فرق میلگرد A3 و A4 + بررسی ویژگی‌های هریک

فرق میلگرد A3 و A4

فرق میلگرد A3 و A4 یکی از مباحث مهم در انتخاب بهترین میلگرد برای پروژه‌های معماری به حساب می‌آید؛ چرا که هر کدام از این میلگردها نقش بسیار پررنگی در امنیت سازه ایفا می‌کنند. میلگردهای A3 و A4 از مقاوم‌ترین میلگردهای مورد استفاده در ساخت‌وساز هستند و با قرار گرفتن در میان بتن باعث افزایش مقاومت کششی در کنار مقاومت فشاری بتن می‌شوند.

آگاهی از فرق میلگرد A3 و A4 به شما کمک می‌کند تا ساختمان و سازه خود را مستحکم‌تر کرده و با تشخیص کاربردهای مخصوص هر یک از میلگردهای A3 و A4، آن‌ها را در موقعیت مناسب خود مورد استفاده قرار دهید. برای اینکه از تفاوت‌های میلگرد A3 و A4 و نوع کاربرد آن‌ها اطلاع پیدا کنید، وبلاگ صنعت تجارت پردیس آذربایجان تصمیم دارد در این مقاله شما را با انواع گرید میلگرد و همچنین فرق میلگرد A3 و A4 از نظر شکل ظاهری و کاربرد آشنا کرده و شما را یک قدم به ساخت سازه امن نزدیک کند.

انواع گرید میلگرد

انواع گرید میلگرد

انواع گرید میلگرد

این مقطع‌های دایره‌ای شکل در نمونه‌های متفاوتی از نظر میزان تحمل وزن و فشار ساخته می‌شوند که اصطلاحا به آن مقاومت مشخصه فولاد گفته می‌شود. برای اینکه میلگردها را از هم تفکیک کرد، تعریفی به نام گرید میلگرد برای این محصولات ارائه می‌شود که طبق آن در هر گروه، هر نوع میلگرد با یک سری مشخصات خاص قرار می‌گیرد.

میلگردها از نظر گرید به چهار دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از میلگردهای A1، A2، A3 و A4. این چهار دسته، به ترتیب میلگردها را از کمترین مقاومت تا بیشترین مقاومت در برابر فشار و نیرو مرتب می‌کند؛ به صورتی که میلگرد A3 و A4 از مقاوم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. البته باید توجه داشت که تفاوت‌های این دو میلگرد قابل چشم پوشی نیست و استحکام بالای این دو میلگرد باعث شده تا بسیاری از مهندسین با در نظر گرفتن فرق میلگرد A3 و A4، به نسبت نیاز و ویژگی‌های پروژه، هر یک از آن‌ها را برای استفاده انتخاب کنند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد صنعتی + کاربردها و قیمت

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر شکل ظاهری

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر شکل ظاهری

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر شکل ظاهری

فرق میلگرد A3 و A4 شامل طیف وسیعی از ویژگی‌ها می‌شود که یکی از این مهم‌ترین مشخصه‌ها شکل ظاهری مربوط به میلگردهاست. میلگردها از نظر شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل میلگردهای ساده و بدون آج، آجدار و آجدار مرکب می‌شوند. میلگردهای ساده دارای بدنه‌ای صاف و بدون برآمدگی هستند؛ در حالی که میلگردهای آجدار و آجدار مرکب دارای برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی در سطح میلگرد هستند که به دلیل ایجاد مقاومت بیشتر در بتن به وجود آمده‌اند.

میلگرد نوع A3 دارای آج‌های مارپیچ در سطح خود بوده و از نظر مقاومت دارای رده نیمه سخت است. به علاوه، آج‌های این میلگرد نسبت به محور طولی به صورت جناقی و هشتی شکل قرار می‌گیرند. در مقابل، میلگرد نوع A4 کالایی است که شکل آج‌های آن به صورت مرکب نسبت به محور طولی قرار گرفته‌اند. این نوع میلگرد به عنوان بهترین میلگرد در ساختمان‌سازی از نظر مقاومت و سختی شناخته می‌شود.

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر کاربرد

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر کاربرد

فرق میلگرد A3 و A4 از نظر کاربرد

کاربرد میلگردها، با توجه به میزان مقاومتی مشخص می‌شود که در برابر فشار تحمل می‌کنند. میلگرد نوع A3 در مناطقی که زلزله‌خیز هستند، استفاده نمی‌شود؛ چراکه ساختار این میلگردها سخت و ترد بوده و به علت شکل‌پذیری پایین، بر اثر فشار به جای خمیده شدن شکسته می‌شوند. میلگردهای A3 با قرارگیری در ستون‌ها و تیرهای سازه به عنوان میلگرد اصلی سازه استفاده می‌شوند.

میلگرد نوع A4 به دلیل مقاومت بالا، در پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار گرفته و برای سازه‌های کوچک ساختمانی به کار نمی‌رود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد A4 که البته یک امتیاز در مسئله فرق میلگرد A3 و A4 به حساب می‌آید، کاربرد روز افزون آن در معماری است؛ چراکه این نوع میلگرد با توجه به طراحی خاص خود، 1 تا 2 کیلوگرم وزن سبک‌تری در هر مترمربع دارد.

مقاله پیشنهادی  شکستگی میلگرد و عوامل دخیل در آن

فرق میلگرد A3 با A4 از لحاظ خواص مکانیکی

فرق میلگرد A3 با A4 از لحاظ خواص مکانیکی

فرق میلگرد A3 با A4 از لحاظ خواص مکانیکی

میلگرد A3 دارای آج 400 بوده و به اختصار در رده S340 دسته‌بندی می‌شود؛ در حالی که میلگرد A4 در رده S500 قرار می‌گیرد. این نماد نشان دهنده نوع آج آنهاست و هر چه این عدد بیشتر باشد، میلگرد از مقاومت بیشتری برخودار است. میلگرد A3 با داشتن به ترتیب 4000 و 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع تنش جاری شدن و تنش گسستگی میلگرد، در جایگاه دوم بعد از میلگرد A4 ایستاده که دارای 5000 و 6500 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع از این مقادیر است.

از دیگر نمونه‌های فرق میلگرد A3 و A4 مربوط به خاصیت جوش پذیری و شکل پذیری آنهاست که در این مورد، میلگرد A4 بیشتر توصیه می‌شود؛ چرا که میلگرد A3 با داشتن 14 درصد تنش پلاستیکی، میلگردی خشک به حساب می‌آید.

تفاوت قیمت در میلگرد A3 و A4

تفاوت قیمت در میلگرد A3 و A4

تفاوت قیمت در میلگرد A3 و A4

قیمت روز میلگرد A3 و A4 یکی دیگر از تفاوت‌های این دو میلگرد است. میلگرد A4 نسبت به میلگرد A3 گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت میلگردهای A3 و A4 وابستگی زیادی به شرکت تولیدکننده دارد و به واسطه تفاوت در کارخانه، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. میلگرد A3 به صورت کلی در بازار آهن آلات 28 هزار الی 32 هزار برای هر کیلوگرم قیمت دارد؛ در حالی که میلگرد A4 قیمتی در حدود 23 هزارتومان را برای خود اختیار کرده است.

با درک تفاوت میلگرد A3 و A4، سازه‌های خود را امن‌تر بسازید!

با درک تفاوت میلگرد A3 و A4، سازه‌های خود را امن‌تر بسازید!

با درک تفاوت میلگرد A3 و A4، سازه‌های خود را امن‌تر بسازید!

میلگرد از حیاتی‌ترین مصالحی است که در معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا امنیت و استحکام سازه را تضمین کند. میلگردها به دلیل استفاده در موقعیت‌های متفاوت، در سطوح مقاومت مختلفی ساخته می‌شوند. میلگردها عموما از نظر میزان مقاومتی که در برابر فشار نشان می‌دهند، به چهار دسته یا گرید که شامل گریدهای A1، A2، A3 و A4 است دسته‌بندی می‌شوند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

میلگرد A3 و A4 مقاوم‌ترین نمونه میلگردها هستند که به واسطه تفاوت‌هایشان، برای پروژه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. از بارزترین نمونه‌های فرق میلگرد A3 و A4 مربوط به شکل ظاهری و کاربردشان است. میلگرد نوع A3 از نظر ظاهری دارای آج‌های مارپیچی و هشتی شکل نسبت به محور طولی است و به دلیل شکل پذیری کمتر و ترد بودن بافت در قسمت‌های دال، تیر و تیرچه و ستون استفاده نمی‌شود و در جغرافیا زلزله‌خیز کاربرد ندارد.

میلگرد نوع A4 مقاوم‌تر از میلگرد A3 بوده و برای پروژه‌های سنگین بهتر عمل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرق میلگرد A3 و A4 از راه‌های ارتباطی در بخش تماس با ما، با مجموعه کارخانه میلگرد سفلچگان تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *