انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

انواع میلگرد از نظر سایز و قطر برحسب میلی‌متر گزارش می‌شود که این سایز معمولا در حالت کلی بین 8 تا 50 میلی‌متر تولید و روانه بازار می‌شود؛ اما در کشور ما با توجه به شرایط و نیازهای مختلف، انواع میلگرد با سایزهای کوچک‌تر از 50 میلی‌متر تولید می‌شوند که در این نوشته به شرح کاملی از سایز میلگردهای مختلف خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که سایز و قطر میلگرد در تعیین کاربرد و قیمت آن بسیار اهمیت دارد و تنها مواد و ترکیب شیمیایی میلگرد در انتخاب آن برای سازه‌های گوناگون موثر نیست. حال در این نوشته از صنعت تجارت پردیس آذربایجان قصد داریم انواع میلگرد از نظر سایز و قطر را بررسی کنیم و سپس راهکارهای تشخیص و اندازه‌گیری انواع میلگرد را برای خریدی بهتر و متناسب با شرایط شما شرح دهیم؛ پس تا انتهای نوشته برای رسیدن به پاسخ سوالاتتان در زمینه سایز و قطر انواع میلگرد همراه ما باشید.

آشنایی مختصر با انواع میلگرد

آشنایی مختصر با انواع میلگرد

آشنایی مختصر با انواع میلگرد

انواع میلگرد در حالت کلی در 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از بین این 4 دسته، میلگرد نوع A1 جزو میلگردهای ساده محسوب می‌شود که بر روی آن هیچ گونه برجستگی و آج مشاهده نمی‌شود. این نوع میلگردها معمولا در سایز و قطر اسمی 6 تا 20 میلی‌متر در ایران تولید می‌شوند.

در دسته دیگر، میلگردهای A2 قرار دارند که جزو میلگردهای آجدار به شمار می‌آیند. میلگردهای A2، A3 و A4 همگی در این دسته قرار می‌گیرند که علت آن، وجود آج و برجستگی بر روی سطح میلگرد است.

سه دسته میلگرد آجدار با نام‌های مارپیچی، جناقی و مرکب نیز شناخته می‌شوند و هرکدام بسته به مواد، ساختار و ترکیب فیزیکی و شیمیایی خاص خود، مقاومت، کشش و انعطاف‌پذیری مختلفی دارند؛ از این رو هر یک از میلگردهای آجدار در صنایع و سازه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل همواره توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید میلگرد، نسبت به مشخصاتی همچون انواع میلگرد از نظر سایز و قطر، مواد و ترکیب شیمیایی، کشش و انعطاف، میزان مقاومت و تنش جاری به طور کامل و دقیق بررسی شود.

از طرفی تولید انواع میلگرد از نظر سایز و قطر به تنوع بالای شرایط اقلیمی در کشورمان نیز وابسته است؛ به همین دلیل کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران شرایط استاندارد جهانی ساخت میلگرد را متناسب با شرایط آب و هوایی ایران کمی تغییر می‌دهند تا میلگردهای تولیدی برحسب استاندارد آب و هوایی ایران ساخته شوند.

مقاله پیشنهادی  بررسی روش های تولید میلگرد

سایز و قطر انواع میلگرد ساده و آجدار

سایز و قطر انواع میلگرد ساده و آجدار

سایز و قطر انواع میلگرد ساده و آجدار

در بررسی اولیه انواع میلگرد متوجه می‌شویم که میلگردهای آجدار نسبت به میلگردهای ساده، با قطر و سایز بزرگ‌تری تولید می‌شوند؛ اما علت این امر چیست؟ واقعیت این است که روش تولید میلگرد آجدار با میلگرد ساده فرق می‌کند. در تولید میلگرد ساده علاوه بر توجه به شرایط اقلیمی و استانداردهای جهانی، یک روش کلی و منحصربه‌فرد برای تولید وجود دارد و آن هم بهره‌گیری از شمش در تولید میلگرد ساده است.

شمش‌ها با روش‌های گوناگونی در کوره‌هایی با دمای 1100 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند. در مراحل بعدی، میلگردهای تولیدی با آب در دمای بالا نورد می‌شوند. روش نورد برای افزایش مقاومت و افزایش طول میله انجام می‌گیرد. با این روش، طول میله بیشتر شده و قطر و سایز آن کاهش می‌یابد. در مقابل، میلگردهای آجدار در فرایند شکل‌دهی، مراحل بیشتری را طی می‌کنند و آجدار شدن منجر به افزایش سایز و قطر میلگرد می‌شود.

نحوه محاسبه سایز و قطر انواع میلگرد به وسیله فرمول

نحوه محاسبه سایز و قطر انواع میلگرد به وسیله فرمول

نحوه محاسبه سایز و قطر انواع میلگرد به وسیله فرمول

اگر بتوانید وزن میلگرد را محاسبه کنید، به راحتی با جای گذاری در فرمول زیر، قطر میلگرد به دست می‌آید. با آگاهی از انواع میلگرد از نظر سایز و قطر می‌توانید سایر فاکتورهای میلگرد مانند ترکیب شیمیایی، استحکام سلیم و استحکام کششی را به دست آورید و به این طریق بهترین میلگرد را برحسب بودجه، کاربرد و استحکام و مقاومت آن خریداری نمایید.

قطر و سایز میلگرد = [d^2×3.14/4]×1meter×وزن مخصوص×7850 (منبع خارجی)

نحوه اندازه‌گیری انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

اگر نتوانید با استفاده از فرمول، سایز و قطر میلگرد را اندازه‌گیری نمایید، می‌توانید سراغ رو‌ش‌های دیگری که در ادامه ذکر خواهیم کرد بروید تا با به دست آوردن سایز و قطر میلگرد، بهترین میلگرد را برای استحکام و مقاومت سازه خود خریداری نمایید.

اندازه‌گیری سایز و قطر میلگرد با استفاده از طناب یا ریسمان

اندازه‌گیری سایز و قطر میلگرد با  استفاده از طناب یا ریسمان

اندازه‌گیری سایز و قطر میلگرد با  استفاده از طناب یا ریسمان

این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد محسوب می‎شود. البته دقت کنید که در بیشتر مواقع هرچه روش سنجش و اندازه‌گیری ساده‌تر باشد، درصد خطا در محاسبه سایز دقیق میلگرد بالا می‌رود. با استفاده از طناب یا کاموا می‌توان قطر میلگرد را با کمی خطا به دست آورد.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد ساده و آجدار + کاربرد و نوع تولید

کافیست طناب را به دور محیط میلگرد بپیچید و در قسمتی که دو سر طناب به هم رسیدند را علامت‌گذاری کنید. سپس با باز کردن طناب و با فرمول محیط دایره، قطر و سایز میلگرد را به دست آورید.

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با گیچ یا کولیس

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با گیچ یا کولیس

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با گیچ یا کولیس

کولیس یکی از ابزارهای دقیق برای اندازه‌گیری قطر میلگرد به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر کولیس در دسترس دارید، بهتر است روش‌های دیگر برای سنجش سایز و قطر میلگرد را کنار بگذارید و سراغ این روش بروید.

کولیس شکل و شمایلی شبیه به آچار فرانسه دارد؛ اما در دسته آن خط کش بسیار دقیقی تعبیه شده که از قسمت لبه چاقومانند آن برای اندازه‌گیری قطر انواع میلگرد و سایز آج میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. قبل از شروع به اندازه‌گیری قطر بهتر است با سه تعریف مهم قطر اسمی، قطر خارجی و قطر زمینه آشنا شوید. در حالت کلی میلگردهای آجدار با توجه به نوع آن (مارپیچی، جناقی و مرکب) با 3 نوع قطر تعریف می‌شود:

  • قطر اسمی

این نوع قطر همان سایزی را بیان می‌کند که مطابق استاندارد باید تولید شود و همان قطر نوشته شده بر روی کاتالوگ و برگ شناسایی است. قطر اسمی معادل در اصل قطر دایره و مساحت مقطع عرضی میلگرد است و دقیقا با رقم نوشته شده در برگه استاندارد تولید و عرضه می‌شود.

  • قطر زمینه

قطر زمینه

قطر زمینه در تعیین سایز و قطر انواع میلگرد

محاسبه این نوع قطر کاربرد کمتری دارد؛ اما ممکن است در برخی توضیحات، با این عنوان برخورد کنید. قطر زمینه به قطری در انواع میلگرد از نظر سایز و قطر گفته می‌شود که آج آن را برای محاسبات در نظر نمی‌گیرند.

  • قطر خارجی

یکی دیگر از 3 نوع قطری که احتمالا نام آن بیشتر به گوشتان خورده، قطر خارجی است. در این روش آج را به همراه قطر زمینه برای محاسبه قطر کلی میلگرد در نظر می‌گیرند.

با توجه به این سه نوع قطر، ممکن است حین اندازه‌گیری قطر میلگرد به روش کولیس با قطر معادل آن در جدول اصلی قطر اسمی میلگردهای تولید شده توسط کارخانه مربوطه برخورد نکنید؛ برای مثال شرکت فولاد پردیس آذربایجان، میلگرد با قطر اسمی 16 میلی‌متر را با قطر خارجی 18 میلی‌متر عرضه می‌کند که این رقم کاملا طبیعی و در میلگردهای تولیدی تمامی کارخانجات آهن‌آلات مشاهده می‌شود.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای ساختمان دو طبقه

توصیه می‌کنیم هنگام اندازه‌گیری قطر میلگرد با استفاده از کولیس، قطر خارجی را در جدول مشخصات فنی میلگرد بررسی کنید. از طرفی برای این که بتوانید بهترین میلگرد را متناسب با سازه و شرایط اقلیمی منطقه خود خریداری کنید، حتما استحکام سلیم و کششی را در جداول کارخانه تولید کننده به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه

روش دیگر ارزیابی قطر میلگرد، استفاده از آچار فرانسه است. برای این منظور دهانه آچار فرانسه را باز کرده و با قرار دادن آرماتور در داخل آن، سایز و قطر میلگرد را اندازه بگیرید. این روش هر چند نسبت به کولیس روش دقیق‌تری نیست؛ اما برای شرایطی که در پروژه ساختمانی و یا هر سازه دیگری کولیس در دسترس نبود، می‌توانید با آچار فرانسه انواع میلگرد از نظر سایز و قطر را اندازه‌گیری نمایید. با این راهکار حتی محاسبه وزن میلگرد نیز راحت‌تر می‌شود.

اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد با استفاده از شابلون

برای اندازه‌گیری قطر و سایز میلگرد، شابلون‌های مختلفی در بازار وجود دارد که به راحتی و با دقت خوبی قطر انواع میلگرد را محاسبه می‌کنند. معمولا مهندسین برای سهولت کار از این ابزار کمک می‌گیرند.

تا به این جا در مورد انواع میلگرد از نظر سایز و قطر صحبت کردیم و به خوبی نسبت به این موضوع آگاه شدیم که شناخت قطر و سایز میلگرد در خرید این محصول نقش مهمی ایفا می‌کند. از طرفی دیگر با افزایش قیمت میلگرد خریداران باید به تمامی نکات، عملکرد و کاربرد انواع میلگرد توجه کافی داشته باشند تا بعدا مشکلی برای سازه آن‌ها پیش نیاید.

نقش سایز و قطر انواع میلگرد در امنیت و استحکام سازه

نقش سایز و قطر انواع میلگرد در امنیت و استحکام سازه

نقش سایز و قطر انواع میلگرد در امنیت و استحکام سازه

آگاهی از قطر و سایز میلگرد برای استفاده صحیح از آن در صنعت، ساختمان سازی و قسمت‌های مختلف سازه‌ها بسیار اهمیت دارد؛ به طوری که همین یک عامل به ظاهر ساده، نقش بسیار بزرگی در استحکام، مقاومت و نهایتا امنیت و عدم تخریب سازه موردنظر شما خواهد داشت. از طرفی در کنار سایز و قطر میلگرد، شرایط اقلیمی و قیمت میلگرد نیز در خرید نوع خاصی از میلگرد تاثیر دارد.

با توجه به توضیحات ذکر شده در این مطلب، می‌توان فهمید که عوامل زیادی در تعیین بهترین میلگرد برای خریدی اصولی و ایمن دخیل هستند. در نهایت توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید میلگرد، از بخش تماس با ما، با تیم کارشناسان تجارت پردیس آذربایجان در ارتباط باشید و پاسخ سوالات و ابهامات خود را در این زمینه به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *