تفاوت میلگرد ساده و آجدار + کاربرد و نوع تولید

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

در هر صنعتی که وارد شوید، با انواع مواد و دسته بندی آنها مواجه خواهید شد. صنعت فولاد نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دنیا در حوزه تولید میلگرد چند نوع مختلف میلگرد دارد. دو نوع میلگرد آجدار و ساده، دو نوع متداول میلگرد هستند که در صنایع ساختمان سازی و دیگر حوزه‌ها کاربرد بسیاری دارند. میلگرد آجدار و ساده هر چند از نظر ظاهری قابل تشخیص هستند، اما هر کدام انواع مختلفی دارند. اگر از فعالان این حوزه باشید، آشنایی با این دو دسته بندی میلگرد و کاربرد آنها برای شما ضروری خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این دو نوع میلگرد و تفاوت میلگرد ساده و آجدار با صنعت تجارت پردیس آذربایجان همراه باشید.

میلگرد ساده چیست؟

قبل از این که به مبحث تفاوت میلگرد ساده و آجدار بپردازیم، بهتر است یک تعریف کلی از هر دو نوع میلگرد پیدا کنیم. میلگرد ساده، همان طور که از نام آن پیداست، به میلگردهایی گفته می‌شود که ظاهری ساده و صاف دارند. شاید این نوع از میلگرد نسبت به میلگردهای آجدار کمی برای کاربران عادی غریبه باشد؛ چرا که میلگرد ساده بیشتر در مستحکم سازی بتن‌ها کاربرد دارند. برای این که بتن مقاومت بیشتری پیدا کند، از این نوع میلگرد درون آن قرار می‌دهند.

میلگرد ساده، به میلگردهایی گفته می‌شود که ظاهری ساده و صاف دارند.

میلگرد ساده، به میلگردهایی گفته می‌شود که ظاهری ساده و صاف دارند.

از نظر ابعادی نیز میلگرد ساده دارای طول 6 الی 12 متر است. طول ذکر شده متداول‌ترین شکل تولید میلگرد ساده است و این میلگرد را می‌توان در ابعاد دیگری نیز ریخته گری کرد. قطر این نوع از میلگردها نیز 6 الی 200 میلی‌متر خواهد بود. در متداول‌ترین کاربرد، میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در ساختمان سازی، افزایش مقاومت سازه‌ها و جبران ضعف کششی بتن استفاده می‌شود. به دلیل ضعف کشش بتن، شاید سازه‌های بتنی در مقابل زلزله دچار ضعف شوند. به همین خاطر از قدرت کششی بالای میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در مقابل زلزله استفاده می‌گردد.

البته در نظر داشته باشید که نسبت به دیگر فولادها و قطعات فولادی، میلگرد ساده قدرت کششی کمتری دارد و در دسته فولادهای نرم قرار می‌گیرد. کاربردهای دیگر میلگرد ساده را نیز می‌توان در حوزه جوشکاری، آهنگری و حتی شکل دهی دانست. (منبع: ویکی‌پدیا)

میلگرد آجدار چیست؟

این نوع از میلگردها که به طور حتم آنها را مشاهده کرده‌اید، در سطح بیرونی خود دارای آج هستند. به برش‌هایی که روی این دسته از میلگردها انجام داده شده، آج می‌گویند. برش‌های انجام شده روی میلگردهای آجدار به شکل‌های متفاوتی وجود دارند و همین عامل می‌تواند برای دسته بندی میلگردهای آجدار استفاده شود. آجدار کردن روشی برای افزایش زبری سطح است. زبری سطح ایجاد شده توسط آجدار کردن باعث می‌شود تا میلگرد به راحتی به بتن بچسبد. پس در نهایت میلگرد به سختی از بتن خارج خواهد شد و می‌توان به استحکام بخشی بتن کمک کند. بهترین میلگرد آجدار، میلگردی است که استحکام و ظرافت تولید مورد انتظار را داشته باشد.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار چیست؟

آج‌های میلگرد می‌تواند به صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی یا حتی مرکب باشد. با توجه به شکل آج‌های میلگرد آجدار، درصد کربن فولاد، سختی و شکل پذیری میلگرد نیز متفاوت خواهد بود؛ پس علاوه بر ظاهر انواع میلگرد آجدار، ریزساختار و مقاومت آنها نیز متفاوت خواهد بود. برخلاف میلگردهای ساده که کاربردهای متفاوتی دارند، میلگرد آجدار بیشتر در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. به طور کلی میلگردها در سه نوع A1، A2، A3 و A4 ساخته می‌شوند. سه دسته A2، A3 و A4 به میلگردهای آجدار و دسته A1 به میلگردهای ساده اشاره دارد. این درجه بندی روشی برای بیان میزان آج‌های یک میلگرد است که در حالت A1، بدون آج و میلگرد ساده را داریم. آج‌ها نیز به ترتیب از A2 تا A4 افزایش پیدا می‌کنند.

مقاله پیشنهادی  مقاومت کششی میلگرد و نحوه محاسبه آن

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

ظاهر و آجدار بودن را می‌توان یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت میلگرد ساده و آجدار دانست و در حقیقت نیز میلگردها را بر این اساس دسته بندی می‌کنیم. اما این دو نوع میلگرد تفاوت‌های ساختاری خاصی با یکدیگر دارند که شناخت آنها برای ما الزامی است. تفاوت‌های موجود بین دو میلگرد ساده و آجدار را می‌توان از چند منظر ظاهری، ابعاد، کاربردها و روش تولید بررسی کرد. قیمت میلگرد نیز که همیشه مورد بحث خواهد بود، در این تفاوت جای گرفته و یکی از نقش‌های اساسی را بازی می‌کند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر شکل ظاهری

شکل ظاهری دلیلی است که این دو نوع میلگرد را از هم متمایز کرده‌ایم و با نگاه به ظاهر میلگرد می‌توان نوع آن را تشخیص داد. همان‌ طور که گفتیم، میلگرد آجدار می‌تواند دارای انواع مختلفی از آج را داشته باشد. در صورتی که میلگرد ساده در اکثر مواقع به صورت صاف تولید می‌شود. البته در برخی مواقع شاید میلگرد ساده‌ای با شیار مشاهده کنید که هدف ایجاد چسبندگی بیشتر بین بتن و میلگرد است.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر ابعاد

بسته به کاربردی که از میلگرد انتظار دارید، می‌توان هر دو نوع میلگرد ساده و آجدار را در ابعاد مختلف تهیه کرد. در حالت کلی، میلگرد آجدار با سایزهای 5.5 الی 40 میلی‌متر تولید و استفاده می‌شود. در طرف مقابل میلگرد ساده در سایز 5.5 الی 20 میلی‌متر تولید و استفاده می‌گردد. همان ‌طور که گفته شد، میلگرد آجدار بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارد.

مقاله پیشنهادی  معرفی مناسب‌ترین نوع میلگرد برای سقف

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر روش تولید

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر روش تولید

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر روش تولید

مهم‌ترین عاملی که باعث تفاوت میلگرد ساده و آجدار می‌شود، تفاوت در روش تولید است. چرا که این عامل در ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مواد تاثیر گذار خواهد بود. روش تولید میلگرد می‌تواند بسته به نوع کارخانه و حتی شرایط اقلیمی یک کشور متفاوت باشد. در تولید میلگرد ساده از شمش استفاده می‌شود. شمش‌ها با روش‌های مختلف وارد کوره‌هایی با دمای 1100 درجه سانتیگراد می‌شوند. در مرحله بعد میلگردهای تولید شده توسط آب با دمای بالا مقابل شده و نورد می‌شوند. نورد کردن روشی برای افزایش مقاومت مکانیکی و افزایش طول میله است. در این روش طول افزایش یافته و قطر میلگردها کاهش پیدا می‌کند.

دو روش کلی برای تولید انواع میلگرد وجود دارد. روش اول آلیاژسازی است. در این حالت میلگرد از فرو آلیاژ مورد نظر به وجود می‌آید و تحت فرایند نور قرار می‌گیرد. در این روش تولید، میلگرد پس از خروج از فرایند تولید، در هوای آزاد و محیط قرار می‌گیرد تا سرد شود. در این حالت پوسته و هسته میلگرد دارای ساختار فیزیکی تقریبا یکسانی خواهند بود. این امر باعث می‌شود تا مقاومت کلی میله افزایش پیدا کند. عملکرد میلگرد تولید شده از این روش در شرایط زلزله و فشار بسیار خوب است. روش دیگر، روش حرارتی یا ترمکس است. در این حالت، میلگرد تولید شده به یک باره از لوله‌های آب سرد می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود تا میلگردها استحکام کمتری پیدا کنند.

میلگرد آجدار نیز فرایند تولید مشابهی را طی می‌کند با این تفاوت که میلگرد آجدار در فرایند شکل دهی باید مراحل اضافه را طی کند. در این حالت میلگرد آجدار از طریق قالب‌های آجدار تولید می‌شود. (منبع: مقاله BN Products)

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد صنعتی + کاربردها و قیمت

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر کاربرد

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر کاربرد

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر کاربرد

بدون شک تفاوت میلگرد ساده و آجدار نقشی کلیدی در متفاوت بودن کاربرد این دو محصول دارد. میلگرد ساده کاربرد بیشتری نسبت به میلگرد آجدار دارد. در صورتی که میلگرد آجدار تنها در ساختمان سازی و افزایش مقاومت مصالح استفاده شده، میلگرد ساده کاربردهای بیشتری پیدا کرده است. میلگرد ساده در صنایع مختلف کاربرد دارد. به طور مثال از میلگرد ساده برای تولید خاموت، زیگزاگ و حتی پیچ یا مهره نیز استفاده می‌شود. کاربرد دیگر میلگرد ساده در جوشکاری و آهنگری است.

همان ‌طور که گفتیم، میلگرد ساده در دسته فولادهای نرم قرار می‌گیرد. به همین خاطر شکل پذیری بیشتری دارند و به راحتی خم می‌شوند. در ساختمان سازی نیز از این نوع میلگرد برای دورپیچی در آرماتور استفاده می‌شود. همچنین میلگرد ساده را می‌توان به عنوان میلگرد حرارتی در تیرچه بلوک نیز استفاده کرد. به دلیل مقاومت مکانیکی پایین میلگرد ساده، این نوع از میلگرد کمترین استفاده را در سازه‌های سنگین دارد. اما میلگرد آجدار بیشتر در صنعت ساختمان سازی و در زمینه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • بتن ریزی دیوارها
  • افزایش مقاومت بتن
  • تقویت فونداسیون
  • افزایش نیروی برشی
  • بتن ریزی کف سازه

به دلیل مقاومت بالای میلگرد آجدار مخصوص در نوع A4 و A3، از این دو نوع میلگرد برای تیرچه بتنی و ساخت اسکلت فلزی استفاده می‌شود.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار؛ عاملی تعیین‌کننده در حوزه ساختمان‌سازی

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

هریک از انواع قطعات فولادی با هدفی مشخص، تولید می‌شوند و تمرکز روی این تفاوت‌ها، استحکام و کیفیت کار شما را ضمانت خواهد کرد. از نمونه‌های مهم این قطعات می‌توان به میلگرد ساده و آجدار اشاره کرد که در شکل ظاهری، ابعاد، روش تولید و به طبع کاربرد تفاوت‌های مشهودی با یکدیگر دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از ورود به این حوزه یا انجام خرید، با تفاوت میلگرد ساده و آجدار آشنا شده و با دید گسترده‌تری اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر شناخت این تفاوت‌ها، آشنایی با تولیدکنندگان معتبر داخلی نیز از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. کارخانه میلگرد پردیس، از مجتمع‌های خوش‌نام و باسابقه در سطح کشور، بهترین میلگرد و قطعات فولادی را روانه بازار می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *