بررسی روش های تولید میلگرد

بررسی روش های تولید میلگرد

رعایت نکردن استاندارد در روش های تولید میلگرد، خطرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. نحوه ساخت و تولید میلگرد یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت روز میلگرد و کیفیت آن است و این موضوع یکی از مسائل حیاتی و مهم در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. میلگرد در داخل کشور و جهان در حجم بالایی تولید می‌شود و کارخانه‌های سازنده این مقطع فولادی، از روش‌های متنوعی برای ساخت و تولید آن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل آشنایی با روش‌های ساخت میلگرد اهمیت زیادی در انتخاب مناسب میلگرد دارد.

راه‌های تولید میلگرد متناسب با شرایط اقلیمی هر کشور متفاوت است و نوع کاربرد میلگرد در کیفیت و انتخاب روش تولید آن اثر می‌گذارد. در این مطلب از صنعت تجارت پردیس آذربایجان شما را با روش های ساخت میلگرد آشنا کرده و تاثیر آن بر روی قیمت روز انواع میلگرد را بررسی می‌کنیم.

مواد اولیه ساخت و تولید میلگرد

مواد اولیه ساخت و تولید میلگرد

مواد اولیه ساخت و تولید میلگرد

از مهم‌ترین مواد اولیه تولید میلگرد ساده و آجدار، فولاد کربنی است و معمولا برای تولید میلگرد از شمش‌های فولادی SP5 استفاده می‌شود. ابعاد این شمش‌ها با توجه به طراحی و نوع کوره‌های پیش گرم و خطوط نورد تعیین می‌شود؛ اما اغلب ابعاد آن‌ها در اندازه‌های 6000×125×125 یا 6000×150×150 خلاصه می‌شود. امکان دارد در فرایند استفاده از انواع روش های ساخت میلگرد، از ضایعات آهن به عنوان مواد اولیه استفاده شود که کیفیت میلگرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل باید هنگام خرید، ماده اولیه استفاده شده در ساخت انواع میلگرد را بررسی کرد.

مراحل ساخت و تولید میلگرد

مراحل ساخت و تولید میلگرد

مراحل ساخت و تولید میلگرد

اولین مرحله در تمامی روش های تولید میلگرد، با شمش فولادی آغاز می‌شود. در این روش، شمش فولادی حرارت دیده را از میان غلتک‌های متوالی حرکت می‌دهند تا میله‌ای با سطح مقطع عرض کم و طویل تولید شود. تولید شمش فولادی شامل دو روش تولید شمش در قالب و روش ریخته‌گری مداوم است. در روش تولید شمش در قالب، ابتدا قالب‌هایی با اندازه استاندارد، تهیه شده و سپس فولاد مذاب به وسیله پاتیل، در درون آن‌ها ریخته می‌شود و پس از پر شدن قالب، قالب بعدی را برای بارگیری آماده می‌کنند. این مراحل به‌صورت پیوسته ادامه می‌یابد و شمش تولید شده پس از خنک شدن در درون قالب‌ها تخلیه می‌شود.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد و مفتول در جنس، هزینه و روش تولید

روش ریخته‌گری مداوم که از دیگر روش های ساخت میلگرد است، معمولا در کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود. در این روش، فولاد مذاب درون محفظه‌ای به نام تقسیم‌کننده ریخته و از طریق خروجی‌های این بخش به محفظه منجمدکننده وارد می‌شود. فلز منجمد به دلیل نیروی جاذبه و وزن خود به سمت پایین کشیده می‌شود و برای یکسان‌سازی در خط نورد قرار می‌گیرد. شمش به دست آمده توسط دستگاه‌های برش در ابعاد 6 یا 12 متری بریده می‌شود و در واحد خنک‌سازی قرار می‌گیرد.

نحوه تولید میلگرد

نحوه تولید میلگرد

نحوه تولید میلگرد

پس از آماده شدن شمش فولادی، می‌توان روش های تولید میلگرد را به‌صورت مجزا در چهار مدل بررسی کرد:

  • ساخت و تولید میلگرد به روش نورد گرم

یکی از روش های تولید میلگرد، ساخت و تولید میلگرد به روش نورد گرم است. نورد یعنی شمش‌ها در میان غلتک‌هایی قرار می‌گیرند و در اثر فشار وارد شده، قطر آن‌ها کاهش می‌یابد و طولشان زیاد می‌شود. در نورد گرم که یکی از روش های تولید میلگرد است، شمش فولادی را تا دمای نرم شوندگی، یعنی حدود 100 الی 1100 درجه، در کوره‌های مخصوص حرارت می‌دهند و شمش را وارد فرایند نورد می‌کنند.

در این مرحله قطر شمش‌ها برای تولید بهترین میلگرد کم و کمتر می‌شود. پس از رسیدن به قطر مناسب، شمش وارد مرحله قفسه‌های نورد می‌شود که در این مرحله خروجی‌های مختلفی برای تولید قطرهای گوناگون میلگرد موجود است. سپس میلگرد وارد مرحله آج زنی شده و با در نظر گرفتن استاندارد موجود، آج بر روی میلگرد ایجاد می‌شود.

تولید میلگرد آجدار در ایران در سه نوع آج 340 یا میلگرد A2، آج 400 یا میلگرد A3 و آج 500 یا میلگرد A4 انجام می‌گیرد. برای آج میلگرد A2، آج زنی مستقیما در خط نورم گرم انجام می‌شود؛ اما برای ایجاد آج میلگردهای A3 و A4، پس از خنک شدن میلگرد با آب تا دمای محیط، فرایند آج زنی صورت می‌گیرد.

  • ساخت و تولید میلگرد به روش نورد سرد

ساخت و تولید میلگرد به روش نورد سرد

ساخت و تولید میلگرد به روش نورد سرد

سردکاری یا نورد سرد که یکی از روش های تولید میلگرد است، در دمای پایین با تبلور دوباره انجام می‌شود که میلگرد مقاومت بالایی در این فرمت دارد. این روش همانند فرایند نورد گرم انجام می‌گیرد؛ با این تفاوت که شمش وارد مرحله خنک‌کاری نیز می‌شود و پس از آن شمش سرد شده مجددا فرایند نورد گرم را تجربه می‌کند. البته این بار تعداد مراحل نورد و تعداد غلتک‌های بیشتری برای ساخت و تولید میلگرد، به دلیل نرم نشدن فلز نیاز است. استفاده از میلگردهایی که توسط این روش تولید می‌شوند، برای استفاده در مناطق زلزله‌خیز مناسب نیستند؛ چراکه شکل‌پذیری و مقاومت کمتری در مقایسه با سایر روش های تولید میلگرد دارند.

  • ساخت و تولید میلگرد به روش ترمکس

عملیات حرارت و خنک‌کاری یا ترمکس یکی از روش های تولید میلگرد است که سریع بوده و مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آید. در این روش، فولاد حرارت دیده را با ورود به محفظه خنک‌سازی، به سرعت با آب و روغن خنک می‌نمایند که باعث سخت و شکننده شدن میلگرد می‌شود. در مرحله بعدی برای شکل‌پذیری میلگرد، این فولاد را دوباره حرارت می‌دهند. باید در نظر گرفت که جوش‌پذیری میلگرد ترمکس بسیار بالاست و در این روش هزینه نیروی انسانی و مصرف انرژی برای حمل‌ونقل کاهش می‌یابد؛ اما به دلیل مقاومت پایین، استفاده از این میلگرد برای نقاط زلزله‌زده توصیه نمی‌شود.

  • ساخت و تولید میلگرد به روش آلیاژسازی

ساخت و تولید میلگرد به روش آلیاژسازی

ساخت و تولید میلگرد به روش آلیاژسازی

روش میکرو آلیاژی یکی از روش های تولید میلگرد است که شباهت زیادی به روش نورد گرم دارد. تنها تفاوتی که می‌توان میان این دو نمونه از روش های ساخت میلگرد عنوان کرد، به بخش اولیه تولید یعنی فرایند تولید فولاد باز می‌گردد. در این روش مقداری وانادیم و یا نیوبیوم و تیتانیوم به آرماتور افزوده می‌گردد و میلگرد مدنظر تولید می‌شود و خواص فیزیکی و مکانیکی میلگردها به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌توان فولاد را برای هر نوع مصرفی سفارشی‌سازی کرد. میلگردهایی که با این روش تولید می‌شوند برای مناطق زلزله‌خیز ایده‌آل و بسیار مناسب هستند.

مقاله پیشنهادی  مروری بر مفهوم بندیل میلگرد و جزییات بسته بندی آرماتور

روش های تولید میلگرد در ایران و جهان

از آنجایی که ژاپن کشور زلزله‌خیزی است، از میلگردهای خشک و شکننده برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی در ساخت‌وساز استفاده نمی‌کنند. در کشورهای زلزله‌خیز اغلب از میلگرهای تولید شده به روش میکرو آلیاژی استفاده می‌شود که یکی از روش های ساخت میلگرد است.

کشورهای اروپایی چندان زلزله‌خیز نیستند و به میلگردهایی با استحکام بالا نیازی ندارند. این کشورها اغلب به مقرون‌به‌صرفه و سریع بودن روش های تولید میلگرد توجه می‌کنند و به همین دلیل اغلب از روش ترمکس برای تولید میلگرد در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

کشور ایران از لحاظ اقلیمی چهار فصل است و شهرهای زلزله‌خیز و عاری از زمین لرزه دارد. این موضوع باعث شده تا سازمان استاندار ایران، استاندارد 3132 را که از استانداردهای بین‌المللی JIS ژاپن، ASTM آمریکا، DIN آلمان و غیره است، بررسی کرده و با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی کشور استاندارد میلگرد را تعریف کند. در ایران از روش آلیاژی و ترمکس استفاده می‌شود و اکثر کارخانه‌های تولید میلگرد ایرانی، علامت اختصاری میلگرد را بر بدنه آن حک می‌کنند که در آن به روش تولید میلگرد نیز اشاره شده است.

قیمت روز میلگردهای تولیدی

قیمت روز میلگردهای تولیدی

قیمت روز میلگردهای تولیدی

توجه به قیمت روز میلگرد در خرید این مقاطع فولادی نقش مهمی دارد. در قیمت‌گذاری انواع میلگرد، فاکتورهای مختلفی وجود که یکی از مهم‌ترین این فاکتورها استفاده از روش های تولید میلگرد است. میلگردهای تولید شده توسط هریک از این روش های ساخت میلگرد، نیاز به هزینه‌های متفاوتی در مقایسه با یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال میلگردهایی که از طریق روش ترمکس تولید می‌شوند، نسبت به سایر انواع میلگرد هزینه ارزان‌تر و میلگردهای تولید شده با روش میکرو آلیاژی، کیفیت و قیمت بیشتری دارند. همچنین اندازه یا سایز میلگردها و آجدار یا ساده بودن میلگرد نیز در تعین قیمت این مقاطع فولادی نقش دارند.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای فونداسیون + نحوه محاسبه اندازه میلگرد

خرید قطعات فولادی از بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران

خرید قطعات فولادی از بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران

خرید قطعات فولادی از بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران

استفاده از بهترین نوع میلگرد، استقامت سازه و مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهد و سازه‌ای محکم به ارمغان می‌آورد؛ به همین دلیل آشنایی با انواع روش های ساخت میلگرد ضروری است. روش های تولید میلگرد در هر کشوری متناسب با اقلیم آن کشور و زلزله‌خیز بودن مناطق تعیین می‌شود. در حالت کلی از 4 روش نورد گرم، نورد سرد، ترمکس یا عملیات حرارت و خنک‌کاری و روش میکرو آلیاژی برای ساخت انواع میلگرد استفاده می‌کنند. استفاده از میلگردهایی که با روش‌های نورد سرد و ترمکس تولید می‌شوند، برای مناطق زلزله‌خیز به دلیل شکل‌پذیری و مقاومت کمتر توصیه نمی‌شود.

در ناحیه‌های زلزله‌خیز کشور، اغلب از روش‌های آلیاژی و ترمکس ساخت میلگرد استفاده می‌کنند. برای خرید میلگردهای باکیفیت و متناسب با کاربرد ساخت‌وساز خود و برای دریافت مشاوره می‌توانید به بخش تماس با ما، با مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *