تفاوت میلگرد و مفتول در جنس، هزینه و روش تولید

تفاوت میلگرد و مفتول

شناخت و درک تفاوت میلگرد و مفتول، از استفاده اشتباه آن‌ها به جای یکدیگر جلوگیری می‌کند و از صرف هزینه‌های اضافی می‌کاهد. افرادی که در کار ساختمانی و تهیه مصالح برای این کار هستند، باید تفاوت این دو را به خوبی بدانند تا بتوانند از آن‌ها در جای مناسب و درست استفاده کنند. میلگرد و مفتول، جزء مواردی هستند که نام آن‌ها برای افرادی که در کار ساخت‌وساز هستند بسیار آشنا است و موارد مصرف زیادی دارند؛ اما دارای تفاوت‌هایی هستند که توجه به آن‌ها ضروری است.

در این مقاله از مجموعه صنعت تجارت پردیس آذربایجان، اساسی‌ترین تفاوت میلگرد و مفتول در ویژگی‌های این دو قطعه را بررسی می‌کنیم. این تفاوت‌ها باعث کاربردهای متفاوتی در این دو محصول می‌شود. همچنین، میلگرد و مفتول در روش تولید نیز با یکدیگر متفاوت‌ هستند که این موضوع باعث تفاوت در ویژگی‌های اساسی و کاربردی آن‌ها می‌شود؛ به همین دلیل باید در خرید و استفاده از این محصولات دقت کافی داشته باشید تا بهترین مورد را متناسب با نیاز خودخریداری کنید.

تفاوت میلگرد و مفتول در ویژگی‌ها و کاربردها

تفاوت میلگرد و مفتول، در موارد مختلفی دیده می‌شود. کاربردهای شبکه میلگرد و مفتول تا حدودی شبیه به هم است؛ اما وجود برخی تفاوت‌های اساسی در این دو محصول، باعث شده تا نحوه استفاده و حتی کاربردهای متفاوتی برای آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه، این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم:

تفاوت میلگرد و مفتول در جنس تولید شده

تفاوت میلگرد و مفتول در جنس تولید شده

تفاوت میلگرد و مفتول در جنس تولید شده

یکی از اولین و اصلی‌ترین تفاوت‌های میان میلگرد و مفتول، در جنس آن‌ها است. میلگرد، انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها با توجه به مواد به کار رفته در تولید، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند؛ به عنوان مثال، میلگرد اروپایی دارای منگنز بیشتری است. منگنز بیشتر باعث می‌شود تا مقاومت خمشی میلگرد بالاتر برود. همچنین، این نوع از میلگرد در برابر رطوبت و گرما مقاومت کمتری دارد و برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب نیست. برای این مناطق، بهتر است از میلگرد گالوانیزه استفاده شود که بیش از 40 درصد بیشتر از میلگردهای دیگر در برابر گرما و رطوبت مقاومت می‌کند.

مقاله پیشنهادی  فرق میلگرد A3 و A4 + بررسی ویژگی‌های هریک

مفتول‌ها از جنس فولاد با کربن کمتر و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند که تفاوت آن‌ها با میلگردها را مشخص می‌کند. در میلگردها، کربن بیشتری به کار رفته و در برخی از انواع میلگرد برای جلوگیری از زنگ زدگی از اپوکسی استفاده می‌کنند.

تفاوت میلگرد و مفتول در محافظت از سازه بتنی

یکی از تفاوت‌های اساسی در کاربرد میلگرد و مفتول در ساختمان‌ها، میزان محافظت و پشتیبانی آن‌ها از سازه‌های بتنی است. با توجه به ویژگی میلگرد در مقاومت بالا، از این مورد در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین، هرچه وزن سازه بیشتر باشد نیاز به میلگردهای بیشتری خواهید داشت. در برخی از سازه‌ها نیز از هر دو مورد به طور همزمان استفاده می‌شود.

تفاوت میلگرد و مفتول در انعطاف پذیری

تفاوت میلگرد و مفتول در انعطاف پذیری

تفاوت میلگرد و مفتول در انعطاف پذیری

میلگرد و شبکه مفتول به صورت عمودی درون سازه بتنی قرار می‌گیرند؛ اما تفاوت میلگرد و مفتول در این است که شبکه مفتولی به راحتی به فرم سازه بتنی تغییر می‌کند و این درحالی است که مقاومت میلگرد در این زمینه بیشتر است. این یکی از تفاوت‌های میلگرد با شبکه مفتولی است که باعث می‌شود در زمان نیاز به انعطاف بیشتر از مفتول استفاده شود.

از طرف دیگر، شبکه مفتولی از نظر ضخامت و اندازه سلول، بازه بیشتری را در بر می‌گیرد. کارشناسان حوزه ساخت و ساز متوجه این موضوع شده‌اند که اگر ضخامت شبکه مفتولی کمتر باشد، انعطاف‌پذیری آن نیز بیشتر بوده و سازه استحکام بیشتری خواهد داشت.

تفاوت محل نصب و قرار گیری میلگرد و مفتول

یکی دیگر از تفاوت‌های میان میلگرد و مفتول، در محل نصب و قرار گرفتن آن‌ها در سازه است. شبکه مفتولی، در نقطه میانی دال بتنی و با عمق حدودا 5 سانتی متری قرار می‌گیرد. این در حالی است که میلگرد در کف سازه و یا درون ستون‌ها و با عمقی مشخص قرار میگیرد.

مقاله پیشنهادی  انواع برش میلگرد + چه ابزارهایی برای برش میلگرد به کار می‌رود؟

تفاوت هزینه مواد و نصب در میلگرد و مفتول

تفاوت هزینه مواد و نصب در میلگرد و مفتول

تفاوت هزینه مواد و نصب در میلگرد و مفتول

در هزینه نصب و حمل و نقل و همچنین تولید، مفتول ارزان‌تر و به صرفه‌تر است. مفتول با توجه به روش تولید ساده‌تر و همچنین امکان حمل و نقل آسان آن به دلیل وزن کمتر، هزینه کمتری را نیاز دارد. همچنین برای نصب شبکه مفتول، به نیروی انسانی کمتری نیاز خواهد بود که این موارد باعث می‌شود تا هزینه‌های استفاده از مفتول کمتر شود؛ اما باید توجه داشت که این محصولات را باید با توجه به کاربردهای آن‌ها خریداری کرد. برای خرید بهترین میلگرد و مفتول، باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

کاربردهای توری مفتولی و میلگرد نیز با توجه به موارد مختلف متفاوت است. در سازه‌هایی که قطر یا ضخامت دال بتنی کمتر از 30 سانتی متر باشد، بهتر است که از مفتول استفاده شود. همچنین، برخی از سازه‌ها دارای محدودیت در وزن هستند. در این نوع از ساختمان‌‎ها و سازه‌ها از مفتول به جای میلگرد استفاده می‌شود.

تفاوت‌ میلگرد و مفتول در روش تولید

نوع کاربرد مفتول و میلگرد مشابه با یکدیگر است و در افزایش میزان کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما روش تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در تفاوت میلگرد و مفتول، روش تولید آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در تولید میلگرد از فولاد پر بازده که 99 درصد آهن دارد استفاده می‌شود. همچنین، به مواد اولیه میلگرد موادی مانند منگنز، کربن و فسفر اضافه می‌کنند تا مقاومت آن بیشتر شود.

تفاوت‌ میلگرد و مفتول در روش تولید

تفاوت‌ میلگرد و مفتول در روش تولید

روش ساخت و تولید مفتول با میلگرد متفاوت است. برای ساخت مفتول، سیم‌های متقاطع را با استفاده از روش‌های مختلف مانند بافندگی یا جوشکاری به یکدیگر متصل می‌کنند تا قطر مورد نظر به دست بیاید. برای انجام این کار، مفتول‌ها را به شکل دایره میسازند. شبکه‌های مفتولی که با این روش تولید می‌شوند نیز انواع مختلفی دارند. شبکه مفتولی گالوانیزه، شبکه مفتولی با روکش PVC، شبکه مفتول گالوانیزه با روش الکتروشیمیایی و شبکه مفتول فولاد ضدزنگ از انواع شبکه‌های مفتولی تولید شده با روش جوشکاری هستند. (منبع: Recorete)

مقاله پیشنهادی  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع میلگرد و فولاد در پردیس استیل آذربایجان

انواع میلگرد و فولاد در پردیس استیل آذربایجان

انواع میلگرد و فولاد در پردیس استیل آذربایجان

تفاوت میلگرد و مفتول و درک این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا در استفاده از آن‌ها دقت بیشتری به عمل آید. افرادی که در کار ساختمان سازی هستند، باید با این تفاوت‌ها آشنایی داشته باشند تا از محصول درست در سازه خود استفاده کنند. در این مقاله، تفاوت‌های اساسی را برای این دو مورد بیان کردیم و گفتیم که کاربردهای آن‌ها با توجه به این تفاوت‌ها تعریف می‌شود. این دو قطعه فولادی در میزان انعطاف‌پذیری، محافظت از سازه بتنی، هزینه تولید و مواردی از این دست تفاوت‌های مشهودی دارند. پس از رسیدن به درکی درست از تفاوت‌های این دو قطعه و برای تهیه میلگرد مناسب و باکیفیت برای سازه خود، می‌توانید از محصولات کارخانه میلگرد پردیس و قیمت روز میلگرد استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *