تفاوت میلگرد و خاموت در نقش، تولید و کاربرد

تفاوت میلگرد و خاموت

قبل از بررسی تفاوت میلگرد و خاموت باید بدانید که در دنیای مدرن امروزی، صنعت ساختمان سازی با پیشرفت شایانی روبه‌رو بوده است. در سازه‌های فولادی اجزا و بخش‌های متعددی وجود دارند که هر یک از آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای در حفظ استحکام سازه ایفا می‌کنند؛ به عنوان مثال میلگرد نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان سازی دارد و در کنار تاثیر انکار ناپذیر آن در استحکام سازه، از نوسانات قیمت میلگرد به عنوان یکی از برترین شاخص‌های وضعیت بازار آهن آلات ساختمانی یاد می‌شود. خاموت نیز به عنوان تقویت کننده سازه در برابر نیروهای برشی و نیروهای پیچشی، کاربرد مهمی دارد. استفاده از این اجزا از جمله راه‌های افزایش ایمنی ساختمان در مقابل آسیب‌های مختلف برای سازه است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که میلگرد و خاموت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه با صنعت تجارت پردیس آذربایجان همراه باشید تا تفاوت میلگرد و خاموت را بهتر درک کرده و با آگاهی بیشتری خرید خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

مقایسه و نگاهی به تفاوت میلگرد و خاموت

مقایسه و نگاهی به تفاوت میلگرد و خاموت

مقایسه و نگاهی به تفاوت میلگرد و خاموت

در بررسی تفاوت میلگرد و خاموت، در ابتدا به جنس و نوع کارکرد آین دو عنصر ساختمانی خواهیم پرداخت. جنس میلگردها عمدتا از فولاد است و اغلب افراد آن را نوعی فلز آجدار می‌شناسند که کاربردش در ساختمان سازی است. خاموت نوعی میلگرد است که از آن به عنوان تقویت کننده سازه استفاده می‌شود و به عنوان میلگرد عرضی، بیشتر در ستون‌ها و تیرها میلگردهای طولی را در بر گرفته و به کار می‌رود. در ساخت خاموت‌ها از میلگردهای آجدار فولادی کربن استفاده می‌شود و به همین دلیل این میلگردها خاصیت شکنندگی دارند.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

استفاده از میلگرد در بتن سبب می‌شود سازه در برابر نیروی کششی مقاومت بالاتری داشته باشد و جلوی ترک و شکستگی گرفته شود. در حقیقت وظیفه تقویت بتن بر عهده میلگرد است و میلگرد همانند محافظ سازه عمل کرده و امنیت را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد. خاموت نیز آخرین خط دفاعی سازه در برابر زلزله است و می‌تواند مانع ریزش سازه یا تیرهای بتنی شود. در حالت کلی عمده‌ترین کاربرد میلگرد را می‌توان در صنعت ساختمان سازی خلاصه کرد؛ اما این نکته را هم باید در نظر داشت که این کاربرد تنها به ستون‌ها اشاره نمی‌کند و در تمامی بخش‌های یک ساختمان از میلگرد استفاده می‌کنند.

میلگرد و خاموت در سازه، نقش وظایف آن‌ها

میلگرد و خاموت در سازه، نقش وظایف آن‌ها

میلگرد و خاموت در سازه، نقش وظایف آن‌ها

تفاوت میلگرد و خاموت منجر به متفاوت بودن نقش این دو قطعه فولادی در ساختمان‌سازی شده است. در حالت کلی خاموت به دو دسته تنگ باز و تنگ بسته و آماتور عرضی تنگ باز به سه دسته تک شاخه (قلاب)، دو شاخه (رکابی) و یا چند شاخه در سازه تقسیم می‌شود. خاموت تنگ بسته برای مقاومت در برابر نیروی برشی و پیچشی بر اساس تعداد شاخه‌ها در قسمت‌هایی که فشار نیروی پیچشی زیادتر است، کاربرد دارد. در حقیقت با وجود کمربندهای زلزله در بخش‌های مختلف جهان چالش‌های زیادی در صنعت ساختمان سازی مشاهده می‌کنیم. خاموت نقش بسزایی در سازه‌ها ایفا می‌کند و ستون‌های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروی کششی دارند. این میلگردها اکثرا به‌صورت مورب مورد استفاده واقع می‌شوند تا از شکست مقطع بتنی در اثر نیروی خمشی و برشی جلوگیری کنند.

از طرفی دیگر مقاومت فشاری بتن فوق‌العاده است؛ اما مقاومت فشاری، مقاومت کشیی و پیچشی نسبتا ضعیفی دارد. به همین دلیل در سازه‌های بتنی از در سازه‌های بتنی برای افزایش استحکام کششی و پیچشی بتن، از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی  تمام آنچه که باید درباره میلگرد کلاف حرارتی بدانید!

وظیفه خاموت‌ها در ساختمان سازی

تفاوت میلگرد و خاموت به وظایفی که در حوزه ساخت‌وساز ایفا می‌کنند نیز مربوط می‌شود. برخی از وظایف خاموت‌ها در ساختمان سازی عبارت‌اند از:

  • خاموت‌ها شکل پذیری ستون‌ها را بهبود می‌بخشند.
  • هنگام بتن ریزی از حرکت آرماتور اصلی جلوگیری می‌کنند.
  • میله‌های طولی در حین ساخت را نگهداری می‌کنند.
  • عملکرد میلگرد تقویت کننده ستون را بهبود می‌بخشند.
  • مقاومت فشاری ستون را افزایش می‌دهند.

وظیفه میلگرد در ساختمان سازی

از آن جایی که بهترین میلگرد های موجود در بازار از بهترین ویژگی‌ها برخوردار هستند، می‌توانند وظایف زیر را به بهترین نحو انجام دهند:

  • جلوگیری از جمع شدگی و ترک در بتن
  • تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌های تیر
  • وظیفه در یک راستا قرار دادن آماتورهای عمودی یا طولی در بتن ریزی دیوارها و دال‌ها و یا میان دو سفره آماتور

تفاوت میلگرد و خاموت در نحوه چیدمان

طبق آیین نامه باید در هر گوشه محصول، حداقل یک میلگرد طولی وجود داشته باشد. میلگردهای طولی باید یکی در میان خاموت داشته باشند و نوع میلگردی که استفاده می‌شود، سنجاقی است. اگر فاصله میلگردهای طولی، کمتر از 15 سانتی‌متر باشد، نحوه خاموت گذاری متفاوت خواهد بود. اگر آماتورهای طولی بیش از 15 سانتی‌متر باشند، از خاموت سنجاقی استفاده می‌شود. حداقل فاصله برای آماتور طولی 10 سانتی‌متر و حداکثر فاصله 35 سانتی‌متر است. (منبع: Quora)

تفاوت میلگرد و خاموت در قیمت و هزینه‌ها

تفاوت میلگرد و خاموت در قیمت و هزینه‌ها

تفاوت میلگرد و خاموت در قیمت و هزینه‌ها

در بررسی جزئیات تفاوت میلگرد و خاموت، مبحث قیمت نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. قیمت میلگرد رقابتی‌ترین قیمت در مقایسه با قیمت محصولات آهنی و فولادی است. در حقیقت اهمیت قیمت میلگرد در بازار آهن آلات ساختمانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و قیمت میلگرد نیز مانند هر محصول دیگری نوسانات گسترده‌ای تجربه می‌کند. قیمت دلار و ارزهای خارجی، حمل‌ونقل هزینه‌های آن، قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد، نوسانات موجود در عرضه و تقاضا، تورم جهانی و غیره برخی از عواملی هستند که قیمت میلگرد را تعیین می‌کنند. نوسانات قیمت بازار آهن و فولاد در خرداد 1401 افزایش یافته و باعث شده قیمت میلگرد نیز زیاد شود و افزایش قیمت 2500 تا 3000 تومانی را تجربه کند. برای اینکه از قیمت روز میلگرد اطلاع یابید، می‌توانید به سایت پردیس استیل مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی  بررسی همه جانبه آرماتوربندی در ساخت‌وساز

خرید میلگرد از مجموعه‌های به‌نام و معتبر

خرید میلگرد از مجموعه‌های به‌نام و معتبر

خرید میلگرد از مجموعه‌های به‌نام و معتبر

پس از بررسی تفاوت میلگرد و خاموت که خود از انواع میلگرد محسوب می‌شود، به وجوه مصرفی این دو مقطع فولادی پرمصرف به خوبی پی بردیم. به دلیل اینکه میلگرد در وزن و حجم بالایی خرید و فروش می‌شود، قبل از خرید آن باید اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید کنید. دقت به نوع، ابعاد و نوع آج با توجه به نیاز به میلگرد ضروری است و وزن میلگرد نیز باید استاندارد باشد. میلگردهای مختلف و خاموت نقش و وظایف مهمی به‌خصوص در صنعت ساختمان سازی ایفا می‌کنند و در ابتدای کار شناخت کلی از این اجزا می‌تواند منجر به خریدی بهتر شود. نیاز به شرکتی که مطابق با استاندارهای ملی و جهانی در این زمینه فعالیت کند، بیشتر از پیش احساس می‌شود. تجارت پردیس آذربایجان با تولید سالیانه 300 هزار تن شمش فولاد و 700 هزار تن میلگرد، نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور دارد. خرید میلگرد از این مجموعه یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید در تهیه این قطعات فولادی انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *