انواع میلگرد از نظر مقاومت، کاربرد و شکل

انواع میلگرد

میلگرد یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین قطعات فولادی در دنیا است. این ماده مستحکم در ساختمان‌سازی بیشتر از هر صنعت دیگری به کار گرفته می‌شود. برای اینکه یک سازه استحکام کافی برای مقابله با انواع نیروها را داشته باشد، از میلگرد استفاده می‌کنند. این قطعه به دلیل قدرت کششی بالای خود می‌تواند استحکام سازه‌ها را در مقابل نیروهای کششی تا حد زیادی افزایش دهد. میلگرد یکی از مهم‌ترین قطعات صنعتی بوده و بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌سازی دارد؛ هرچند این قطعه فولادی در صنایعی مانند آهنگری و جوشکاری نیز به کار گرفته می‌شود. به دلیل اهمیت بالای این نوع از قطعات فولادی، در این مطلب از صنعت تجارت پردیس آذربایجان قصد داریم تا به معرفی انواع میلگرد بپردازیم.

انواع میلگرد و کاربرد آن‌ها

میلگرد یک قطعه فولادی با مقطع دایره‌ای شکل است که طولی زیاد دارد. به این قطعات فولادی لوله‌ای شکل، میلگرد گفته می‌شود. تمامی میلگردها به صورت توپُر ساخته شده‌اند. در دسته‌بندی میلگردها می‌توان ویژگی‌های مختلفی را در نظر گرفته و میلگردها را بر اساس آن دسته‌بندی کرد. اصلی‌ترین روشی که برای دسته‌بندی میلگردها در نظر گرفته می‌شود، دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری آن‌ها است. میلگردها از نظر شکل ظاهری به دو نوع آجدار و بدون آج تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساده و بدون آج کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند؛ در صورتی که میلگردهای آجدار بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارند.

انواع میلگرد و کاربرد آن‌ها

انواع میلگرد و کاربرد آن‌ها

بتن یکی از اصلی‌ترین مصالحی است که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. بتن مقاومت فشاری فوق‌العاده بالایی دارد و می‌تواند نیروهای قوی را تحمل کند. در مقابل استحکام فشاری بالا، استحکام کششی بتن بسیار پایین است. نمود این عیب در نیروهای کششی ایجاد شده در هنگام زلزله بیشتر از هر زمان دیگری به نظر خواهد رسید؛ به همین خاطر ساختمان‌های تمام بتنی در هنگام زلزله دچار تخریب می‌شوند. میلگرد به دلیل مقاومت کششی بالا می‌تواند بهترین ماده برای تقویت مقاومت بتن باشد. در ساختمان‌سازی نیز از میلگرد برای افزایش استحکام بتن استفاده می‌شود. به طور معمول، میلگرد درون بتن قرار می‌گیرد.

قرار گرفتن میلگرد درون بتن باعث می‌شود تا این ترکیب استحکام فشاری و کششی بسیار بالایی به دست آورد. برای اینکه این ترکیب استحکام بیشتری پیدا کند، بهتر است چسبندگی بتن به میلگرد افزایش پیدا کند. هرچه چسبندگی میلگرد و بتن بیشتر باشد، استحکام سازه نیز بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های افزایش چسبندگی، ایجاد زبری سطح است. این کار را می‌توان با آجدار کردن سطح میلگرد انجام داد؛ به همین خاطر میلگرد آجدار پرکاربردترین نوع از انواع میلگرد شناخته می‌شود. برای افزایش چسبندگی، میلگردهای آجدار را در انواع اشکال تولید می‌کنند. هرچند میلگرد ساده نیز در استحکام سازی فولاد کاربرد دارد، اما نمی‌تواند استحکام‌بخشی از میلگرد آجدار را ارائه نماید. میلگرد ساده به دلیل استفاده از موادی خاص، نسبت به میلگردهای آجدار نرم‌تر است. به این نوع از میلگرد، میلگرد نرم نیز گفته می‌شود.

میلگرد ساده جوش‌پذیری و انعطاف‌پذیری زیادی دارد؛ به همین دلیل می‌توان از میلگرد ساده برای جلوگیری از ایجاد و رشد ترک در بخش‌های مختلف ساختمان، جلوگیری از ایجاد تنش احتمالی، عملیات جوشکاری و آهنگری استفاده کرد. به غیر از ساختمان‌سازی، میلگرد ساده برای رولپلاک در درزهای انبساط، اتصالات انقباضی در جاده‌ها و باندها و برای مارپیچ ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از میلگرد ساده در سازه‌هایی که وزن زیادی دارند، توصیه نمی‌شود؛ چراکه این نوع میلگردها به سادگی خم می‌شوند و استحکام کششی موردنیاز را ندارند. شما می‌توانید با استفاده از خدمات فولاد پردیس آذربایجان به انواع میلگردها از نظر شکل ظاهری دسترسی داشته باشید.

انواع میلگرد از نظر مقاومت

انواع میلگرد از نظر مقاومت

انواع میلگرد از نظر مقاومت

زمانی که حرف از مقاومت میلگرد می‌شود، منظور مقاومت کششی این عناصر است. میلگردها به دلیل مقاومت کششی فوق‌العاده بالا استحکام زیادی به بتن می‌بخشند. میلگردها را می‌توان از نظر ماده سازنده و جنس آن‌ها به 4 دسته مختلف تقسیم کرد. نوع ماده به‌کاررفته در ساخت این میلگردها باعث شده تا خواص مکانیکی آن‌ها نیز تغییر پیدا کند؛ به همین خاطر برای مقایسه انواع میلگرد از نظر مقاومت، می‌توان آن‌ها را بر اساس جنسشان دسته‌بندی کرد. به طور کلی، میلگردها به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 دسته‌بندی می‌شوند.

میلگردهای A1 همان میلگردهای ساده و بدون آج هستند که نرمی و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. بر همین اساس می‌توان حدس زد که مقاومت این نوع از میلگردها بسیار کمتر از انواع دیگر باشد. در سمت مقابل، میلگردهای A4 قرار دارند که بیشترین مقاومت را از خود نشان می‌دهند. این نوع از میلگردها سختی بسیار بالایی دارند. این سختی بسیار بالا باعث شده تا میلگرد ترد شود. ممکن است چنین میلگردهایی در اثر ضربه‌های ناگهانی ترک برداشته و بشکنند؛ به همین خاطر از هریک از میلگردهای نام برده شده باید در بخش مناسبی استفاده شوند. میلگردها را می‌توان با قطرهای مختلفی تهیه کرد. هریک از گریدهای میلگرد با انواع سایز و قطر تولید می‌شوند. هرچه قطر یک قطعه بیشتر باشد، مقاومت بیشتری نیز خواهد داشت. به طور معمول، میلگردهای ساده دارای استحکام تسلیم 240 و استحکام کششی 360 هستند.

مقاله پیشنهادی  انواع میلگرد در بتن +مشخصات فنی

میلگردهای آجدار مارپیچ که عمدتا با گرید A2 شناخته می‌شوند، دارای استحکام تسلیم 340 تا 450 بوده و استحکام کششی 500 دارند. میلگردهای جناقی با گرید A3 که سختی بیشتری نسبت به دو نوع دیگر میلگرد دارند، استحکام کششی 600 و استحکام تسلیم 400 الی 525 را نشان می‌دهند. در نهایت نیز میلگردهای آجدار مرکب را داریم. میلگرد مرکب آجدار بیشترین مقاومت را در بین انواع میلگرد دارد. این نوع از میلگردها سخت محسوب می‌شوند و تردی بالایی دارند. میلگرد آجدار مرکب دارای استحکام تسلیم 500 الی 675 بوده و استحکام کششی 690 را دارند (تمامی استحکام‌های گزارش شده بر اساس نیوتن بر میلی‌متر مربع یا مگاپاسکال هستند). شرکت فولاد پردیس آذربایجان قطعات میلگردی خود را با بهترین استحکام و در گریدهای مختلف تولید می‌کند تا نیاز هر کاربری را به خوبی پاسخ بگوید.

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن

میلگردها برای به دست آوردن استحکام مکانیکی مورد نظر، باید مراحل تولید خاصی را پشت سر بگذارند. بسته به شرایط جغرافیایی و تکنولوژی در دست، کشورهای مختلف میلگردها را با استفاده از روش‌های متفاوتی تولید می‌کنند. بر اساس روش تولید، انواع میلگردها به 4 دسته تولید از روش نورد گرم، نورد سرد، ترمکس و آلیاژسازی تقسیم‌بندی می‌شوند. میلگردهای تولید شده از هر روش دارای خواص مکانیکی متفاوتی خواهند بود. در کشور ایران به دلیل اقلیم 4 فصل، میلگردها با دو روش ترمکس و آلیاژسازی تولید می‌شوند.

برای اینکه بتن به استحکام کششی موردنظر دست پیدا کند، میلگرد باید درون بتن جای بگیرد؛ به همین دلیل باید با انواع میلگرد در بتن آشنا شوید. جای‌گیری میلگرد درون بتن روش‌ها و قواعد خاص خود را دارد که مهندسین باید آن را بسته به نوع سازه و محل استفاده بتن مشخص کنند. در حالت کلی، یکی از عواملی که روی استحکام‌بخشی میلگرد موثر خواهد بود، قطر میلگرد است. قطر میلگرد به سه شکل تعیین می‌شود. قطر زمینه، قطری میلگرد بدون آج است. نوع دوم قطر، قطر خارجی بوده و با احتساب آج‌ها محاسبه می‌شود. قطر اسمی نیز به میانگین دو قطر زمینه و قطر خارجی می‌گویند. پس از اینکه این دسته از ویژگی‌های میلگرد مشخص شد، باید مکان جای گیری و نوع کاربرد میلگرد درون بتن مشخص شود. بر این اساس، میلگردها به انواع راستا، خاموت، سنجاقی، خرک، رکابی و ادکا تقسیم‌بندی می‌شوند.

میلگرد راستا، برای استحکام‌بخشی ساده بتن استفاده می‌گردد. میلگرد خاموت برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی و جلوگیری از رشد ترک استفاده می‌شوند. هدف از استفاده میلگرد سنجاقی نیز تقویت مقاومت برشی میلگرد خاموت و اتصال هرچه بهتر میلگرد طولی و خاموت است. میلگرد خرک نیز برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی میلگرد استفاده می‌شوند تا آن‌ها فاصله مورد نظر را در فونداسیون ساختمان حفظ کنند. میلگرد رکابی نیز کاربردی مشابه میلگرد خرک برای شبکه‌های طولی و عمودی دارد. میلگرد ادکا نیز لنگرهای منفی تکیه گاه‌های تیر را تحمل می‌کند.

انواع میلگرد از نظر قطر

انواع میلگرد از نظر قطر

انواع میلگرد از نظر قطر

همان‌ طور که گفتیم، میلگرد به قطعات فولادی با مقطع دایره‌ای شکل گفته می‌شود. بدون در نظر گرفتن جنس ماده استفاده شده در تولید میلگرد، فاکتور دیگری وجود دارد که می‌تواند استحکام و خواص مکانیکی میلگرد را تحت تاثیر قرار دهد. این فاکتور قطر میلگرد است. قطر میلگردها بازه تقریبا بزرگی را در بر می‌گیرد. در داخل ایران میلگردها در قطرهای 5 الی 50 میلی‌متری تولید می‌شوند. بسته به نوع کاربرد و استحکام مورد نیاز، می‌توان قطر یک میلگرد را متغیر اعلام کرد. هرچه میلگرد قطورتر باشد، استحکام بیشتری نیز خواهد داشت. البته این نکته را نیز باید خاطرنشان کرد که استفاده از قطر بیشتر همیشه سودده و مفید نخواهد بود؛ چراکه در وهله اول، می‌تواند صرفه اقتصادی نداشته باشد و در وهله دوم، قطر بیشتر میلگرد باعث می‌شود تا وزن این قطعات نیز تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

وزن سازه یکی از عوامل مهم در ساختمان‌سازی است که باید به دقت اندازه گرفته شود. وزن بیشتر سازه در اکثر مواقع مطلوب نیست و به همین خاطر از میلگردهای بسیار قطور در ساختمان استفاده نمی‌شود. از طرف دیگر، در داخل ایران میلگردها را بر اساس قطر آن‌ها نیز نام‌گذاری می‌کنند؛ به طور مثال میلگردهایی که قطری کمتر از 8 میلی‌متر دارند را سیم مفتول می‌نامند. هرچند استفاده از این نوع میلگردها در ساختمان‌سازی برای تقویت بتن مطلوب نیست. به طور معمول از میلگردهایی با قطر 7 الی 34 میلی‌متر در ساختمان‌سازی و برای تقویت استحکام بتن استفاده می‌شود.

همان‌ طور که گفته شد، قطر بیشتر منجر به افزایش وزن و استحکام می‌شود. برای استحکام‌بخشی هرچه بیشتر به سازه‌هایی مانند پل و برج، از میلگردهای قطور استفاده می‌گردد. قبلا نیز اشاره کردیم که روش‌های مختلفی برای در نظر گرفتن قطر میلگرد وجود دارد. قطر میلگرد را می‌توان به سه نوع اسمی، زمینه و خارجی تقسیم‌بندی کرد. علاوه بر این، روش‌های مختلفی برای محاسبه قطر میلگرد نیز وجود دارد که در این بین می‌توان به محاسبه با فرمول، با ریسمان، با آچار فرانسه، با شابلون و با استفاده از کولیس یا گیج اشاره کرد. برای اینکه وزن و سطح مقطع یک میلگرد مشخص شده باشد، برای ساخت میلگردها استاندارد تهیه می‌شود. در کشور ایران نیز استاندارد مخصوصی برای ساخت میلگرد وجود دارد که با آگاهی از قطر یا وزن میلگرد، می‌توان ویژگی‌های دیگر آن را مشخص نمود. تجارت پردیس آذربایجان با پیروی از استانداردهای ایران و جهان میلگردها را با سایزهای مختلف تولید می‌کند. (منبع خارجی)

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد و مفتول در جنس، هزینه و روش تولید

انواع میلگرد از نظر سایز

چنان‌چه پیش‌تر نیز گفتیم، سایز میلگرد تاثیر زیادی در نحوه کاربرد آن دارد. برای تولید میلگرد نیز نمی‌توان هر وزن و سایزی را در نظر گرفت. انواع میلگرد از نظر سایز و قطر مشخص هستند و با دانستن سایز آن می‌توان وزن میلگرد را محاسبه کرد. هرچه سایز میلگرد بیشتر باشد، وزن آن نیز افزایش پیدا می‌کند. باید دقت داشت که در کدام بخش از ساختمان و در چه نوع سازه‌ای، از چه سایزهای میلگرد استفاده می‌شود. در صورتی که سایز و وزن میلگرد با استاندارد ایران و جهان متناسب نباشد، به آن‌ها سایز غیرنرمال و غیراستاندارد گفته می‌شود. استفاده از چنین میلگردهایی توصیه نمی‌شود. میلگردهای تولید شده توسط مجتمع فولاد صنعت تجارت پردیس آذربایجان در بازه 8 الی 32 قرار می‌گیرند.

به طور کلی، انواع میلگرد از نظر سایز را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

ردیف سایز میلگرد (میلی‌متر) وزن یک شاخه 12 متری (کیلوگرم)
1 8 5
2 10 10
3 12 11
4 14 15
5 16 19
6 18 24
7 20 30
8 22 36
9 25 47
10 28 58
11 32 76
12 36 96

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

شکل ظاهری یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دسته‌بندی و استفاده از میلگرد است. این ویژگی تاثیر زیادی در استحکام‌بخشی به بتن‌ها دارد؛ چرا که میلگرد درون بتن جای گرفته می‌شود. هرچه میلگرد و بتن بیشتر به یکدیگر بچسبند، استحکام بیشتری تولید می‌کنند؛ پس استحکام ساختمان به چسبندگی میلگرد به بتن بستگی دارد. بر همین اساس، انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری به صورت انبوه تولید می‌شود. از نظر کلی، میلگردها را به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می‌کنیم. میلگردهای ساده قطعاتی هستند که هیچ نوع آج و تورفتگی در آن‌ها وجود نداشته باشد. در طرف مقابل، میلگردهای آجدار قرار دارند. میلگردهای آجدار نیز خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

تولید میلگرد آجدار با شکل ظاهری مختلف باعث می‌شود تا گریدهای متفاوت و نوع آج‌های متفاوت به دست آید. برای درک راحت‌تر میلگردهای آجدار، آن‌ها را به 3 دسته A2، A3 و A4 تقسیم می‌کنیم. میلگرد آجدار A2 با آج‌های ساده تولید می‌شود. این دسته از میلگردها در دسته قطعات نیمه‌سخت قرار می‌گیرند. آن‌ها کمترین استحکام را بین میلگردهای آجدار دارند. نوع دیگر، میلگرد آجدار A3 است. میلگرد آجدار A3 بیشترین کاربرد را در بین میلگردها دارد. این دسته از مواد دارای آج‌هایی به شکل پیچیده هستند و در دسته میلگردهای سخت قرار می‌گیرند. نوع دیگر میلگردها، میلگردهای A4 بوده و بیشترین استحکام را در بین میلگردها دارند. آج موجود روی این دسته از میلگردها به صورت مرکب است.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

میلگرد پروفیلی با مقطع دایره‌ای است که با 4 روش مختلف تولید می‌شود. این دسته از قطعات فولادی، استحکام کششی بالایی دارند. بسته به روش تولید، مواد استفاده شده و نوع شکل دهی میلگردها استحکام متفاوتی دارند. برخی از میلگردها میلگرد نرم بوده و برخی میلگردهای سخت محسوب می‌شوند. هر دو دسته میلگرد برای استفاده در ساختمان‌سازی کمترین کاربرد را دارند؛ چراکه میلگرد نرم استحکام کششی بسیار کمی دارد و میلگرد سخت نیز تردی بالایی داشته و برای استحکام ساختمان خطرناک است. میلگردهای تولیدشده را می‌توان از نظر جنس به میلگرد اروپایی، میلگرد کربن‌دار (میلگرد پایه‌سیاه)، میلگرد گالوانیزه، میلگرد اپوکسی پوشش‌داده‌شده، میلگرد فایبر گلاس پلیمر و میلگردهای فولادی ضدزنگ تقسیم کرد.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

بر اساس میلگردی که تولید شده، می‌توان کاربردهای مختلفی را برای هریک در نظر گرفت. انواع میلگرد در ساختمان سازی به طور عمده از نوع میلگردهای آجدار هستند. بتن به عنوان بدنه اصلی سازه، استحکام کششی پایینی دارد. برای اینکه بتن بتواند استحکام کششی مورد نیاز را به دست آورد، از میلگرد استفاده می‌کنیم. میلگرد درون بتن قرار گرفته و استحکام کششی آن را تضمین می‌کند. در بین میلگردهای آجدار، میلگرد از نوع A3 بیشترین کاربرد را دارد. این نوع از میلگرد به دلیل سختی بالا و شکل ظاهری مناسب می‌توان بهترین انتخاب برای استحکام‌بخشی به بتن باشد.

انواع میلگرد ساده

چنان‌چه بارها گفتیم، میلگرد ساده به قطعاتی گفته می‌شود که سطح آن‌ها به طور کامل صاف هستند و هیچ نوعی آج روی آن‌ها قرار نگرفته است. میلگرد ساده نسبت به میلگردهای آجدار کاربرد کمتری در ساختمان‌سازی دارد. این دسته از میلگردها را میلگرد A1 نیز می‌نامند. میلگرد ساده از نظر ظاهری تنها در یک گرید تولید می‌شود. هرچند از نظر جنس، میلگردهای ساده را می‌توان به دسته‌های میلگرد اروپایی، میلگرد کربن‌دار (میلگرد پایه‌سیاه)، میلگرد گالوانیزه، میلگرد اپوکسی پوشش‌داده‌شده، میلگرد فایبر گلاس پلیمر و میلگردهای فولادی ضدزنگ تقسیم نمود. همچنین انواع میلگرد ساده را می‌توان بر اساس روش تولید نیز دسته‌بندی کرد. (منبع: BN Products)

انواع میلگرد ساده

انواع میلگرد ساده

روش‌های مخلتفی برای تولید میلگرد وجود دارد. 4 روش اصلی برای تولید میلگرد، نورد سرد، نورد گرم، روش ترمکس و روش آلیاژسازی است. کشورهای مختلف روش‌های متفاوتی برای تولید میلگرد دارند؛ به طور مثال در ایران از روش ترمکس و آلیاژسازی برای تولید میلگرد استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی  تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

انواع میلگرد آجدار

میلگرد آجدار مهم‌ترین نوع در دسته‌بندی میلگردها هستند. این دسته از میلگردها از لحاظ ظاهری دارای آج بوده و سخت بیشتری نسبت به میلگردهای ساده دارند. همچنین به دلیل وجود آج، انواع میلگرد آجدار چسبندگی بیشتری نیز دارند. انواع میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی و ساخت انواع سازه‌ها به کار گرفته می‌شوند. اصلی‌ترین روش دسته‌بندی برای میلگردهای آجدار، دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری آن‌ها است. از این منظر، میلگردهای آجدار به سه دسته مارپیچی، جناقی و مرکب تقسیم می‌شوند که به ترتیب در گرید A2، A3 و A4 قرار می‌گیرند.

انواع میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار

هرچه گرید میلگرد افزایش پیدا کند، سختی آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین این گرید بندی برای شکل ظاهری و پیچیدگی آج‌ها نیز ذکر می‌شود؛ پس می‌توان گفت که میلگرد آجدار مرکب با گرید A4 از نظر ظاهری پیچیده بوده و بیشترین استحکام را دارد.

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر برای افزایش مقامت سازه در مقابل بارهای جانبی استفاده می‌شود؛ به همین خاطر میلگرد بستر را بیشتر درون دیوارها استفاده می‌کنند. میلگردهای بستر نوع خاصی از میلگرد با قطر 4 میلی‌متری هستند. این دسته از قطعات به صورت دو میلگرد مفتولی طولی در کنار هم قرار گرفته‌اند. بین میلگردهای طولی نیز مفتول‌های عرضی به صورت نردبانی یا خرپایی قرار می‌گیرند. برای استحکام‌بخشی هرچه بیشتر میلگرد بستر، از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. همان ‌طور که قبلا نیز گفتیم، میلگرد آجدار چسبندگی و استحکام بیشتری دارند.

انواع میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر را می‌توان از نظر مفتول‌های عرضه استفاده شده برای اتصال میلگردهای طولی دسته‌بندی کرد؛ به همین خاطر میلگردهای بستر به دو نوع نردبانی و خرپایی تقسیم می‌شوند.

انواع میلگرد حرارتی

میلگرد بیشترین کاربرد را در ساختمان‌سازی دارد. در هنگام ساخت سازه، سقف ساختمان با ترک مواجه می‌شود. برای جلوگیری از ترک برداشتن بتن‌های استفاده شده در سقف نیز از میلگرد استفاده می‌شود. میلگردهایی که در این بخش استفاده می‌شوند، میلگرد حرارتی نام دارند. وظیفه اصلی میلگرد حرارتی، جلوگیری از تنش‌های حرارتی و انقباضی بتن است. این نوع میلگرد از تغییر اندازه بتن جلوگیری کرده و رشد ترک را محدود می‌کند. این نوع میلگرد به صورت آرماتور عمود روی تیرچه قرار می‌گیرد و به آن‌ها آرماتور حرارتی نیز گفته می‌شود.

میلگردهای حرارتی به طور معمول دارای سایز 5 الی 6 هستند. همچنین ممکن است از میلگرد سایز 8 نیز در این نوع آرماتور بندی استفاده شود.

انواع میلگرد صنعتی

انواع میلگرد صنعتی

انواع میلگرد صنعتی

مقاومت و استحکام اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب انواع میلگرد صنعتی هستند. میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساده استحکام کششی پایین‌تری داشته و انعطافپذیرتر هستند؛ به همین خاطر از آن‌ها می‌توان در صنایع آهنگری و جوشکاری نیز استفاده کرد. میلگردهای آجدار بیشترین استفاده را در ساختمان‌سازی دارند و در طرف مقابل، میلگردهای ساده بیشترین کاربرد را در صنعت دارند به همین خاطر میلگردهای ساده در صنعت استفاده شده و میلگردهای آجدار برای صنعت مناسب نخواهند بود؛ چرا که میلگرد ساده انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالایی دارد. انواع میلگرد صنعتی

انواع میلگرد سنجاقی

میلگردهای سنجاقی نسبت به دیگر میلگردها قطر کمتری دارند. از نظر ظاهری نیز از دو طرف خم شدگی دارند تا به صورت سنجاقی دیده شوند. برای دست‌یابی به حداکثر مقدار استحکام در ساختمان‌سازی، از میلگرد سنجاقی استفاده می‌شود. این دسته از میلگردها استحکام ساختمان را در مقابل باد، طوفان، زلزله و فشارهای اضافی افزایش می‌دهند. میلگردهای سنجاقی به سه دسته استاندارد، نیمه استاندارد و خم دو طرفی با زاویه 135 تولید می‌شوند.

انواع میلگرد سنجاقی

انواع میلگرد سنجاقی

در نوع استاندارد هر دو طرف با زاویه 90 درجه خم می‌شوند. در نوع نیمه استاندارد، یک طرف میلگرد با زاویه 90 و طرف دیگر با زاویه 135 خم می‌شود. در نوع سوم نیز هر دو طرف میلگرد زاویه 135 درجه خواهند داشت.

قیمت انواع میلگرد

میلگرد یکی از مهم‌ترین قطعات استفاده شده در صنعت ساختمان‌سازی و دیگر صنایع است. برای اینکه قیمت انواع میلگرد مشخص شود، باید از نوع شکل ظاهری، گرید و دیگر ویژگی‌ها استفاده کرد. میلگرد تولید شده در کارخانه‌های مختلف از نظر قیمت با هم متفاوت هستند. همچنین وزن و سایز میلگرد نیز در قیمت انواع میلگرد دخیل خواهد بود؛ به همین خاطر بهتر است پس از مشخص کردن نوع دقیق میلگرد، به دنبال قیمت آن باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود قیمت میلگرد پردیس استیل را در این صفحه ببینید.

انواع میلگرد پردیس آذربایجان

انواع میلگرد پردیس آذربایجان

انواع میلگرد پردیس آذربایجان

کارخانه میلگرد پردیس به عنوان یکی از مراجع اصلی تولید میلگرد و قطعات فولادی، میلگردها را در دسته‌بندی‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌کند. شما می‌توانید انواع میلگرد ساده و آجدار را با سایزهای متفاوت از شرکت پردیس آذربایجان خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت میلگرد و سفارش میلگرد با سایزهای مختلف، با این مجموعه از قسمت تماس با ما در ارتباط باشید. کارخانه میلگرد پردیس آذربایجان در زمینه تولید و عرضه میلگرد، تمامی انواع میلگرد را با سایزبندی‌ها و گریدهای A1، A2، A3 و A4 عرضه می‌کند. همچنین برای هر نوع کاربردی مانند کاربردهای صنعتی، ساختمان‌سازی و غیره می‌توانید از میلگردهای تولید شده توسط پردیس آذربایجان استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *