معرفی مناسب‌ترین نوع میلگرد برای سقف

مناسب‌ترین نوع میلگرد برای سقف

هنگام آتش‌سوزی، زلزله یا هر اتفاق ناخوشایند و اغلب غیرمنتظره‌ای، نقش استفاده از مصالح باکیفیت پررنگ‌تر می‌شود. در صنعت ساختمان‌سازی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که در این میان، استفاده از انواع میلگرد اهمیت زیادی دارد. استفاده از بهترین میلگرد برای سقف سازه‌ها، استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد و برای جلوگیری از ایجاد ترک در سقف‌ها و به‌خصوص سقف تیرچه بلوک، از میلگردها به‌خصوص میلگردهای حرارتی استفاده می‌شود.

در میان مصالح ساختمانی، فولاد توانایی تحمل نیروهای کششی را دارد و درست همینجاست که انتخاب میلگرد مناسب از میان انواع میلگردها اهمیت خود را نشان می‌دهد. استفاده از میلگرد مناسب برای سقف مانند میلگرد حرارتی، از تنش‌های حرارتی بتن می‌کاهد و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. در این مطلب از مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان، شما را با بهترین میلگرد برای سقف آشنا کرده و کاربرد آن و عوامل موثر بر انتخاب میلگرد مناسب سقف را بررسی می‌کنیم.

استفاده از میلگرد حرارتی در سقف

استفاده از میلگرد حرارتی در سقف

استفاده از میلگرد حرارتی در سقف

یکی از انواع میلگردهایی که برای سقف کاربرد زیادی دارند، میلگرد حرارتی است. این نوع میلگرد از ایجاد ترک عمیق در بتن و شکستن و ریزش آن جلوگیری می‌کند و با قرارگیری در درون بتن، با آن درگیر شده و اجازه ترک‌های عمیق را به بتن نمی‌دهد.

همچنین بیشترین افت دما و حرارت در سقف ساختمان اتفاق می‌افتد و مطلوب‌ترین حالت قرار گرفتن این مصالح، یک سوم بالاتر از ضخامت دال بتنی است. استفاده از میلگردهای حرارتی، نه تنها از ترک بتن‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه از تخریب بتن هنگام آتش‌سوزی جلوگیری کرده و نقش باربر در سازه را ایفا می‌نماید. (منبع: Quora)

مقاله پیشنهادی  آشنایی با بهترین میلگرد از لحاظ کیفیت

کاربرد میلگرد برای سقف

انواع میلگرد، به‌خصوص میلگرد حرارتی، در سقف‌های گوناگون کاربرد دارند. در ادامه استفاده از میلگرد برای انواع سقف‌ها را نام برده و کارکرد هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از میلگرد برای سقف تیرچه بلوک

استفاده از میلگرد برای سقف تیرچه بلوک

استفاده از میلگرد برای سقف تیرچه بلوک

در سقف‌های تیرچه بلوک برای مقاومت کششی، از بتن‌ریزی استفاده می‌شود و میلگردهای حرارتی که یکی از انواع میلگرد هستند، به کمک بتن می‌آیند تا از جمع شدگی آن جلوگیری کنند. میلگردهای حرارتی در سقف، مکمل میلگردهای داخلی هستند و به‌صورت یک شبکه، به روش جوش سرد یا مفتول به یکدیگر متصل شده و تبدیل به آرماتور حرارتی می‌شوند.

این میلگرد به‌صورت عمود و چپ و راست در تیرچه قرار می‌گیرد و با تنش‌های افت حرارت بتن، از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید برای اتصال میلگردهای حرارتی در سقف تیرچه بلوک، از جوشکاری استفاده نمی‌شود؛ چراکه جوش‌های زده شده خیلی سریع می‌شکنند و به همین دلیل برای اتصال این میلگردها از جوش سرد یا مفتول استفاده می‌کنند.

  • استفاده از میلگرد برای سقف عرشه فولادی

استفاده از میلگرد برای سقف عرشه فولادی

استفاده از میلگرد برای سقف عرشه فولادی

ساختمان‌هایی که سقف عرشه فولادی دارند، از اسکلت فلزی ساخته شده‌اند. هنگام نصب میلگرد برای سقف، فاصله میلگردها باید به‌صورت دقیق توسط مهندسین معمار محاسبه شود؛ چراکه قرارگیری نادرست آن‌ها می‌توانند خسارت‌هایی به دنبال بیاورد که باعث خسارت به کل سازه شود.

  • استفاده از میلگرد برای سقف اسکلت بتنی

میلگردهای حرارتی در آن دسته از سقف‌هایی که اسکلت بتنی دارند، پس از جای گرفتن ورقه‌های فولادی سرجای خود، نصب می‌شوند. وظیفه میلگردهای حرارتی در این نوع سقف‌ها، تقسیم و تنظیم حرارت است و اجازه نمی‌دهند اسکلت بتنی در اثر انقباض و انبساط دچار ترک‌های عمیق‌تری شود.

  • استفاده از میلگرد برای سقف کرومیت

استفاده از میلگرد برای سقف کرومیت

استفاده از میلگرد برای سقف کرومیت

آخرین مرحله در سقف کرومیت، بست میلگرد حرارتی است که پس از انجام این کار، عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. پیش از انجام عملیات بتن‌ریزی، میلگردهای حرارتی به تیرچه‌ها توسط جوش سرد یا مفتول متصل می‌گردند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد صنعتی + کاربردها و قیمت

محاسبه مقدار میلگرد لازم برای سقف

مقدار استفاده از میلگرد برای سقف را مهندس سازه طبق آیین‌نامه ضوابط تعیین می‌کند. عوامل دیگری مانند نوع میلگرد و سایز میلگرد نیز تعیین‌کننده مقدار میلگرد لازم برای استفاده در سقف هستند؛ به عنوان مثال برای کاهش هزینه‌ها، بهترین کار این است که از میلگردهای ساده به عنوان میلگرد حرارتی استفاده شود و میلگردهای آجدار در این شرایط کاربردی ندارند.

محاسبه مقدار میلگرد لازم برای سقف

محاسبه مقدار میلگرد لازم برای سقف

همچنین هنگامی که فاصله قرارگیری میلگردها از یکدیگر تعیین شود، می‌توان مقدار میلگرد حرارتی سقف را نیز محاسبه کرد. در حالت کلی فاصله میلگردهای حرارتی نباید بیش از 50 سانتی‌متر و یا بیش از 5 برابر ضخامت دال باشد و به این ترتیب، فاصله 25 سانتی‌متر برای استفاده از میلگردهای حرارتی در ساختمان‌های کوچک مقدار مناسبی است. پس از محاسبه مقدار میلگرد لازم برای سقف، اطلاع از قیمت میلگرد در انجام خریدی مناسب بسیار حائز اهمیت خواهد بود تا از صرف هزینه‌های اضافی و سوءاستفاده برخی افراد جلوگیری به عمل آید.

نکات مهم درباره استفاده از میلگرد برای سقف

نکات مهم درباره استفاده از میلگرد برای سقف

نکات مهم درباره استفاده از میلگرد برای سقف

رعایت برخی نکات در انتخاب بهترین میلگرد برای سقف اهمیت زیادی دارد:

  • انبساط و انقباض بتن در ساعات اولیه سخت شدن، باید با روش‌های مناسب کاهش پیدا کند.
  • متولیان آماتور با فشار دست، میلگردهای حرارتی را به یونولیت‌ها نزدیک می‌کنند تا از قرارگیری میلگردها بر روی بتن جلوگیری شود.
  • استفاده از اسپیسر قبل از بتن‌ریزی برای بالا بردن سطح میلگردها الزامی است.
  • شناخت کارخانه‌ای که بهترین میلگرد برای سقف را تولید می‌کند، اهمیت زیادی دارد.
  • آشنایی با نوع میلگرد و متناسب بودن آن با سقف سازه ضروری است.
مقاله پیشنهادی  بررسی جامع فرق میلگرد a2 و a3

خرید میلگرد برای سقف از معتبرترین کارخانه‌ها

خرید میلگرد برای سقف از معتبرترین کارخانه‌ها

خرید میلگرد برای سقف از معتبرترین کارخانه‌ها

ایمن سازی سقف ساختمان‌ها همیشه پراهمیت و مورد بحث افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی بوده است. استفاده از بهترین میلگرد برای سقف استحکام سازه را افزایش می‌دهد و ساختمان را در برابر حوادث مختلف ایمن می‌سازد. بیشترین افت دما و حرارت در سقف ساختمان اتفاق می‌افتد و این موضوع اهمیت استفاده از میلگرد مناسب را افزایش می‌دهد.

استفاده از میلگرد برای سقف سازه‌های مختلف امکان‌پذیر است و مهندسان بسیاری از میلگردهای حرارتی و سایر میلگردها با توجه به نوع سازه استفاده می‌کنند. همچنین مقدار استفاده از میلگرد برای سقف را مهندس سازه پروژه و آیین نامه ضوابط تعیین می‌کنند. عوامل دیگری مانند نوع میلگرد، سایز میلگرد و مقدار میلگرد نیز می‌توانند جزو ضوابط تعیین کننده مقدار میلگرد لازم در سقف باشند. اگر قصد خرید میلگرد برای سقف را دارید و یا سوالی در این حوزه ذهن شما را مشغول ساخته، کارشناسان شرکت پردیس آذربایجان شما را در این باره راهنمایی خواهند کرد. برای ارتباط با واحد فروش یا دریافت مشاوره، به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *