بررسی جامع فرق میلگرد a2 و a3

فرق میلگرد a2 و a3

جالب است بدانید بیش از 70 درصد سازه‌ها، با میلگرد ساخته می‌شوند و به همین دلیل این سازه‌های فولادی اهمیت زیادی دارند. میلگردهای تولید شده در کشور ما بر اساس استاندارد ملی 3132، به چهار دسته a3، a2، a1 و a4 تقسیم می‌شوند که میلگردهای a2 و a3 بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌سازی داشته و اهمیت بیشتری در میان انواع میلگرد دارند.

کاربرد هر یک از این میلگردها با توجه به پارامترهای گوناگونی، متفاوت است و شناخت این تفاوت‌ها برای تمامی فعالان حوزه ساخت‌وساز از نکات مهم و قابل توجه محسوب می‌شود. اما فرق میلگرد a2 و a3 چیست؟ میلگرد a2 استحکام بیشتری دارد یا میلگرد a3؟ کدام میلگرد سنگین‌تر است؟ در این مطلب از صنعت تجارت پردیس آذربایجان، شما را با فرق میلگرد a2 با a3 آشنا کرده و نحوه خرید این میلگردها را بررسی می‌کنیم.

میلگرد a2 چیست؟

میلگرد a2

میلگرد a2

بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز، میلگرد a2 را به عنوان میلگرد آجدار می‌شناسند. استحکام تسلیم این میلگردها 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است و اغلب از میلگرد a2، به عنوان میلگرد نیمه خشک نیز یاد می‌شود. این میلگردها مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند؛ اما نمی‌توان بر روی میلگردهای a2 جوشکاری انجام داد. این میلگرد دارای آج کمی است و به خوبی در بتن فرو می‌رود و انعطاف‌پذیری بالاتری در مقایسه با گرید 3 دارد.

از میلگرد a2 در خم‌کاری و جوشکاری استفاده نمی‌شود؛ چراکه تغییر شکل در آن 19 درصد است. این میلگرد در سایزهای 8 الی 40 تولید می‌شود که سایزهای 8، 10 و 14 آن کاربرد بیشتری در مقایسه با سایر سایزها دارند. (ویکی‌پدیا)

مقاله پیشنهادی  انواع برش میلگرد + چه ابزارهایی برای برش میلگرد به کار می‌رود؟

میلگرد a3 چیست؟

میلگرد a3

میلگرد a3

میلگرد a3 استحکام تسلیم 4000 و استحکام کششی 6000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع دارد و به عنوان محصولات خشک و ترد، آج‌های این میلگردها به شکل ضربدری و حالت هشتی و هفتی است. میلگرد a3 در مقایسه با میلگرد a2 تغییر شکل کمتری می‌دهد و مقدار آن 14 درصد است. لازم به ذکر است که میلگرد a3 بیشتر از دیگر انواع میلگرد یافت می‌شود. میلگرد a3 برای ساخت‌وساز به کار می‌رود؛ اما استفاده از آن در جوشکاری توصیه نمی‌شود.

مقایسه میلگرد a2 و a3

اکنون که با میلگردهای a2 و a3 آشنا شدیم، نوبت به بررسی فرق میلگرد a2 و a3 می‌رسد. میلگرد a2 و a3 را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مانند ظاهر، وزن، کاربرد، قیمت و خواص مکانیکی با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه به‌صورت دقیق تفاوت میان این دو محصول از نمونه‌های بهترین میلگرد را بررسی می‌کنیم.

  • فرق میلگرد a2 و a3 از نظر شکل ظاهری

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر شکل ظاهری

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر شکل ظاهری

شکل آج‌های میلگرد a2 به‌صورت موازی، مارپیچ، فنری و دوک مانند است؛ در حالی که آج‌های میلگرد a3 شکلی ضربدری و حالت هفت و هشتی دارد و شکل آج آن به‌صورت دنده‌های خزدار یا یکنواخت است. با علامت درج شده بر روی میلگرد، نوع گرید آن را می‌توان مشخص کرد. بر روی میلگردهای تولید شده، حروفی مانند CT، CU، JT و JU حک می‌کنند که حرف C استاندارد میلگرد a3 و حرف J استاندارد این میلگرد را نشان می‌دهد.

  • فرق میلگرد a2 با a3 از نظر وزن

می‌توان گفت میلگردهای a2 و a3 که سایز یکسانی دارند، از وزن برابری نیز برخوردارند.

  • فرق میلگرد a2 و a3 از نظر کاربرد

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر کاربرد

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر کاربرد

میلگرد a2 اغلب در صنعت آهنگری و شغل‌های مرتبط کاربرد ندارد و مهندسان برای عملیات ساختمان‌سازی سبک و ساخت انواع خاموت از این میلگردها استفاده می‌کنند. در مقابل، از میلگرد a3 در آرماتوربندی ساختمان و اتصال میلگرد طولی استفاده می‌شود.

  • فرق میلگرد a2 با a3 از نظر قیمت

قیمت روز میلگرد با توجه به آج، میزان انعطاف‌پذیری و مقاومت کششی متغیر است. نوسانات مختلفی در بازار میلگرد وجود دارد و به همین دلیل می‌توان فرق میلگرد a2 و a3 را از نظر قیمت بررسی کرد. میلگرد a2 و میلگرد a3 از نظر پارامترهای مختلفی به یکدیگر شباهت دارند و تفاوت آن‌ها در قیمت با توجه به ابعاد، برند سازنده و مقدار سفارش تعیین می‌شود.

  • فرق میلگرد a2 و a3 از نظر خواص مکانیکی

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر خواص مکانیکی

فرق میلگرد a2 و a3 از نظر خواص مکانیکی

هرکدام از گریدهای میلگرد، خواص مکانیکی خاص خود را دارند و به همین دلیل می‌توان فرق میلگرد a2 و a3 را از نظر خواص مکانیکی بررسی کرد. منظور از خواص مکانیکی میلگردها، میزان استحکام کششی و استحکام تسلیم، ویژگی خمش، خستگی و جوش‌پذیری میلگردها است.

مقاله پیشنهادی  شکستگی میلگرد و عوامل دخیل در آن

میزان استحکام تسلیم میلگرد a2، حدود 5000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و میزان استحمام تسلیم میلگرد a3، حدود 4000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. میلگرد a2 اغلب با نام آج 340 و میلگرد a3 با نام آج 400 شناخته می‌شود که در واقع این عددها حداقل استحکام تسلیم را نشان می‌دهند.

خرید میلگرد a2 و a3 از مجموعه‌های معتبر داخل کشور

خرید میلگرد a2 و a3 از مجموعه‌های معتبر داخل کشور

خرید میلگرد a2 و a3 از مجموعه‌های معتبر داخل کشور

برای موفقیت هر پروژه، انتخاب میلگرد مناسب و اطلاع از اندازه، درجه و نوع مناسب میلگرد و توجه به فرق میلگرد a2 و a3 اهمیت زیادی دارد. دو میلگرد a2 و a3 از پرکاربردترین میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی هستند و از لحاظ شکل ظاهری، وزن، کاربرد، قیمت و خواص مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند. در حالت کلی می‌توان گفت میلگرد a3 در مقایسه با میلگرد a2 استحکام بیشتری دارد و اگر سایز یکسانی داشته باشند، وزن برابری نیز خواهند داشت.

همچنین شکل آج‌های میلگرد a2 به‌صورت موازی، مارپیچ، فنری و دوک مانند و آج‌های میلگرد a3 شکلی ضربدری و حالت هفت و هشتی دارند. چنانچه تمایل دارید، برای دریافت مشاوره و خرید انواع میلگردها با استاندارهای a4، a3، a2 و B500B به بخش تماس با ما مجموعه پردیس آذربایجان مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *