انواع میلگرد از نظر مقاومت و استحکام

انواع میلگرد از نظر مقاومت

بررسی انواع میلگرد از نظر مقاومت، یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب میلگرد برای ایجاد یک سازه مستحکم و امن است. امروزه به دلیل وجود کارخانه‌های متفاوت و دستیابی دانشمندان و مهندسان به فرمولاسیون‌های برتر در طراحی و تولید میلگرد، میلگردهای گوناگونی از نظر مقاومت در بازار وجود دارند.

میلگردها به عنوان عضو جدایی ناپذیر اسکلت سازه و ساختمآن‌ها از اهمیت بسزایی در کیفیت ساخت و پایداری برخوردارند و همین موضوع باعث می‌شود تا تمام کسانی که قصد ساخت یک ساختمان جدید را دارند، چه به عنوان مالک و چه به عنوان مهندس معمار، همیشه به دنبال انتخاب بهترین نوع میلگرد از نظر مقاومت باشند.

صنعت تجارت پردیس آذربایجان با درنظرگرفتن تاثیر استفاده از میلگردهای مقاوم در معماری و امنیت سازه، لازم می‌داند تا شما را در این مقاله با موضوعاتی نظیر نقش میلگرد بر استحکام سازه، انواع میلگرد از نظر مقاومت و تاثیرات شکل میلگرد بر استحکام آن آشنا کرده و به شما کمک کند تا جهت ایجاد محیطی امن و قابل اعتماد قدمی موثر بردارید.

تاثیر مقاومت میلگرد بر استحکام ساختمان

تاثیر مقاومت میلگرد بر استحکام ساختمان

تاثیر مقاومت میلگرد بر استحکام ساختمان

بشر همواره برای تقویت و بهبود زندگی خود از طریق ارتقا سطح استانداردهایی نظیر امنیت و راحتی می‌کوشد و به همین خاطر به ابزارهایی نیاز پیدا می‌کند. میلگرد یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تقویت استحکام و مقاومت سازه در برابر فروریختگی و خرابی است که در کنار بتن سطح قابل قبولی از ایستایی را به ساختمان می‌دهد.

میلگردها در واقع پروفیل‌هایی با سطح مقطع دایره‌ای و توپر هستند که در اشکال و سطوح مقاومتی متفاوت ساخته می‌شوند. بتن عموما به عنوان ماده‌ای با استحکام بالا شناخته می‌شود؛ به همین دلیل از اصلی‌ترین مواد در مصالح ساختمانی به حساب می‌آید. بتن به تنهایی نمی‌تواند در برابر آسیب‌های احتمالی که بر اثر بلاهای طبیعی نظیر زلزله و سیل پیش می‌آیند، ایستادگی چندانی نشان دهد؛ مگر اینکه با انواع میلگرد این ضعف جبران شود.

از آنجایی که ظرفیت تحمل و مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری ده برابر نیروهای کششی است، میلگرد با تحمل نیروهای کششی و چرخشی، خاصیت بتن را بهبود بخشیده و با ایجاد بتنی مسلح به نام بتن آرمه، کیفیت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد. میلگردها با قرارگیری در پایه‌ها و ستون‌ها، در ایجاد امنیت بیشتر سازه موثر واقع شده و محدودیت‌های ساختاری بتن را رفع می‌کنند؛ به همین خاطر مقاومت انواع میلگرد در معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

انواع میلگرد از نظر مقاومت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

میلگردها در بازار در اشکال، اندازه‌ها و ترکیبات سازنده متنوعی وجود دارند و هرکدام از این معیارها باعث شده تا هر نوع میلگرد، مقاومت متفاوتی نسبت به نوع دیگر داشته باشد. همچنین هر کدام از انواع میلگرد، وابسته به شرایط محیطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملکرد متفاوتی از نظر ایجاد استحکام و امنیت نشان می‌دهد.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد ایرانی + مقایسه بهترین‌های بازار

انواع میلگرد از نظر مقاومت، به دسته‌های بسیار متنوع و با ویژگی‌های خاص تقسیم می‌شوند؛ اما عموما این محصولات بر اساس میزان مقاومتی که در برابر نیروهای کششی از خود نشان می‌دهند، به نام مقاومت مشخصه فولاد شناخته می‌شوند. در ادامه تنها به جزئیات نمونه‌های بسیار معروف پرداخته‌ایم و مشخص می‌کنیم کدام میلگرد با چه شرایطی سازگار است و کدام میلگرد از دیگری مقاوم‌تر است. لازم به ذکر است که مجموعه فولاد پردیس آذربایجان آماده است تا شما را در خصوص انتخاب بهترین میلگرد راهنمایی کند.

  • میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن از متداول‌ترین میلگردهای موجود در بازار به شمار می‌آید که با نام نوار سیاه نیز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این میلگرد در رتبه‌بندی انواع میلگرد از نظر مقاومت، در رتبه‌های پایین لیست قرار می‌گیرد؛ چراکه به علت داشتن درصد زیادی کربن و بالا بودن درصد زنگ زدگی، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار نیست.

البته با اینکه میلگرد فولاد کربن در برابر رطوبت و ضربه‌های سهمگین از مقاومت پایینی برخوردار است؛ اما همچنان استفاده زیادی در معماری دارد. به علاوه، می‌توان ضعف این نوع میلگرد را با ایجاد یک نوع پوشش به نام پوشش اپوکسی برطرف کرد. میلگردهای فولاد کربن پوشیده شده با لایه اپوکسی، میلگرد اپوکسی شناخته شده و این نوع میلگردها از مقاومت 70 الی 1700 برابری نسبت به نمونه فولاد کربن برخوردارند.

  • میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه یکی دیگر از میلگردهای پرطرفدار بازار است. این میلگرد در رتبه بهتری در لیست انواع میلگرد از نظر مقاومت قرار دارد؛ چراکه میزان استحکام آن 40 درصد بهتر از میلگرد فولاد کربن تخمین زده می‌شود. همچنین این میلگرد عملکرد بهتری در مقایسه با میلگرد اپوکسی دارد و پوشش گالوانی که بر روی آن قرار گرفته باعث شده هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت رتبه بالاتری داشته باشد.

  • میلگرد کامپوزیتی GFRP

میلگرد کامپوزیتی GFRP

میلگرد کامپوزیتی GFRP

میلگرد کامپوزیتی GFRP از سری میلگردهایی است که به صورت هوشمندانه و توسط ابتکاراتی در ساختار میلگردهای قبلی ساخته می‌شود. این نوع میلگرد از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به فیبر کربن است و ساختار انعطاف‌پذیر کربن باعث می‌شود تا میلگرد کامپوزیتی در محل‌هایی که احتیاج به خم شدن میلگرد هست، بدون ایجاد مشکل مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین این نوع میلگرد به دلیل داشتن وزنی سبک، مورد توجه بسیاری از معماران است و این موضوع در کنار مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی، باعث شده در رتبه بالاتری نسبت به میلگرد اپوکسی قرار بگیرد. میلگرد کامپوزیتی GFRP مانند نوع گالوانیزه قیمت بالاتری نسبت به میلگرد اپوکسی دارد. (منبع)

  • میلگرد استلنس یا فولاد ضد زنگ

میلگرد استلنس یکی دیگر از بهترین میلگردهای لیست انواع میلگرد از نظر مقاومت است که رتبه خوبی نیز در این لیست دارد. این میلگرد مقاومتی به اندازه 1500 برابر میلگرد فولاد کربن را برای سازه به ارمغان می‌آورد و یکی از مناسب‌ترین میلگردها برای بتن‌ریزی سازه شناخته می‌شود.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای فونداسیون + نحوه محاسبه اندازه میلگرد

همچنین این میلگرد مانند میلگرد کامپوزیتی، قابلیت انعطاف و خم شدگی خوبی را از خود نشان می‌دهد؛ اما نسبت به دیگر نمونه‌های معرفی شده، از قیمت بسیار بالاتری در بازار برخوردار است که باعث شده استفاده از این میلگرد تنها در شرایط خاص و یا وجود یک بودجه قابل توجه اتفاق بیفتد.

اشکال مختلف میلگرد از نظر مقاومت چگونه عمل می‌کنند؟

اشکال مختلف میلگرد از نظر مقاومت چگونه عمل می‌کنند؟

اشکال مختلف میلگرد از نظر مقاومت چگونه عمل می‌کنند؟

میلگرد به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی و معماری، از سری محصولاتی است که در هر گوشه‌ای از جهان در روند تولید از استانداردهای متفاوتی تبعیت می‌کند. این استانداردها با توجه به شرایط محیطی تعیین می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که ممکن است در یک منطقه زلزله‌خیز، میلگردها را نسبت به نیروهای چرخشی و کششی، مقاوم‌تر انتخاب می‌کنند.

به صورت کلی، همواره سعی می‌شود که انواع میلگردها از نظر مقاومت تقویت شده و تمام استانداردهای به کار گرفته شده که باعث ایجاد تغییرات در ترکیب سازنده، شکل میلگرد، قیمت و جنس آن می‌شوند، در راستای بهبود این ویژگی یعنی مقاومت میلگرد عمل کنند. از طرفی، نوع خاصی از میلگرد نمی‌تواند پاسخگوی انواع نیازها باشد و گاهی بسته به نوع استفاده و مکان به کار بردن میلگرد، نیاز است که مقاومت این قطعه کمتر یا بیشتر شود.

با تمامی این تفاصیل لازم است تا میلگردها از نظر شکل و اندازه با میزان مقاومت مورد نیاز سازگاری داشته باشند. در این قسمت به معرفی انواع میلگرد از نظر مقاومت خواهیم پرداخت که طبق استاندارد روسیه ساخته و طبقه بندی شده‌اند. در صورتی که در انتخاب نوع میلگرد و قیمت روز میلگرد سوالاتی برای شما پیش آمد، می‌توانید با کارشناسان حاضر در تجارت پردیس آذربایجان تماس حاصل کنید.

  • میلگرد A1 از نظر مقاومت

اولین گروه میلگردهای نرم و بدون آج، میلگرد نوع A1 نام دارند. این میلگردها با نام میلگرد ساده نیز شناخته می‌شوند؛ چراکه هیچ آجی روی بدنه آن‌ها قرار ندارد. میلگرد A1 با نام آیین‌نامه F240 یا رده مقاوتی 240، در دسته میلگردهای نرم در انواع میلگرد از نظر مقاومت قرار دارد.

این نوع میلگردها با داشتن تنها 25 درصد تغییرات پلاستیکی، می‌توانند تنش گسیختگی را تا اندازه 3800 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع تحمل کنند. میلگرد A1 به علت کم بودن میزان کربن، برای اهداف جوشکاری و آهنگری مناسب‌تر است.

  • میلگرد A2 از لحاظ مقاومت

میلگرد A2 از لحاظ مقاومت

میلگرد A2 از لحاظ مقاومت

در رتبه دوم این رده‌بندی، میلگردهای نوع A2 قرار گرفته‌اند که با نام میلگرد نیمه سخت با آج ساده شناخته می‌شوند. شکل ساختاری میلگرد نوع A2 به صورت آجدار بوده و در اصل یک میله فولادی طویل است که تعدادی دورپیچ به صورت مارپیچی بر روی بدنه آن قرار گرفته‌اند. نام آیین‌نامه این میلگرد S340 است و با قرار گرفتن در رده میلگردهای نیمه سخت در انواع میلگرد از نظر مقاومت، در مقایسه بت میلگرد نوع A1 مقاوم‌تر است.

مقاله پیشنهادی  معرفی اجمالی بهترین میلگرد برای تیرچه

تنش جاری و تنش گسیختگی میلگرد A2 به ترتیب 3000 و 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است و با داشتن تنها 19 درصد تغییرات پلاستیکی، میزان خشکی بیشتری نسبت به میلگرد نوع A1 دارد. پیشنهاد می‌شود که بر روی این نوع میلگردها عمل جوشکاری انجام نشود!

  • میلگرد A3 از دید مقاومت

در رتبه سوم انواع میلگرد از نظر مقاومت، میلگرد نوع A3 قرار دارد که با نام میلگرد سخت با آج پیچیده شناخته شده و شکل ظاهری آن به صورت یک میله طویل با آج‌های مارپیچی است. در اصل آج‌ها در محور طولی این میلگرد به صورت هشتی قرار گرفته‌اند و همین ویژگی باعث بالا رفتن میزان مقاومت آن نسبت به انواع میلگرد A1 و A2 شده است.

میلگرد نوع A3 بیشتر در ستون‌ها و تیرها استفاده می‌شود و استفاده‌ای در جوشکاری ندارد. تنش جاری و گسیختگی میلگرد A3 به ترتیب 4000 و 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع تعیین شده و با داشتن 14 درصد میزان تغییرات پلاستیکی از دو نوع قبلی خشک‌تر عمل می‌کند.

  • میلگرد A4 از جنبه مقاومت

میلگرد A4 از جنبه مقاومت

میلگرد A4 از جنبه مقاومت

میلگرد A4 که در رده‌بندی میلگردهای سخت در لیست انواع میلگرد از نظر مقاومت قرار می‌گیرد، دارای رده‌بندی S500 از نظر مقاومتی است. تمایز این میلگرد نسبت به میلگردهای دیگر به علت آج‌های مرکبی است که در امتداد محور طولی آن قرار گرفته‌اند و باعث شده‌اند تا این میلگرد نسبت به انواع دیگر از نظر مقاومت بهتر عمل کند. استفاده از این نوع میلگرد باعث کمتر شدن وزن سازه به اندازه 1 الی 2 کیلوگرم در هر مترمربع می‌شود که همین امتیاز باعث شده میلگرد A4 امروزه استفاده بیشتری در صنعت معماری داشته باشد.

استحکام و امنیت؛ ارمغان انواع میلگردهای مقاوم

استحکام و امنیت؛ نتایجی که انواع میلگردهای مقاوم با خود به ارمغان می‌آورند!

استحکام و امنیت؛ نتایجی که انواع میلگردهای مقاوم با خود به ارمغان می‌آورند!

میلگردها از مصالحی پرکاربردی هستند که وجود نوع صحیحی از آن‌ها در ساختار سازه می‌تواند به بالا بردن میزان امنیت و استحکام آن کمک بسیاری کند. انواع میلگرد از نظر مقاومت دارای گروه‌بندی‌های متنوعی است و هر نوع میلگرد موجود در بازار بر اساس مشخصه‌های ظاهری و ساختاری، دارای میزان خاصی از مقاومت است؛ برای مثال میلگردهای استلنس، کامپوزیتی، گالوانیزه و فولاد کربن که به ترتیب از مقاومت بیشتر تا کمتری برخوردارند.

از مشخصه‌های مهم میلگردها شکل آن‌هاست که باعث شده انواع میلگرد از نظر مقاومت نیز با هم تفاوت پیدا کنند. طبق استاندارد روسیه، این میلگردها در چهار گروه A1، A2، A3 و A4 قرار گرفته‌اند که نرم‌ترین آن‌ها گروه اول و سخت‌ترین آن‌ها گروه آخر است. انتخاب بهترین و مقاوم‌ترین میلگرد عملی بسیار تخصصی بوده و پیشنهاد می‌شود این کار به عهده مهندسین متخصص پروژه قرار گیرد.

چنانچه شما نیز در خصوص انواع میلگرد از نظر مقاومت با سوالاتی مواجه شدید می‌توانید با مجموعه تجارت پردیس آذربایجان و کارشناسان مجرب ما از طریق تماس با ما ارتباط برقرار کنید و یا به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *