راهنمای انتخاب بهترین میلگرد برای استخر

انتخاب میلگرد برای استخر

اهمیت بهره‌گیری از میلگرد برای استخر جایی نمایان می‌شود که با انتخابی اشتباه و بدون در نظر گرفتن محاسبات دقیق مهندسی، امنیت افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، به خطر افتد. اگر آرماتوربندی استخر با رعایت اصول ایمنی و با دقت بسیار بالایی انجام گیرد، عمر مفید استخر نیز افزایش می‌یابد و خطری جان افراد را تهدید نمی‌کند.

اهمیت آرماتوربندی و استفاده از میلگرد برای استخر به قدری زیاد است که در رشته معماری، شاخه ساخت استخر تعریف شده است. در این نوشته برای کسب اطلاعات بیشتر قصد داریم مراحل آرماتوربندی، قیمت روز میلگرد و نکات مهم این حوزه را ذکر کنیم؛ پس تا انتهای این نوشته همراه صنعت تجارت پردیس آذربایجان باشید.

مراحل آرماتوربندی استخر

مراحل آرماتوربندی استخر

مراحل آرماتوربندی استخر

از آنجایی که استخر باید حجم زیادی از آب را در خود جای دهد، لازم است در برابر تنش‌های فشاری و کششی مقاوم باشد که این امر به لطف بتن آرماتوربندی شده انجام می‌گیرد. اگر بهترین میلگرد برای استخر انتخاب شود، از بروز نشتی، تخریب و هرگونه خرابی در آینده جلوگیری می‌کند. برای این منظور شبکه‌ای از میلگردهای مخصوص سازه استخر را در کف و دیواره‌های آن جای می‌دهند که در این بخش از نوشته فولاد پردیس آذربایجان به مراحل دقیق این آرماتوربندی می‌پردازیم:

  • طراحی سازه و بررسی مکان استخر

طراحی سازه و بررسی مکان استخر

طراحی سازه و بررسی مکان استخر

قبل از اقدام به هر کاری، مهندسان این حوزه ابتدا باید به بررسی خاک و تست‌های مرتبط با استاندارد خاک مناسب برای ساخت استخر بپردازند و موقعیت مکان احداث استخر را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهند. محلی که برای ساخت استخر انتخاب می‌شود باید مقاومت بسیار بالایی در برابر حجم بسیار زیادی از آب و فشار داشته باشد.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد صنعتی + کاربردها و قیمت

در نهایت اگر خاک تست شده شرایط مناسب برای احداث استخر را داشت، می‌توان سراغ مرحله بعدی و بهره‌گیری از میلگرد برای استخر رفت. در نظر داشته باشید که بعد از تاییدیه استاندارد خاک، باید بستر آن را یکدست کرد تا سنگ ریزه‌های آن به طور کامل پاکسازی شوند.

  • محاسبه تعداد و سایز میلگرد برای استخر

محاسبه تعداد و سایز میلگرد برای استخر

محاسبه تعداد و سایز میلگرد برای استخر

در مرحله دوم و پس از ایجاد بستر یکدستی از خاک کف استخر، باید سراغ محاسبات سازه استخر و میزان میلگرد برای استخر رفت. تعداد میلگرد و سایز آن‌ها باید در این مرحله به درستی و به طور دقیق و با استفاده از نرم افزار مربوطه انتخاب شود تا مهندس سازه طراحی نقشه آرماتوربندی استخر را با توجه به ابعاد آن جلو ببرد. معمولا بسته به شرایط و اندازه استخر، از انواع میلگرد با سایز 10 تا 16 استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشت که این سایزها برحسب سایز استخر تغییر می‌کند.

نکته مهمی که در استفاده از میلگرد برای استخر باید در نظر داشت، خم آرماتور است. به این صورت که معمولا آرماتورهایی که تا سایز 12 میلی‌متر در استخر به کار گرفته می‌شوند، قابلیت خم شدن با دست را دارند؛ اما بالاتر از این اندازه نیاز به دستگاه مکانیکی با فلکه خم دارد.

  • آرماتوربندی کف استخر

آرماتوربندی کف استخر

آرماتوربندی کف استخر

آرماتوربندی برای کف استخر با در نظر گرفتن ابعاد و محل قرارگیری استخر به صورت یک شبکه‌ای یا دو شبکه‌ای انجام می‌گیرد؛ برای نمونه اگر نیاز باشد از دو شبکه برای آرماتوربندی استفاده کنید، باید فاصله بین دو شبکه را با کمک خرک ثابت نگه دارید.

مقاله پیشنهادی  انواع برش میلگرد + چه ابزارهایی برای برش میلگرد به کار می‌رود؟

توجه کنید که شبکه اول در این حالت برای سیستم لوله کشی به داخل استخر و شبکه دوم برای بتن ریزی کف استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پس در طراحی نقشه باید توجه کافی به محل قرارگیری لوله‌ها داشت. در هر صورت استفاده از میلگرد برای استخر به هر روشی که انجام گیرد، باید اصول مقاومت کششی و فشاری در آن به خوبی رعایت شود تا بعدا مشکلات نشت و شکست کف استخر پیش نیاید. (منبع انگلیسی)

  • آرماتوربندی دیواره استخر

آرماتوربندی دیواره استخر

آرماتوربندی دیواره استخر

بعد از به پایان رسیدن مراحل آرماتوربندی کف استخر نوبت به دیواره استخر می‌رسد. البته این مرحله در جهت استفاده از میلگرد برای استخر همزمان با آرماتوربندی کف استخر نیز انجام می‌شود.

برای این منظور میلگردهای خریداری شده متناسب با ابعاد دیواره‌ها تا 90 درجه خم می‌شوند و با سیم‌های آرماتوربندی به میلگردهایی وصل می‌شوند که در کف استخر نصب شده بودند. در بیشتر مواقع از میلگردهایی با سایز 10 تا 16 در قسمت دیواره‌ها استفاده می‌کنند و اندازه دقیق این میلگردها با در نظر گرفتن اندازه و قطر بتن تعیین می‌شود.

  • فرایند بتن ریزی

فرایند بتن ریزی

فرایند بتن ریزی

در نهایت پس از طی کردن آرماتوربندی، نوبت به مرحله بتن ریزی می‌رسد. بتنی که در این مرحله استفاده می‌شود، به دلیل به کار رفتن میلگرد مقاومت کششی و فشاری بالایی از خود نشان می‌دهد و در این مرحله با اطمینان خاطر نسبت به ایمن بودن سازه می‌توانید فرایند بتن ریزی و خشک شدن آن را به پایان برسانید و سراغ نصب لوله و تاسیسات نهایی استخر بروید.

هزینه خرید میلگرد برای استخر

بخش عمده هزینه‌های ساخت استخر به میلگردهای به کار رفته در آن مربوط می‌شود و از این جهت باید قبل از شروع به کار، برآوردی از هزینه خرید میلگرد برای استخر داشته باشید. البته لازم به ذکر است میلگردهای به کار رفته در کف استخر و دیواره‌های آن قیمت مشخصی ندارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای محاسبه هزینه‌های تقریبی ساخت استخر به صفحه قیمت روز میلگرد مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی  بهترین میلگرد + خرید بهترین میلگرد از کارخانه

بدون میلگرد، خبری از مقاومت و ایمنی استخر نیست!

بدون میلگرد، خبری از مقاومت و ایمنی استخر نیست!

بدون میلگرد، خبری از مقاومت و ایمنی استخر نیست!

ساخت استخر تنها با استفاده از بتن و لوله‌کشی مقاومت کافی ندارد و در سرما، فشار و تنش‌های کششی باید منتظر نشتی، تخریب بتن و سایر مشکلات برای استخر باشید. به همین دلیل است که ساخت استخر بدون استفاده از میلگرد عملا بی‌معنی است و نه تنها مشکلات زیادی به بار می‌آرود، بلکه هزینه تمام شده را نیز افزایش می‌دهد؛ لذا توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به هر کاری، میلگرد مناسب برای استخر موردنظر خود را انتخاب کنید و طراحی دقیق ساخت استخر را به دست مهندسان این حوزه بسپارید.

برای انتخاب میلگرد مناسب نیز می‌توانید از بخش تماس با ما، با کارشناسان شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان در ارتباط باشید و پاسخ سوال‌های خود را در زمینه انتخاب و خرید میلگرد برای استخر دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *