انواع میلگرد در ساختمان سازی + استانداردها

انواع میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد قطعه فولادی طویل و توپری است که برای افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند این محصول پرکاربرد و پرفروش ط در حالت کلی در دو نوع ساده و آجدار شناخته می‌شود، اما در بازار خرید و فروش میلگرد، اغلب با استانداردهای متنوعی دسته بندی می‌شود؛ به طوری که حین خرید میلگرد با شنیدن نام انواع میلگرد در ساختمان سازی، بر اساس استاندارد شکل ظاهری، جنس، تولید و غیره ممکن است کمی گیج شوید.

به همین دلیل، در این نوشته از صنعت تجارت پردیس آذربایجان قصد داریم شما را با انواع میلگرد در ساختمان سازی آشنا کنیم و کاربرد هر یک را برای انتخاب درست و صحیح شما هنگام خرید میلگرد ذکر کنیم تا به این ترتیب بهترین میلگرد را برای سازه خود خریداری نمایید.

استانداردهای بین‌المللی میلگرد در ساختمان سازی

استانداردهای بین‌المللی میلگرد در ساختمان سازی

استانداردهای بین‌المللی میلگرد در ساختمان سازی

مشخصات انواع میلگرد در ساختمان سازی بر اساس استاندارد ملی کشورهای مختلف با یکدیگر فرق می‌کند؛ برای مثال مشخصاتی که در استاندارد آلمانی DIN مشاهده می‌کنید، قطعا با مشخصات مربوط به استاندارد آمریکایی ASTM متفاوت خواهد بود. معروف‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای جهان در تولید میلگرد به شرح زیر هستند:

استاندارد ایران نیز INSO بوده و هدف از تدوین این استاندارد، مشخص کردن ویژگی‌های آزمون میلگردهای فولادی گرم نوردیده آجدار و ساده برای افزایش مقاومت کششی بتن است؛ با این وجود اغلب محصولات میلگردی با استاندارد روسی GOST 5781 طبقه بندی می‌شوند.

مطابق استاندارد روسی، میلگردها در 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در کشور ما به خاطر شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف ایران، شرکت فولاد پردیس آذربایجان میلگردهای با بالاترین استحکام و مقاومت کششی برای بتن در ساختمان سازی تولید کرده که با مراجعه به بخش محصولات سایت می‌توانید از قیمت روز میلگرد این کارخانه مطلع شوید.

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر جنس

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر جنس

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر جنس

در حالت کلی میلگردهایی که برای بهبود و افزایش مقاومت کششی بتن در پروژه‌های ساختمان سازی استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • میلگرد فولاد کربنی یا سیاه
  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد اپوکسی
  • میلگرد کامپوزیتی یا قایبرگلاس پلیمر
  • میلگرد فولادی ضدزنگ
مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر مقاومت، کاربرد و شکل

با در نظر گرفتن نوع مواد به‌کاررفته در ساخت میلگرد، انواع مختلفی از میلگردها تولید می‌شوند که هرکدام کاربرد متفاوتی در صنعت و ساختمان سازی دارند؛ برای مثال در سازه بتن آرمه غالبا از میلگرد با جنس فولاد کربنی استفاده می‌شود و این در حالیست که این میلگرد در محیط با رطوبت بالا، کارایی لازم را ندارد و به جای آن از میلگرد اپوکسی استفاده می‌کنند.

دقیقا به همین دلیل است که در ابتدای این نوشته ذکر کردیم که شرایط آب و هوایی ایران در مناطق مختلف منجر به تغییراتی در استانداردهای بین‌المللی و تغییر این استانداردها به نفع مناطق مختلف ایران شده است.

در ادامه این نوشته شما را با انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر جنس آشنا می‌کنیم تا بهترین انتخاب را برای خرید بهترین میلگرد در ساختمان سازی داشته باشید.

  • میلگرد فولاد کربنی

میلگرد فولاد کربنی

میلگرد فولاد کربنی

متداول‌ترین میلگرد در مقیاس پروژه، میلگردهای با پایه سیاه یا فولاد کربنی است که با وجود کاربرد زیاد، در برابر رطوبت مقاومت چندان خوبی از خود نشان نمی‌دهند. از طرفی میزان زنگ زدگی این نوع میلگرد بالا بوده و به خاطر احتمال خوردگی میلگرد و کاهش مقاومت سازه، در مناطق با بارندگی زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

  • میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی با تولید از عنصر منگنز، خاصیت خم شدگی بسیار بالایی دارد و در کشورهای زیادی از جمله کشورهای اروپایی استفاده می‌شود؛ با این وجود به دلیل انعطاف بالای میلگرد اروپایی، استفاده از آن در مناطق زلزله خیز و مناطقی با احتمال وقوع طوفان و گردباد توصیه نمی‌شود. این میلگرد هر چند قیمت پایین‌تری دارد؛ اما در ایران به خاطر شرایط آب و هوایی و زلزله، کمتر استفاده می‌شود.

  • میلگرد اپوکسی

میلگرد اپوکسی

میلگرد اپوکسی

این نوع میلگرد شباهت زیادی به میلگرد فولاد کربنی یا سیاه دارد که فقط سطح آن با را اپوکسی پوشانده‌اند. از اپوکسی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات میلگرد و افزایش مقاومت آن بهره می‌گیرند. هر چند پوشش اپوکسی به‌کاررفته روی میلگرد فولاد کربنی بسیار ظریف و نازک است؛ البته همین عامل به خودی خود 70 تا 1700 برابر مقاومت میلگرد را در برابر زنگ زدگی نسبت به حالت بدون پوشش اپوکسی افزایش می‌دهد.

  • میلگرد گالوانیزه

این میلگردها نسبت به میلگردهای فولاد کربنی تا 40 برابر مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدن و خوردگی دارند. همچنین آسیب به پوشش میلگرد گالوانیزه سخت‌تر از پوشش اپوکسی است و به همین دلیل قیمت این نوع میلگرد بیشتر از میلگرد اپوکسی تخمین زده می‌شود.

  • میلگرد کامپوزیتی

میلگرد کامپوزیتی

میلگرد کامپوزیتی

به این نوع میلگرد که از پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه‌ای تولید شده، میلگرد FRP گفته می‌شود. از طرفی به دلیل این که در ساختار میلگرد کامپوزیتی فیبر وجود دارد، برای خم‌کاری مجاز نیست و از این جهت در پروژه‌هایی که نیاز به خم کردن میلگرد وجود دارد، استفاده نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی  بررسی روش های تولید میلگرد

در واقع مزیت میلگرد کامپوزیتی، استحکام بسیار بالا و در عین حال سبک بودن آن‌ها است که به این طریق مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدن از خود بروز می‌دهد. از میلگردهای کامپوزیتی بیشتر در صنایع هوافضا، سازه دریایی و خودروسازی استفاده می‌شود و کاربرد کمتری در پروژه‌های ساختمان سازی دارد.

  • میلگرد فولادی ضدزنگ

همان طور که از نام این میلگرد پیداست، در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاومت بسیار خوبی دارد و به دلیل تولید شدن با آهن و کروم، با عنوان فولاد ضدزنگ در انواع میلگرد در ساختمان سازی شناخته می‌شود. از انواع میلگرد فولادی می‌توان به میلگرد استنلس یا استیل اشاره کرد که در کارخانه میلگرد سفلچگان با قیمت‌های مناسب تولید و روانه بازار می‌شود.

از دیگر مزایای میلگرد فولادی ضدزنگ، مقاومت 1500 برابری نسبت به میلگرد فولاد کربنی و مقاومت آن نسبت به عملیات حرارتی است. با توجه به این توضیحات می‌توان به خوبی متوجه شد که میلگردهای ضدزنگ بسیار گران قیمت هستند؛ با این حال امنیت سازه‌هایی مانند پل، بزرگراه و برج‌های آسمان خراش را برای مدت بسیار طولانی‌تری تضمین می‌کنند.

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی (استاندارد 3132)

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی بر اساس استاندارد 3132

تقسیم بندی انواع میلگرد در ساختمان سازی بر اساس استاندارد 3132

در ایران استاندارد 3132 بر اساس شکل ظاهری، مقاومت کششی و مقاومت تسلیم به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • میلگرد A1 (S240)

میلگردهای A1 در دسته بندی میلگرد ساده قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه آجی روی سطوح آن یافت نمی‌شود. از نظر کاربرد از این نوع میلگرد به دلیل داشتن کمترین سختی، بیشتر برای خم‌کاری و جوش‌کاری در پروژه ساختمان سازی استفاده می‌شود. میلگردهای شماره 8 تا 10 معمولا در این طبقه بندی قرار می‌گیرند.

  • میلگرد A2 (S340)

میلگرد A2(S340)

میلگرد A2(S340)

میلگرد A2 در دسته میلگردهای آجدار نیمه سخت قرار می‌گیرد و بیشتر با نام مارپیچی یا فنری در بازار شناخته می‌شود. آج این نوع میلگرد از ابتدا تا انتها به صورت مارپیچی ادامه پیدا می‌کند و در هیچ قسمت از میلگرد حالت مارپیچی قطع نمی‌شود.

  • میلگرد A3 (S400)

این نوع میلگرد نیز آجدار و نیمه سخت بوده و عمدتا با نام میلگرد جناقی شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد میلگرد جناقی در پروژه‌های ساختمان سازی است.

  • میلگرد A4 (S500)

 برای جلوگیری از اتلاف منابع، استحکام و سختی بسیار بالا و صرفه جویی در هزینه‌های پروژه در صنعت و ساختمان سازی، از میلگردهای A4 یا مرکب استفاده می‌کنند که دوکی شکل هستند. میلگردهای مرکب اغلب از جنس فولادهایی با کربن بالا بوده و از این نظر استحکام و انعطاف کششی بسیار بالایی در پروژه‌های بزرگ دارند.

مقاله پیشنهادی  نکات مهم در خرید میلگرد

انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر حالت

انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر حالت

انواع میلگرد در ساختمان سازی از نظر حالت

هنگام خرید میلگرد ممکن است از شما بپرسند که قصد خرید میلگرد به صورت شاخه‌ای دارید یا کلافی؟ در چنین شرایطی باید از تفاوت این دو واژه آگاه باشید تا تصمیم درستی برای انتخاب میلگرد بگیرید.

  • میلگرد شاخه

میلگردهای ساده و آجدار که به صورت شاخه 12 متری تولید می‌شوند، میلگرد شاخه نام دارند.

  • میلگرد کلاف

میلگردهای کلاف در هر دو حالت ساده و آجدار وجود دارند که درهم پیچیده هستند و در سازه‌های صنعتی و ساختمان سازی به کار می‌روند. در این میان میلگرد کلاف بسته ساده A1 با سایز 5.5 تا 10 میلی‌متر و میلگردهای آجدار A2 و A3 نیز به منظور افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی در ساختمان سازی‌، استحکام بلوک، ستون آجری و غیره به صورت کلافی تولید و عرضه می‌شوند.

انتخاب بهترین میلگرد از بین انواع میلگرد در ساختمان سازی

انتخاب بهترین میلگرد از بین انواع میلگرد در ساختمان سازی

انتخاب بهترین میلگرد از بین انواع میلگرد در ساختمان سازی

میلگردهایی که در بازار وجود دارند بر اساس استاندارد، شکل ظاهری، سایز، جنس، کاربرد، استحکام، مقاومت و غیره تقسیم بندی می‌شوند؛ لذا ممکن است در خرید میلگرد با مشکلات زیادی برای انتخاب بهترین میلگرد برای پروژه ساختمان سازی خود مواجه شوید.

در صورتی که ابهاماتی درباره خرید میلگرد دارید و نمی‌توانید بهترین میلگرد را برحسب شرایط آب و هوایی، بودجه، امنیت، استحکام سازه و غیره انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم از قسمت تماس با ما، با کارشناسان تیم فولاد پردیس آذربایجان در ارتباط باشید تا به پاسخ سوالات خود در زمینه خرید انواع میلگرد در ساختمان سازی برسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *