انواع میلگرد آجدار + کاربرد و نحوه تشخیص

انواع میلگرد آجدار + کاربرد و نحوه تشخیص

انواع میلگرد آجدار با توجه به ویژگی‌های ظاهری، کاربرد، طراحی، جنس و غیره در قسمت‌های مختلفی از صنعت و ساختمان‌ سازی به کار می‌روند؛ از این رو آشنایی با انواع میلگرد آجدار در افزایش استحکام و تحمل فشار سازه اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در کشور ما ایران، پرکاربردترین میلگردی که در ساختمان سازی به کار می‌رود، میلگرد آجدار است که در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

در این نوشته، هدف اصلی صنعت پردیس تجارت آذربایجان، آشنا کردن شما مخاطبان با انواع میلگرد آجدار و کاربرد هر یک در صنعت و ساختمان سازی است. با آگاهی از تفاوت میلگردهای آجدار مختلف و قیمت هر یک از آن‌ها، با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانید نسبت به خرید میلگرد آجدار تصمیم‌گیری نمایید.

مهم‌ترین دلیل استفاده از میلگرد آجدار

مهم‌ترین دلیل استفاده از میلگرد آجدار

مهم‌ترین دلیل استفاده از میلگرد آجدار

قبل از این که به مبحث اصلی این نوشته برسیم، بهتر است نسبت به این موضوع آگاه شویم که اصلی‌ترین دلیل استفاده از میلگرد آجدار چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید سری به مقاومت بتن بزنیم؛ چراکه در ساختمان سازی بتن نقش ویژه‌ای در مقاومت سازه دارد. بتن مقاومت فشاری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد؛ اما متاسفانه این ماده به خودی خود نمی‌تواند در برابر کشش مقاوم باشد.

همین قضیه باعث ترک خوردن بتن و حتی فرو ریختن آن در زمان زلزله می‌شود؛ به همین علت برای افزایش فشار کششی بتن، از قطعه فولادی با مقطع دایره‌ای به نام میلگرد استفاده می‌کنند. بین دو میلگرد ساده و میلگرد آجدار، میلگرد آجدار بیشترین مقاومت کششی را برای بتن مهیا می‌کند. البته هر نوع میلگرد آجداری برای ساختمان سازی استفاده نمی‌شود و این دقیقا مبحثی است که نیاز به کسب اطلاعات در مورد انواع میلگرد آجدار را نمایان می‌کند. حال در ادامه شما را با انواع میلگرد آجدار آشنا می‌کنیم.

انواع میلگرد آجدار

طبقه‌بندی انواع میلگردها بسته به کاربرد، شکل ظاهری، نیروی کششی، مقاومت در برابر فشار، ترکیب شیمیایی و غیره انجام می‌گیرد و ما در این نوشته قصد داریم این دسته‌بندی را بر اساس استاندارد روسی میلگردها شرح دهیم؛ البته در مطلبی دیگر به توضیحات جامعی در مورد انواع میلگرد پرداخته‌ایم تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنید؛ حال قصد داریم مطابق استاندارد روسیه پیش برویم که بر اساس آن میلگردها در حالت کلی به 4 نوع میلگرد A1، A2، A3 و A4 تقسیم بندی می‌شوند:

  • میلگرد A1

میلگرد A1

میلگرد A1

این نوع میلگرد اولین گروه از انواع میلگرد را شامل می‌شود و جزو میلگردهای آجدار محسوب نمی‌شود؛ چراکه هیچ گونه آج و برجستگی بر روی این میلگردها وجود ندارد و به همین دلیل دسته بندی انواع میلگرد آجدار از گروه A2 شروع می‌شود. میلگردهای ساده با نام A1 معمولا در سایزهای 6 تا 20 میلی‌متری در ایران تولید می‌شوند که هر یک از این سایزها با در نظر گرفتن شرایط مختلف، کاربرد متفاوتی دارند.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد برای ساختمان دو طبقه

این نوع میلگرد با داشتن کمترین میزان کربن، بیشترین انعطاف و شکل پذیری و بهترین گزینه برای جوش پذیری شناخته می‌شود؛ بنابراین به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، این نوع میلگرد در تقسیم‌بندی میلگرد نرم قرار می‌گیرد و مطابق استاندارد ملی با شماره 3132 و علامت S240 به فروش می‌رسد.

  • میلگرد آجدار A2

تقسیم بندی میلگرد آجدار از این گروه شروع می‌شود. میلگردهای آجدار گروه A2 به میلگردی گفته می‌شود که از نوع مارپیچ هستند و حالت مارپیچی یا دوکی آن از ابتدا تا انتهای میلگرد ادامه می‌یابد. میلگرد آجدار A2 نسبت به میلگردهای ساده مقاومت بیشتری دارد؛ اما از کمترین میزان سختی نسبت به دو دسته دیگر انواع میلگرد آجدار برخوردار است.

میلگردهای A2 در رده S340 و S350 و تقسیم بندی نیمه سخت قرار می‌گیرد و از نظر کاربرد در ساختمان و صنعت نیز بیشتر در میلگردهای با عملکرد برشی نظیر خاموت استفاده می‌شود. تنش جاری این نوع میلگرد حدود 3400 کیلوگرم در هر سانتی‌متر مربع (340 نیوتن بر مترمربع) و 3500 کیلوگرم در هر سانتی‌مترمربع (350 نیوتن بر مترمربع) بوده و حداکثر تنش گسیختگی آن پس از استفاده حدود 5000 کیلوگرم در هر سانتی‌مترمربع (500 نیوتن بر مترمربع) است. به دلیل 19 درصد تغییر شکل پلاستیکی این میلگرد، از نظر کارشناسان جوشکاری بر روی گرید A2 درست نیست و جز در مواقع ضروری نباید جوشکاری روی گرید A2 صورت گیرد.

  • میلگرد آجدار A3

میلگرد A3

میلگرد A3

میلگرد نیم سخت با آج پیچیده که با گرید A3 و با علامت آج S400 و S420 شناخته می‌شود، از نظر مشخصات مکانیکی مانند مقاومت میلگرد، جوش‌پذیری، قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری با دو نوع دیگر از انواع میلگرد آجدار متفاوت است. شکل آج در این گرید به صورت جناقی (هشتی شکل) بوده و در رده میلگرد نیمه سخت قرار می‌گیرد و به همین علت میلگرد آجدار A3 با نام میلگرد جناقی نیز در بازار خرید و فروش می‌شود.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد از نظر سایز و قطر

این میلگرد به دلیل برخورداری از درصد کربن بیشتر، مقاومت بیشتری نسبت به گرید A2 دارد؛ اما همین عامل موجب کاهش انعطاف، شکل‌پذیری و جوشکاری بر روی آن شده است. علاوه بر این، به دلیل عدم جوشکاری بر روی میلگرد آجدار گرید A3، از آن به عنوان میلگردهای اصلی سازه و میلگردهای طولی تیرها و ستون‌ها استفاده می‌شود. حداکثر تنش جاری تضمین شده میلگرد A3 حدود 4000 کیلوگرم در هر سانتی‌مترمربع (400 نیوتن بر مترمربع) و تنش گسیختگی آن حدود 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع (600 نیوتن بر مترمربع) بوده و همین اعداد نشان از افزایش هر دو تنش جاری و گسیختگی میلگرد A3 نسبت به A2 دارد.

این میلگرد در کارخانه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی تولید می‌شود که برای آشنایی بیشتر شما کاربران قیمت روز میلگرد در صفحه مربوطه آن در سایت تجارت پردیس آذربایجان آورده شده است.

  • میلگرد آجدار A4

میلگرد آجدار سخت با نام مرکب و با استاندارد 3132 و با علامت S500 و S520 به فروش می‌رسد. از لحاظ سختی، این میلگرد آجدار بیشترین میزان سختی با بالاترین درجه کربن را دارد. شکل آج این میلگرد آجدار با دو نوع دیگر از انواع میلگرد آجدار فرق می‌کند و دارای آج‌های عرضی (نه طولی) دوکی شکل است. میلگرد آجدار گرید A4 به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و ساخت جدیدترین و مستحکم‌ترین میلگردهای آجدار، برای جوشکاری گزینه مناسبی به شمار می‌رود و انعطاف و عملکرد بسیار خوبی در صنایع و سازه‌های بسیار سنگین دارد و به همین خاطر از این نوع میلگرد در ساختمان سازی چندان استفاده نمی‌شود.

حداقل مقاومت کششی که برای میلگرد آجدار A4 ذکر شده، 650 نیوتن بر مترمربع برای آج 500 و 690 نیوتن بر مترمربع در آج 520، با شکل‌پذیری 18 درصدی و تنش سلیم 500 نیوتن بر مترمربع است.

کاربرد انواع میلگرد آجدار

کاربرد انواع میلگرد آجدار

کاربرد انواع میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار معرفی شده در این نوشته از فولاد پردیس آذربایجان، کاربردهای متفاوتی در صنعت و ساختمان سازی دارند. معمولا میلگردهای A2 به خاطر شکل‌پذیری مناسب در ستون، تیر و دیوار برشی استفاده می‌شود؛ اما برای کارهایی مانند فونداسیون، استفاده از هر دو نوع میلگرد A2 و A3 کاربرد بیشتری دارد. همچنین برای ساخت پی در آرماتوراهای طولی از میلگرد A3 و در آرماتور عرضی از میلگرد A2 بهره گرفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد ساده و آجدار + کاربرد و نوع تولید

لازم به ذکر است که در مناطق مستعد زلزله میلگرد آجدار با گرید A3 نباید به کار گرفته شود؛ چراکه این میلگرد ترد بوده و شکل پذیری و انعطاف کمتری دارد و همین امر موجب کاهش استحکام کششی آن در برابر زلزله می‌شود و نباید از میلگرد آجدار A3 در ساخت ستون، تیر، دال، دیوار برشی و غیره استفاده کرد. علاوه بر موارد گفته شده، توجه به این نکته ضروری است که نباید صرفا به دلیل استحکام بالا اقدام به خرید میلگرد آجدار A4 نمایید و دلیل این امر به کار گرفتن میلگرد آجدار A4 در سازه‌ها و کارهای سنگین‌تر است. (Big Rentz)

تشخیص انواع میلگرد آجدار

معمولا میلگردهای آجدار 340 و 400 به دلیل شباهت‌های ظاهری هنگام خرید افراد را دچار مشکل می‌کنند. لذا لازم می‌دانیم در این بخش از نوشته کارخانه پردیس آذربایجان به نکات تشخیص این دو نوع میلگرد آجدار اشاره کنیم. آج 340 زاویه 45 درجه و شکل مارپیچی در سرتاسر خود دارد؛ در حالی که آج 400 با زاویه 45 درجه، با نگاه از روبه‌رو به صورت جناقي (هفت و هشت) ديده مي‌شود.

با این تفاصیل اگر ناظر يا مجري سازه‌اي هستيد، حتما بايد به آرماتور مصرفي در سازه توجه كنيد و اگر به نوع ميلگرد شك كرديد، نمونه را به آزمايشگاه انتثال دهيد تا تشخيص صحيح و دقيق بر روي آن صورت بگيرد. علاوه بر اين توصيه مي‌كنيم خريد انواع ميلگرد آجدار را از كارخانه‌هاي معتبر پيگيري كنيد. مجتمع فولاد تجارت پرديس آذربايجان از جمله شركت‌های معتبر شمال غرب کشور است که بهترین میلگرد را تولید و در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

بهترین میلگرد آجدار را برای سازه خود خریداری کنید!

بهترین میلگرد آجدار را برای سازه خود خریداری کنید!

بهترین میلگرد آجدار را برای سازه خود خریداری کنید!

مطمئنا آگاهی از ویژگی‌های ظاهری، کاربرد، استحکام، مقاومت فشاری، ساختار، ترکیب شیمیایی، آب و هوای منطقه و غیره هر نوع میلگردی به شما در انتخاب مناسب‌ترین میلگرد آجدار کمک می‌کند. معمولا میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و میلگرد آجدار A4 در سازه‌ها و کارهای بسیار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تنها دانستن نکات و اطلاعات کلی در رابطه با خرید انواع میلگرد آجدار کافی نیست.

توصیه می‌کنیم برای خرید میلگرد از کارشناسان میلگرد سفلچگان از طریق بخش تماس با ما کمک بگیرید تا به این ترتیب علاوه بر رسیده به پاسخ سوالات و شبهات خود در مورد انواع میلگرد، بتوانید بهترین میلگرد آجدار را متناسب با بودجه و سازه خود خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *