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی کمتر از میلگرد اپوکسی است؛ اما از لحاظ آسیب‌پذیری بسیار مقاوم عمل می‌کند. از ویژگی‌های میلگرد گالوانیزه می‌توان به مقاومت در برابر ضربات و اکسید آهن و همچنین سازگاری با هر نوع آب‌وهوا اشاره کرد؛ به طوری که از مناسب‌ترین میلگردهای مورد استفاده در مناطق شرجی و مرطوب به شمار می‌آید. دلیل نام‌گذاری این میلگرد به این شیوه نیز به علت انجام فرآیند گالوانیزاسیون در پروسه تولید این محصولات است. (منبع انگلیسی)

  • میلگرد فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس میلگردی است که متناسب با نوع خاصی از بتن به نام بتن آرمه طراحی شده و به عنوان یکی دیگر از نمونه محصولات بهترین میلگرد ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد چسبندگی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد که باعث بالا رفتن هرچه بیشتر کیفیت این میلگرد می‌شود؛ البته به علت شباهت بسیار زیاد ترکیبات سازنده این میلگرد به میلگرد فولاد کربن، استفاده از آن‌ها در جایی که نیاز به خم شدن میلگرد هست، توصیه نمی‌شود. (منبع خارجی)

  • میلگرد استلنس

از کاربردی‌ترین و باکیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار می‌توان به میلگرد استلنس اشاره کرد. گفته می‌شود که این میلگرد مقاومتی 1500 برابری نسبت به میلگرد فولاد کربن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد. کیفیت بسیار بالای این قطعه باعث شده تا در مقایسه با دیگر انواع میلگرد، قیمت بالاتری داشته باشد و در موقعیت‌های مخصوصی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما همچنان میلگرد استلنس بهترین گزینه برای اکثر پروژه‌ها شناخته می‌شود. (منبع خارجی)

مقاله پیشنهادی  شکستگی میلگرد و عوامل دخیل در آن

بهترین میلگرد ساختمانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی نمی‌توان درباره مشخص کردن بهترین میلگرد تصمیم قطعی گرفت؛ چراکه میلگردها به دلیل تفاوت در ترکیبات سازنده و نوع آلیاژی که در آن‌ها استفاده می‌شود، دارای خواص منحصربه‌فرد و میزان مقاومت متفاوتی هستند و همین امر باعث شده میلگردی که برای نواحی سرد و خشک مناسب است، کارایی مطلوبی در محیط‌های شرجی و مرطوب نداشته باشد.

بهترین میلگرد ساختمانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین میلگرد ساختمانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مناسب بودن میلگردهای ساختمانی را می‌توان با توجه به فاکتورهایی نظیر نوع کاربرد، محل استفاده و معماری سازه، نوع اقلیم منطقه جغرافیایی، میزان بودجه اقتصادی و بسیاری موارد دیگر تعیین کرد؛ اما در حالت کلی بهترین میلگرد ساختمانی میلگردی است که دارای گرید بالاتری نسبت به دیگر نمونه‌ها باشد؛ چراکه بیشتر بودن میزان گرید، نشان‌دهنده استقامت و مقاومت هرچه بیشتر محصول است. به علاوه، میلگرد مناسب باید انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری خوبی در برابر وزن سازه از خود نشان دهد و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. همچنین داشتن گواهینامه‌های معتبر می‌تواند تا حدی خیال ما را از بابت کیفیت میلگرد آسوده کند؛ اما باید توجه داشت که مطلوب بودن میلگرد را تنها کارشناس پروژه می‌تواند مشخص کند.

کارخانه‌های تولیدکننده بهترین میلگرد ساختمانی کدامند؟

در کشور ما میلگردها در کارخانه‌های متفاوتی تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند و هریک از آن‌ها با توجه به میزان رعایت استاندارد ساخت میلگرد و کیفیت محصول در رده‌بندی خاصی قرار می‌گیرند. در حال حاضر یکی از بهترین کارخانه‌های تولید میلگرد در سطح کشور، شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان است که با به‌کارگیری استانداردهای ملی و جهانی، نیازهای مشتریان خود را به خوبی پاسخ می‌دهد. کارخانه میلگرد پردیس آذربایجان با تولید سالانه 300 هزار تن شمش فولاد و 700 هزار تن میلگرد، نقش چشمگیری در گسترش صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند. تولیدات فولادی این مجموعه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های فولاد بخش خصوصی، شامل انواع مقاطع شمش و میلگرد ساده و آجدار از سایز 8 الی 32 با استانداردهای A2، A3،A4 و B500B می‌شود که از مرغوب‌ترین مواد اولیه و با مناسب‌ترین قیمت به بازار مصرف عرضه می‌گردند.

مقاله پیشنهادی  بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

برترین کارخانه‌های تولیدکننده بهترین میلگرد ساختمانی کدامند؟

برترین کارخانه‌های تولیدکننده بهترین میلگرد ساختمانی کدامند؟

از دیگر کارخانه‌های فعال در حوزه فولاد می‌توان به شرکت ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که به علت کیفیت بالای محصولات، بخشی از تولیداتش را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کند. این شرکت در خصوص تولید شمش، گواهینامه سیستم‌های مدیریت کیفت ایزو 9001 را به دست آورد و طبق استانداردهای روسیه به تولید محصول می‌پردازد. شرکت فولاد کویر کاشان نیز از دیگر کارخانه‌های تولیدکننده بهترین میلگرد ساختمانی است که کالاهای مرغوبی وارد بازار می‌کند. از ویژگی‌های بارز محصولات این شرکت می‌توان به قابلیت جوشکاری و مقاومت بسیار زیاد محصولات اشاره کرد. در رتبه بعدی این لیست، کارخانه فولاد قزوین قرار گرفته که با تمرکز بر تولید میلگردهای آجدار شاخه A2 و A3 در قطرهای 8 تا 20 میلی‌متر، بسیار ممتاز عمل می‌کند. در کنار این کارخانه‌ها، شرکت‌های بسیاری مانند فولاد آذربایجان، نورد فولاد یزد، فولاد پارس و غیره نیز فعالیت می‌کنند و هریک سهم گسترده‌ای از بازار خرید و فروش میلگرد را به خود اختصاص داده‌اند.

قیمت بهترین میلگرد ساختمانی ایرانی

نمونه‌های متفاوتی از بهترین میلگردهای ساختمانی به نسبت میزان مقاومت در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، آسیب‌پذیری، ضربات و غیره در سطوح قیمت مختلفی در بازار آهن و فولاد به فروش می‌رسند. در حال حاضر، قیمت روز میلگرد، با توجه به نوع این قطعات و شاخه تولید شده و همچنین شکل ساختاری (آجدار یا صاف) در محدوده قیمتی متفاوتی قرار می‌گیرد. البته در شرایط حال حاضر، سیاست‌های داخلی و خارجی، نوسانات قیمت دلار و بسیاری عوامل موثر دیگر در تعیین قیمت این محصولات نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

مقاله پیشنهادی  مروری بر جزئیات خم کاری میلگرد در ساختمان‌سازی

تضمین امنیت ساختمان با استفاده از بهترین میلگرد ساختمانی

تضمین امنیت ساختمان با استفاده از بهترین میلگرد ساختمانی

تضمین امنیت ساختمان با استفاده از بهترین میلگرد ساختمانی

شناخت و استفاده از بهترین میلگرد ساختمانی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در میزان استحکام و امنیت سازه به حساب می‌آید. این قطعات فولادی که در اصل به منظور افزایش استحکام کششی بتن در ساختمان‌ها به کار می‌روند، از نظر شکل ظاهری و همچنین ترکیبات سازنده به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساختمانی در اشکال ساده، آجدار و آجدار پیچیده تولید شده و از نظر مواد سازنده به دسته‌های میلگرد فولاد کربن، اپوکسی، گالوانیزه، استلنس، اروپایی و فایبرگلاس تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور کلی، بهترین میلگرد ساختمانی در برابر ضربه، زنگ‌زدگی، خوردگی و وزن سازه باید مقاومت بالایی از خود نشان دهد. چنانچه پس از مطالعه این مطلب ابهاماتی در این زمینه دارید که در این مقاله از تجارت پردیس آذربایجان پاسخ داده نشده‌اند، می‌توانید در قسمت کامنت‌ها و یا با استفاده از راه‌های ارتباطی تماس با ما با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *